Met Man en Macht en zonder Reclame

Voor VIER begint nog maar eens een belangrijke week: die van de voorjaarsprogrammering. Een voorbeschouwing.

De commerciële logica omarmen. Dat was de raad die Annemie Struyf in een interview met DS Weekblad gaf aan haar ex-collega’s van Woestijnvis, als ze willen dat VIER een succes wordt. Het was een advies dat vooral goed in het kraam van haar nieuwe werkgever past: bij de VRT zouden ze wellicht niets liever willen dan dat VIER opnieuw dichter bij het oude VT4 zou aanleunen, zodat de zender niet alleen adverteerders maar ook kijkers bij vtm weglokt.

Voor de voorjaarsprogrammering, die vanaf maandag 28/1 van start gaat, heeft VIER de raad van Struyf toch nog niet echt ter harte genomen. Integendeel, de beslissing om fictiereeks Met Man en Macht uit te zenden zónder reclame-onderbrekingen is vanuit commercieel standpunt bijzonder onlogisch. Je kunt er ook over discussiëren of het slim is: het wekt de indruk dat reclameblokken voor VIER nog altijd veeleer als hinderlijk worden ervaren, en aangezien reeksen als Mad Men of Breaking Bad op de Amerikaanse televisie wel zonder problemen met onderbrekingen kunnen worden uitgezonden, hadden advertenties de artistieke waarde van Met Man en Macht niet per se verminderd. Aan de andere kant: als er zo meer mensen de reeks een kans geven, is dat meegenomen, want afgaand op wat we al gezien hebben, lijkt Met Man in Macht in ieder geval wel elke kijker te verdienen.

De tweespalt tussen commercie en kunst blijft VIER parten spelen, en dat is nergens symbolischer dan in het programma dat Met Man en Macht vanaf volgende week voorafgaat: het ‘vernieuwde’ Komen Eten. Het experiment met de meer ingetogen versie is mislukt, en dus keert men bij VIER terug naar hoe het vroeger was, inclusief de bordjes met punten voor sfeer en gezelligheid.

Veel enthousiaster kun je de commerciële logica in ieder geval niet omarmen, maar je vraagt je af wie er beter van zal worden: de mensen die je met Komen Eten ‘old school’ terug kunt lokken naar VIER, zijn niet diegenen die zaten te wachten op Met Man en Macht, of op Scheire en de Schepping – dat volgende week aan een tweede seizoen begint. En fans van Van Vlees en Bloed die een kwartier te vroeg inschakelen voor Met Man en Macht, zullen misschien eerder gaan lopen door de lolligheid in Komen Eten dan door het reclameblok dat aan de nieuwe serie voorafgaat.

Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content