Begin april klaagde Vlaams Parlementslid Katia Segers (SP.A) aan dat het privacybeleid van de VRT beter kan. Zo is het, als je je registreert voor videospeler VRT NU, quasi onmogelijk om aan te geven dat je gegevens niet mogen gebruikt worden voor direct marketing. Segers ging te rade bij de Privacycommissie, die de VRT op de vingers tikte. De openbare omroep liet vervolgens weten aan een oplossing te werken.
...

Begin april klaagde Vlaams Parlementslid Katia Segers (SP.A) aan dat het privacybeleid van de VRT beter kan. Zo is het, als je je registreert voor videospeler VRT NU, quasi onmogelijk om aan te geven dat je gegevens niet mogen gebruikt worden voor direct marketing. Segers ging te rade bij de Privacycommissie, die de VRT op de vingers tikte. De openbare omroep liet vervolgens weten aan een oplossing te werken.Dinsdag, tijdens de vergadering van de Mediacommissie van het Vlaams Parlement, rakelden Segers en haar collega Lionel Bajart (Open VLD) de kwestie weer op. 'Waarom heeft het aangekondigde overleg met de Privacycommissie nog niet plaatsgevonden?' vroeg Bajart zich af. Segers en hij pleiten er in een opiniestuk voor Knack.be voor dat de VRT standaard de opt-in-procedure hanteert, met andere woorden dat gebruikers kunnen kiezen voor welke doeleinden hun gegevens wel worden gebruikt, in plaats van voor welke niet..Er zijn al stappen gezet, zegt VRT-woordvoerder Hans Van Goethem. 'Zo krijgt de gebruiker volgens het nieuwe cookiesbeleid van Deredactie.be en Sporza.be bij het eerste bezoek de mogelijkheid om zelf te kiezen waarvan we cookies bijhouden en gebruiken, volgens een opt-out-systeem. Uiteraard is er de mogelijkheid om de keuzes bij elk volgend bezoek aan te passen. Deze oplossing rollen we stapsgewijs uit bij onze andere websites. Dit gebeurt in volledige transparantie en in overleg met de privacy-commissie', legt hij uit. Voor VRT NU is dat nog niet het geval. Van Goethem maakt zich wel sterk het nieuwe privacybeleid volledig uitgewerkt te hebben wanneer de nieuwe Europese wetgeving van kracht gaat, binnen een klein jaar. 'Maar dit moet gestructureerd en goed beredeneerd gebeuren, en dat vergt tijd', benadrukt Van Goethem, die eraan toevoegt dat de gegevens van VRT NU-gebruikers niet worden aangewend voor direct marketing, maar enkel voor bijvoorbeeld leeftijdscontroles en gepersonaliseerde dienstverlening. 'Indien we dat ooit wel doen, zullen we dit op een transparante manier communiceren en zal de gebruiker de vrijheid hebben om zelf te kiezen of hij of zij daaraan wil meewerken.''Ik begrijp het ongeduld van de vraagstellers', reageerde minister van Media Sven Gatz (Open VLD) in de commissie. Hij zei er bij dat de Europese wetgeving niet noodzakelijk verplicht dat alles via de opt-in-formule gebeurt. 'Elk bedrijf dient per case te bepalen of het kiest voor de toestemming als grondslag of er ook andere grondslagen zijn. De essentie blijft dat de rechten en plichten van de gebruikers altijd worden gewaarborgd.' Het overleg met de Privacycommissie, aldus Gatz, volgt wanneer de VRT zijn interne voorbereiding heeft afgerond.