Legion is Marvel-personage David Haller, lid van de uitgebreide X-Men-familie. Omdat hij als kind met schizofrenie en een rist andere aandoeningen werd gediagnosticeerd, lijkt hij meer op een casestudy uit een handboek voor toekomstige psychiaters dan op een superheld uit een populaire comic, laat staan dat hij een eigen tv-serie krijgt. Maar Mielants ziet, net als showrunner Noah Hawley, de man achter de Fargo-reeks, vooral een grote speeltuin voor zijn camera: 'Wat gebeurt in het hoofd van zo'n man? En hoe visualiseer je dat?'
...

Legion is Marvel-personage David Haller, lid van de uitgebreide X-Men-familie. Omdat hij als kind met schizofrenie en een rist andere aandoeningen werd gediagnosticeerd, lijkt hij meer op een casestudy uit een handboek voor toekomstige psychiaters dan op een superheld uit een populaire comic, laat staan dat hij een eigen tv-serie krijgt. Maar Mielants ziet, net als showrunner Noah Hawley, de man achter de Fargo-reeks, vooral een grote speeltuin voor zijn camera: 'Wat gebeurt in het hoofd van zo'n man? En hoe visualiseer je dat?' Net omdat hij zulke vragen boeiend vindt, werd Mielants' werk voor de besmettelijk verslavende VTM-reeks Cordon opgemerkt door internationale televisiemakers. 'Zij zoeken een soort durf', vertelt Mielants, die sindsdien een seizoen inblikte van de prestigieuze BBC-reeks Peaky Blinders en enkele afleveringen van de Amerikaanse serie The Terror en het eerste seizoen van Legion. 'Omdat televisie nu zo populair is, en de vraag naar nieuwe producties even snel stijgt als de concurrentie, wordt er vandaag veel geëxperimenteerd. Dat vraagt ook experimentelere keuzes wat betreft regisseurs.' En blijkbaar vallen Belgische regisseurs - naast jou ook Jakob Verbruggen en Pieter Van Hees - daarbij in de smaak. België boomt? Tim Mielants: Er wordt in België vandaag enorm sterke tv-fictie gemaakt, maar van een internationale hype zou ik niet spreken. Mensen die veel met tv bezig zijn, passeren allicht langs de knappe fictie die hier gemaakt wordt. Maar als ik in LA of Londen aan het draaien ben, hebben zij het toch vooral over dezelfde internationale series als waar wij het over hebben. Dat België het nieuwe Scandinavië wordt, is dus wat overtrokken? Mielants: Eerlijk? In de VS denken ze dat ik een Scandinaviër ben. Voor hen maakt dat allemaal geen fuck uit: België of Denemarken? Als je Engels met een Europees accent praat, kom je voor hen al snel uit een Scandinavisch land. (lacht)Met het experimentelere Legion sta je wel ver van de conventionele Scandinavische krimi's. Mielants: Het zijn boeiende tv-tijden . Soms denk ik echt dat er een nouvelle vague aankomt. We zijn niet langer de slaaf van de traditionele drie-actstructuren, we proberen nieuwe dingen uit en we durven te falen. Veel te lang waren we vastgeroest in misdaadreeksen, maar verandering van spijs doet eten. Dat is enorm boeiend. David Lynch zei het al: televisie is de nieuwe arthouse. Is cinema dan niet jouw eerste liefde? Mielants: Jawel. Voor de eerste keer een Kubrick-film in de cinema zien, dat is magie. Ik vraag mij echt af hoe dat bij mijn zoon zal zijn. Waar schuilt voor jou het grote verschil tussen film en tv? Mielants: David Fincher, toch een cineast die van beide walletjes heeft gegeten, bekijkt een film als een popsong en tv-fictie als een opera. Bij film moet alles kloppen en goed in elkaar steken terwijl je in een serie al eens een lange aanloop kunt nemen, een omweggetje maken of een personage helemaal uitpluizen. Cinema heeft die luxe minder. Je hebt jezelf ooit omschreven als een gek die risico's neemt. Past dat in een industrie die liefst op zeker speelt? Mielants: (lacht) Dat zorgt vaak voor interessante spanningen! Voor The Terror(een nieuwe horrorserie waarvan zender AMC hoopt dat hij in het zog van The Walking Dead ook een succes wordt, nvdr.) wilden ze iemand die buiten de lijntjes kleurt, maar ook zijn ambacht kent. Soms weten de makers niet goed aan welke kant ze je willen hebben. Ik kom dikwijls met referenties als Tarkovski aandraven, met minutenlange shots. Dan krabt men zich weleens in de haren. 'Tim, zou je daar geen tweede camera zetten?' vragen ze dan. Waarop ik: 'Nee, ik ga dat allemaal in één shot doen.' Meestal eindigt zo'n discussie met: 'Weet jij dat deze draaidag 250.000 dollar kost?'Een filmkunstenaar als Tarkovski en Marvel. Valt dat te rijmen? Mielants: Er zitten Tarkovski-referenties in Legion, echt! Ik ga altijd naar de filmgeschiedenis terug, veel minder dan, in dit geval, naar comics. Toen Hawley me belde, zei ik eerlijk dat ik buiten Kuifje en Asterix weinig stripkennis heb. Gelukkig zag hij dat Marvel-gedoe vooral als vehikel om iets diepers te vertellen. Waar wil je je in de nabije toekomst op storten? Mielants:'Ik ga dit jaar een film maken, De Patrick, over een man op een nudistencamping die op zoek is naar zijn hamer. Daar heb ik veel schrik voor. (denkt na) Maar dat is net wat ik zoek. Als ik bang ben dat ik iets niet ga kunnen - dat gebeurt telkens nog als ik op het vliegtuig stap voor de volgende opdracht - komt net de goesting om er helemaal voor te gaan.