Wie een fervent fan is van Game of Thrones, zal ongetwijfeld wel merken dat ieder seizoen donkerder en donkerder wordt. En dan hebben we het niet over de inhoud, maar over de belichting. Deze lijn kan doorgetrokken worden naar de rest van de huidige televisiewereld. Kijkt u maar eens naar een gemiddelde aflevering van Boardwalk Empire als proef op de som. De cinematografie lijkt meer en meer te gaan voor onderbelichting.

Televisie zoals we dat tot begin jaren 2000 kenden was helder belicht en in lage resolutie. Deze techniek zag het levenslicht in de jaren '50, toen de televisie massaal de woonkamers veroverde. De director of photography van Metropolis en Key Largo, Karl Freund, kwam hiermee aanzetten voor de tv-show I Love Lucy. Freund moest ervoor zorgen dat verschillende camera's tegelijk de scène konden filmen vanuit verschillende standpunten zonder dat hij de belichting moest aanpassen.

HD-flatscreen

Nu we allemaal een HD-flatscreen in onze living hebben staan en door de steeds verregaandere digitalisering worden er stilaan andere normen gehanteerd. Door digitale kleurcorrecties en digitale camera's is het voor cinematografen makkelijker om scènes in low-light te filmen. "Als je digitaal werkt," zo zegt GoT-cinematograaf David Franco, "kan je het eindresultaat onmiddellijk zien. Nu moet je geen tests op voorhand doen om na te kunnen gaan hoe donker je de belichting kan maken."

Om een lang, en ingewikkeld, verhaal kort te maken, televisieshows zijn donkerder omdat dat met de huidige technologie makkelijker en goedkoper is. Dat wil dus zeggen dat indien Game of Thrones of Boardwalk Empire twintig jaar geleden werden gedraaid, deze shows met helderdere belichting zouden zijn geschoten. (JVDV)

Bron: Slate

Wie een fervent fan is van Game of Thrones, zal ongetwijfeld wel merken dat ieder seizoen donkerder en donkerder wordt. En dan hebben we het niet over de inhoud, maar over de belichting. Deze lijn kan doorgetrokken worden naar de rest van de huidige televisiewereld. Kijkt u maar eens naar een gemiddelde aflevering van Boardwalk Empire als proef op de som. De cinematografie lijkt meer en meer te gaan voor onderbelichting. Televisie zoals we dat tot begin jaren 2000 kenden was helder belicht en in lage resolutie. Deze techniek zag het levenslicht in de jaren '50, toen de televisie massaal de woonkamers veroverde. De director of photography van Metropolis en Key Largo, Karl Freund, kwam hiermee aanzetten voor de tv-show I Love Lucy. Freund moest ervoor zorgen dat verschillende camera's tegelijk de scène konden filmen vanuit verschillende standpunten zonder dat hij de belichting moest aanpassen.Nu we allemaal een HD-flatscreen in onze living hebben staan en door de steeds verregaandere digitalisering worden er stilaan andere normen gehanteerd. Door digitale kleurcorrecties en digitale camera's is het voor cinematografen makkelijker om scènes in low-light te filmen. "Als je digitaal werkt," zo zegt GoT-cinematograaf David Franco, "kan je het eindresultaat onmiddellijk zien. Nu moet je geen tests op voorhand doen om na te kunnen gaan hoe donker je de belichting kan maken."Om een lang, en ingewikkeld, verhaal kort te maken, televisieshows zijn donkerder omdat dat met de huidige technologie makkelijker en goedkoper is. Dat wil dus zeggen dat indien Game of Thrones of Boardwalk Empire twintig jaar geleden werden gedraaid, deze shows met helderdere belichting zouden zijn geschoten. (JVDV)Bron: Slate