Netflix is steeds minder een techbedrijf en steeds meer een filmstudio
Door in de grootste lobbyorganisatie van de Amerikaanse filmindustrie te stappen, geeft Netflix aan dat het dichter bij Hollywood staat dan bij Silicon Valley.
Streamingdienst Netflix wordt lid van de Motion Picture Association of America (MPAA). Dat is de belangenvereniging van de zes grootste Hollywoodstudio’s, waaronder Disney en Warner Bros, die in de VS onder meer als filmkeuring fungeert en lobbyt als het gaat om bijvoorbeeld copyright. Tegelijk verlaat het bedrijf de Internet Assocation, die zowat alle belangrijke techbedrijven, van Google over Amazon tot Spotify, verenigt.
De belangen van Silicon Valley zijn niet altijd die van Netflix. Dat zou, net als de filmstudio’s, bijvoorbeeld graag zien dat platformen als Facebook en YouTube verantwoordelijk worden gehouden voor de illegale content die hun gebruikers uploaden, bijvoorbeeld films of series waar ze de rechten niet voor hebben. Voor dat soort regels staat de Internet Association uiteraard niet te springen.
Rond dat onderwerp werken Netflix en de leden van de MPAA trouwens al langer samen binnen de Alliance for Creativity and Entertainment, een wereldwijd verbond van bedrijven tegen piraterij. Bovendien is de MPAA de ideale partner voor Netflix om te lobbyen in moeilijk toegankelijke markten zoals China en India.
u003cemu003eRomau003c/emu003e is samen met de toetreding de MPAA het symbool van de nieuwe identiteit van Netflix.
Voor de MPAA zelf is Netflix de ideale partner om de positie van 20th Century Fox in te vullen, dat als onderdeel van 21st Century Fox is opgegaan in Disney. Eén lid minder betekent voor de lobbygroep namelijk een verlies van 10 tot 12 miljoen euro per jaar. Volgens The Hollywood Reporter lonkt de MPAA daarom ook naar andere leden zoals Amazon, dat met Prime ook een eigen streamingdienst heeft.
15 miljard dollar
Wat niet lijkt mee te spelen, is het conflict tussen Netflix en de bioscoopuitbaters. Die laatste pleiten voor voldoende lange periodes tussen de vertoning van een film in de bioscoopzaal en de release via streamingkanalen, dvd’s en blu-rays, terwijl Ted Sarandos, de contentverantwoordelijke van Netflix, vindt dat die theatrical windows ‘mensen van films vervreemdt’. Maar de MPAA houdt zich allang afzijdig in dat debat en schuift de hete aardappel door naar een andere belangenvereniging, de National Association of Theatre Owners.
De laatste maanden gunde Netflix toch enkele van haar films een beperkte release in de bioscoop, zoals Roma van Alfonso Cuarón. Dat lijkt op te brengen, want de film is in de running voor tien Oscars en won eerder al de Gouden Leeuw in Venetië. Het zwart-witte prijsbeest is samen met de toetreding de MPAA het symbool van de nieuwe identiteit van Netflix, dat ooit begon als doorgeefluik van andermans producties, maar de afgelopen jaren vooral geld pompt in eigen films en series. Vorig jaar was dat nog 12,4 miljard dollar, dit jaar wordt volgens filmvakblad Variety de kaap van 15 miljard dollar gerond.
Netflix zit niet alleen in een pact met Hollywoodstudio’s, het is er zelf ook eentje aan het worden. Uit noodzaak, want dit najaar moet de streamingdienst een nieuwe slag om de kijker voeren tegen de platformen die Apple en Disney dan gelanceerd zullen hebben. Eigen content zal daarin minstens voor een deel doorslaggevend zijn. Die heeft Netflix uiteraard met hopen, maar verschillende onderzoeken, waaronder eentje van Vox, tonen aan dat het bedrijf ook nog erg leunt op series die het niet in zijn bezit heeft, zoals de Amerikaanse remake van The Office en Friends. Om die laatste reeks in 2019 op het scherm te houden, telde Netflix doodleuk 100 miljoen dollar neer, al is dat een peulenschil voor 236 afleveringen die blijven scoren als je weet dat Netflix nog maar net een prijsstijging in Amerika heeft doorgevoerd en de zes episodes van het nog uit te komen laatste Game of Thrones-seizoen samen 90 miljoen dollar zullen kosten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier