'Tom Lenaerts staat voor kwaliteit, althans dat staat hier op mijn blad', grapt burgemeester Bart De Wever tijdens de persvoorstelling van de nieuwe fictiereeks Over water in het Antwerpse Havenhuis. De N-VA-politicus schenkt Lenaerts en zijn productiehuis Panenka alle vertrouwen toe bij de opnames van de tiendelige dramaserie.
...

'Tom Lenaerts staat voor kwaliteit, althans dat staat hier op mijn blad', grapt burgemeester Bart De Wever tijdens de persvoorstelling van de nieuwe fictiereeks Over water in het Antwerpse Havenhuis. De N-VA-politicus schenkt Lenaerts en zijn productiehuis Panenka alle vertrouwen toe bij de opnames van de tiendelige dramaserie. Het is niet zonder reden dat Lenaerts en co. deze opvallende locatie kozen voor de presentatie van hun nieuwe geesteskind. In Over water moet de gevallen tv-ster John Beckers na tal van verslavingen aan de slag bij het bedrijf van zijn schoonvader in de haven. Met deze allerlaatste kans hoopt hij het vertrouwen van zijn vrouw en twee kinderen terug te winnen. Al snel blijkt dat oude demonen in bedwang houden niet zo gemakkelijk is. Beckers groeit uit tot spilfiguur van de gevaarlijkste handel binnen de dokken. 'Je kan hier in dit decor eigenlijk geen enkel slecht beeld maken', vertelt Tom Lenaerts. De medeoprichter van Panenka pende samen met schrijver en Knack Focus-columnist Paul Baeten Gronda het scenario van de nieuwe fictiereeks neer. 'Een tv-vedette op retour met een alcoholverslaving: het is voor alle duidelijkheid niet autobiografisch. Of toch niet volledig. (lacht) In het beste geval zou je kunnen zeggen dat Paul en ik de dingen hebben beschreven die we zelf liefst niet zouden meemaken.' 'Samen iets kunnen schrijven met mijn goede vriend Paul was al langer een droom', vervolgt Lenaerts. 'Hij had het idee iets te maken over de Antwerpse haven, omdat het een poort is op de wereld waarin verhalen binnen en buiten gaan. Het was niet evident om samen de reeks te schrijven, want Paul woont in een oude villa in Borgosesia. Ik ben een paar keer naar Italië gereisd, en hij is ook vaak tot hier gekomen. We moesten eigenlijk altijd in twee of drie dagen werken en dat deden we al wandelend, hier langs de Rupel of in Piëmont. Ik dacht dat het zonnig zou zijn in Italië, maar in de regio waar Paul verblijft regent het eigenlijk meer dan hier. Viel dat even tegen.'Veel meer dan de korte beschrijving die Lenaerts eerder al gaf, kan ook Paul Baeten Gronda nog niet vertellen over de reeks. 'Maar een verhaal dat nog niemand kent, is dat regisseur Inti Calfat al twintig jaar mijn beste maat is', zegt Gronda, en hij roept Calfat erbij. 'We kennen elkaar al sinds we een jaar of vijftien waren en studeerden samen aan het Don Boscocollege in Haacht. Natuurlijk hadden we het niet gepland om hier samen te staan, dat zou sterk zijn, maar onze paden zijn zo gelopen.'PAUL BAETEN GRONDA: Ik was met Tom de reeks aan het schrijven op het moment dat mijn roman Straus Park uitkwam. Inti heeft toen met zijn kompaan Dirk Verheye een prachtige trailer gemaakt voor dat boek. Het leek Tom en mij fantastisch om het talent van Norman Bates en dat van cinematograaf Bjorn Charpentier te gebruiken bij het maken van de reeks. Zo eenvoudig is dat gelopen. Wij hebben hen opgebeld en ze wilden dat meteen doen.INTI CALFAT: We hebben zelfs al toegezegd voor er een scenario was. Over water was nog maar een ruw idee, maar we waren direct mee.GRONDA: Nu heb je vast gigantisch veel spijt. (lacht)CALFAT: Nee, de kans om deze reeks te kunnen regisseren, konden we niet laten liggen. Je beste vriend schrijft het scenario samen met Tom Lenaerts: dat is uniek. Daar kan je gewoon niet nee op zeggen.GRONDA: Ik heb gestudeerd aan de Sint-Lukas hogeschool in Brussel, maar heb nooit buiten de schoolse context scenario's geschreven. Dat waren kortfilms en die zijn nooit verfilmd, behalve op studentenniveau. Het enige wat ik al gedaan heb, is romans geschreven. GRONDA: Ik ga erop toezien dat de beeldvoering in orde is, de acteurs mee begeleiden en de set decoreren! Nee nee, dat is niet waar. Ik ga niets meer doen, behalve relaxen in Italië en wachten op de eerste beelden. (lacht) Ik heb wel al een paar vergaderingen mee gevolgd, omdat ik de zaken graag wat opvolg. Maar als ik hoor hoe Inti, Dirk en Bjorn al met de beelden bezig geweest zijn, vind ik dat geweldig. Bij romans stopt het bij het manuscript en wordt er enkel nog een cover gemaakt. Dan is het werk eigenlijk gebeurd. Nu die hele fabriek op gang zien komen: dat is heel tof om mee te maken. Binnen twee dagen is het de eerste draaidag, maar ik ga vooral als toerist op de set rondlopen.CALFAT: We hebben al superveel werk gedaan, ook samen met Tom en Paul, die op creatief vlak duidelijk hun stempel drukken. Alles wat nu nog moet gebeuren, zal tot stand moeten komen op de set. Maar door de voorbereidingen van de voorbije weken en maanden, zitten wij er alvast echt helemaal in.GRONDA: Wat je niet zou zeggen als je mij zou zien liggen in mijn zwembroek in mijn tuin. Als je dat zou monteren naast de heisa van een set... (knipoogt) Ik kijk geweldig uit naar wat er nog moet gebeuren. Er zijn veel momenten die nog spannend zullen zijn, zoals het bekijken van de eerste beelden en de eerste montages.CALFAT: Wij zijn zes jaar geleden beginnen werken, voornamelijk in de reclamewereld. Sindsdien hebben we heel weinig in België gewerkt en maakten we enkele hele grote internationale campagnes. GRONDA: Ik zal het maar zeggen, want Inti is echt ongelooflijk bescheiden: Inti en Dirk behoren tot de wereldtop van de reclamesector. Ze hebben nu echter een beloftevolle carrière en een miljonairsleven opzijgeschoven om Vlaamse fictie te draaien. Ik zeg dit nu om te lachen, maar ze zijn echt héél goed. De beelden gaan er geweldig uitzien. Als de reeks niet goed zit, ligt het waarschijnlijk aan de acteurs. (lacht)CALFAT: Het is waar, ik ben veel bescheidener dan Paul, maar dat is goed. Het voordeel is dat Dirk en ik al heel veel met Bjorn Charpentier hebben samengewerkt. Dat eerste fictieproject is een leuke uitdaging. Nu kunnen we er eindelijk aan beginnen. De voorbereiding is lang geweest, maar donderdag begint het écht.