Maandagavond kunt u op Acht kijken naar een documentaire over het werk van Unicef in Burundi. De kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties zette daar een project op met de 100.000 euro die het één-Tourprogramma Vive le Vélo in 2013 met een sms-actie ophaalde. Met dat geld zouden fietsen worden aangekocht, waarmee de Burundezen zieke kinderen en medicijnen kunnen vervoeren.

De aankondiging van de reportage van Filip Huygens lijkt al weg te geven dat dat niet volgens plan is verlopen. 'Huygens ging ter plaatse kijken om uit te zoeken wie er nu eigenlijk van Unicef een fiets gekregen had: het antwoord op die vraag bleek ronduit onthutsend...' staat er op de website van Acht.

Trailers vol archiefbeelden

Die aankondiging in combinatie met de oorspronkelijke trailers vol VRT-archiefbeelden die de afgelopen week werden uitgezonden en de titel Vive le vélo trouvé schoten bij de VRT in het verkeerde keelgat. 'De VRT lijdt hierdoor imagoschade, net nu Vive le Vélo deze week weer is gestart. Ten onrechte uiteraard: de VRT koos destijds te goeder trouw voor een betrouwbare, grote partner, Unicef, met wie ze in alle vertrouwen in zee is gegaan', klinkt het in mailcorrespondentie van de VRT naar Medialaan die Apache kon inkijken.

VRT-woordvoerder Hans Van Goethem herhaalt dat statement en relativeert het incident. 'Het is het volste recht van de journalist om iets tegen het licht te houden en we moedigen dat aan. Vive le vélo heeft hier echter niets mee te maken. Het is niet onze verantwoordelijkheid om de bedeling van de fietsen ter plekke uit te rollen', zegt Van Goethem. 'Daarom hebben we aan de maker gevraagd om Vive le vélo minder prominent te vermelden en de naam van het programma niet in de titel te gebruiken. De maker is daar ook snel op ingegaan.' De documentaire wordt maandag uitgezonden als Trouve le vélo

Medialaan: 'Verdere polemieken voorkomen'

Bij Medialaan betreuren ze de heisa, klinkt het in een persmededeling. 'De focus van de documentaire, die gemaakt is in samenwerking met het fonds voor bijzondere journalistiek Pascal Decroos, is de verdeling van fietsen door Unicef in Burundi. Deze fietsen zijn met de steun van heel wat mensen ingezameld om zieke en arme kinderen verder te helpen, maar ter plaatse lijkt de verdeling fout te lopen.'

Medialaan benadrukt dat de documentaire op geen enkel punt stelt dat de VRT verantwoordelijk zou zijn voor de onduidelijke toebedeling. 'Om verdere polemieken te voorkomen, hebben Medialaan en Acht beslist de titel van de documentaire aan te passen. Medialaan en Acht blijven achter de reportage van Filip Huygens staan en hopen dat de focus vooral op de inhoud van de documentaire ligt en de lessen die daaruit kunnen worden getrokken', klinkt het nog. (JVL)

Trouve le vélo: maandag 18 juli, 20.30 uur, Acht

Maandagavond kunt u op Acht kijken naar een documentaire over het werk van Unicef in Burundi. De kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties zette daar een project op met de 100.000 euro die het één-Tourprogramma Vive le Vélo in 2013 met een sms-actie ophaalde. Met dat geld zouden fietsen worden aangekocht, waarmee de Burundezen zieke kinderen en medicijnen kunnen vervoeren.De aankondiging van de reportage van Filip Huygens lijkt al weg te geven dat dat niet volgens plan is verlopen. 'Huygens ging ter plaatse kijken om uit te zoeken wie er nu eigenlijk van Unicef een fiets gekregen had: het antwoord op die vraag bleek ronduit onthutsend...' staat er op de website van Acht.Trailers vol archiefbeeldenDie aankondiging in combinatie met de oorspronkelijke trailers vol VRT-archiefbeelden die de afgelopen week werden uitgezonden en de titel Vive le vélo trouvé schoten bij de VRT in het verkeerde keelgat. 'De VRT lijdt hierdoor imagoschade, net nu Vive le Vélo deze week weer is gestart. Ten onrechte uiteraard: de VRT koos destijds te goeder trouw voor een betrouwbare, grote partner, Unicef, met wie ze in alle vertrouwen in zee is gegaan', klinkt het in mailcorrespondentie van de VRT naar Medialaan die Apache kon inkijken. VRT-woordvoerder Hans Van Goethem herhaalt dat statement en relativeert het incident. 'Het is het volste recht van de journalist om iets tegen het licht te houden en we moedigen dat aan. Vive le vélo heeft hier echter niets mee te maken. Het is niet onze verantwoordelijkheid om de bedeling van de fietsen ter plekke uit te rollen', zegt Van Goethem. 'Daarom hebben we aan de maker gevraagd om Vive le vélo minder prominent te vermelden en de naam van het programma niet in de titel te gebruiken. De maker is daar ook snel op ingegaan.' De documentaire wordt maandag uitgezonden als Trouve le véloMedialaan: 'Verdere polemieken voorkomen'Bij Medialaan betreuren ze de heisa, klinkt het in een persmededeling. 'De focus van de documentaire, die gemaakt is in samenwerking met het fonds voor bijzondere journalistiek Pascal Decroos, is de verdeling van fietsen door Unicef in Burundi. Deze fietsen zijn met de steun van heel wat mensen ingezameld om zieke en arme kinderen verder te helpen, maar ter plaatse lijkt de verdeling fout te lopen.'Medialaan benadrukt dat de documentaire op geen enkel punt stelt dat de VRT verantwoordelijk zou zijn voor de onduidelijke toebedeling. 'Om verdere polemieken te voorkomen, hebben Medialaan en Acht beslist de titel van de documentaire aan te passen. Medialaan en Acht blijven achter de reportage van Filip Huygens staan en hopen dat de focus vooral op de inhoud van de documentaire ligt en de lessen die daaruit kunnen worden getrokken', klinkt het nog. (JVL)Trouve le vélo: maandag 18 juli, 20.30 uur, Acht