Na maanden van speculeren is VTM Go dinsdag dan eindelijk officieel voorgesteld. De bètaversie weliswaar, die voorlopig enkel via de website te bezoeken is, behalve voor de 10.000 gelukkigen die de app mogen testen.
...

Na maanden van speculeren is VTM Go dinsdag dan eindelijk officieel voorgesteld. De bètaversie weliswaar, die voorlopig enkel via de website te bezoeken is, behalve voor de 10.000 gelukkigen die de app mogen testen.Op het nieuwe platform, de opvolger van Stievie Free, kunt u alle programma's van VTM, Q2, Caz, Vitaya, de twee kinderkanalen van VTM en de radiozender Joe en Qmusic tot dertig dagen na uitzending gratis bekijken, maar u moet er wel gepersonaliseerde reclame op basis van uw data bijnemen. Tot zover niks wat we nog niet wisten, maar Medialaan komt ook met twee opvallende nieuwigheden op de proppen. De eerste is een gepersonaliseerde interface die u nieuwe programma's aanbiedt op basis van uw kijkgedrag, het Netflixprincipe met andere woorden. De tweede is Walter Iuzzolino, een voormalige Italiaanse tv-producer die onder de noemer Walter Presents al drie jaar buitenlandse reeksen aankoopt voor het onlineplatform van Channel 4, de Britse VTM zeg maar. Daar harkte hij in het eerste anderhalf jaar 30 miljoen streams bij elkaar en lanceerde hij onder meer Deutschland 83, de populairste niet-Engelstalige reeks in de Britse televisiegeschiedenis. Ook in de Verenigde Staten, Australië en Italië heeft Walter Presents inmiddels voet aan de grond. Nu wil hij ook voor Vlaanderen een aanbod aan internationale fictie uitwerken, dat enkel via VTM Go te bekijken zal zijn. Iuzzolino, die naar eigen zeggen al 4000 uur aan series heeft gekeken voor zijn platform, denkt precies te weten voor welk soort kijker hij in België werkt. 'VTM is een mainstream, sexy, goed in de markt geplaatste zender voor een breed publiek, dat met plezier gaat zitten voor een goede talentenshow op vrijdagavond, maar ook voor een fictiereeks', klinkt het enthousiast aan de telefoon. Een gemakkelijk promopraatje op het eerste gezicht, maar Iuzzolino kent het Belgische tv-landschap wel degelijk goed. De afgelopen jaren selecteerde hij onder meer 13 geboden en Clan voor Walter Presents en ook nu kan hij zijn liefde voor reeksen van bij ons niet verstoppen. 'The Day? (De dag, nvdr.) Superb! Studio Tarara? Briljant! Die reeks is oer-Vlaams, maar voelt de tijdsgeest zo goed aan dat ze in de hele wereld kan bekeken worden', oreert hij. 'De kracht van Vlaamse fictie is dat ze vaak worstelt met het budget, denk ik. Daardoor schaven tv-makers hier vaak langer aan hun scenario's en dialogen dan veel Amerikaanse producenten die overgefinancierde reeksen maken. Ik denk dan aan een populaire serie als Designated Survivor: geld genoeg, dat zie je, maar waar is de ziel van de show naartoe?'Walter Presents biedt alleen maar reeksen aan die in eigen land goede kritieken en prijzen hebben gekregen. Af en toe zit er zelfs een internationaal prijsbeest tussen zoals het Chileense Fugitives (zie kader). Iuzzolino's goede reputatie neemt wel de vraag niet weg of de rotverwende kijker die series zal opmerken in het ongelooflijk grote aanbod dat er nu al is, het betalende maar advertentieloze Netflix op kop. Iuzzolino gelooft in de kracht van een goede gids of curator. 'Tegenover het algoritme van Netflix, dat je meer laat zien van wat je leuk vindt, staan mensen zoals ik, die je willen laten kennismaken met iets nieuws. Dat is wat lineaire tv-zenders moeten doen als ze nog iets willen betekenen in dit landschap. Ze moeten de nauwe relatie met hun kijkers gebruiken om hen te laten kennismaken met nieuwe, goede reeksen. In broadcasting zit het woord broad. Het gaat erom een breed, kwalitatief aanbod aan te bieden dat mensen verrast. Klassieke tv moet zich gedragen als een delicatessezaak, niet als een all-you-can-eatrestaurant.''Als lineaire zenders in die richting durven te denken, zijn ze binnenkort nog steeds machtig', concludeert de Italiaan. 'Maar dan moeten ze kunnen experimenteren. De eerste aflevering gewoon uitzenden en de rest online-only: waarom niet? Je moet de kijker vooral laten kijken hoe hij zelf wilt.'