Jon Stewart, voormalig presentator van The Daily Show, keert terug naar waar het allemaal begon voor hem: het stand-upcomedypodium. HBO kondigde donderdag aan dat Stewart, die de laatste maanden regelmatig opdook bij Stephen Colberts The Late Show, twee specials zal maken.
...

Jon Stewart, voormalig presentator van The Daily Show, keert terug naar waar het allemaal begon voor hem: het stand-upcomedypodium. HBO kondigde donderdag aan dat Stewart, die de laatste maanden regelmatig opdook bij Stephen Colberts The Late Show, twee specials zal maken. Ook zijn voorlopig laatste special maakte Stewart voor HBO, in 1996. Toen was dat de logische plek om zo'n specials, meestal van ongeveer een uur lang, te maken. George Carlin, Ellen DeGeneres, Chris Rock, Dave Chappelle... allemaal zaten ze bij HBO. 'Zij hebben altijd de lat gelegd', Stewart aan CNN bij de voorstelling van zijn plannen.Maar de tijden zijn veranderd. De kanteling werd stevig ingezet met Jerry Seinfeld, die voor 100 miljoen dollar (85 miljoen euro) zijn webserie Comedians in Cars Getting Coffee en twee nieuwe specials verpatste aan Netflix. Twee nieuwe shows van Dave Chappelle gingen voor 50 miljoen dollar (42,5 miljoen euro) naar dezelfde ontvanger. Zelfs Trevor Noah, ooit door Comedy Central grootgemaakt toen hij Jon Stewart mocht opvolgen bij The Daily Show, verkaste naar de streamingdienst. En dan is er nog Louis C.K., door een panel Vlaamse comedians onlangs nog verkozen tot favoriete comedian ter wereld in Knack Focus en voor twee specials aan Netflix verbonden.En HBO is niet echt happig om zijn oude positie aan de top van het lachersfirmament weer in te nemen. 'Het is moeilijk voor mij om zulke exorbitante bedragen te rechtvaardigen', zei Casey Bloys, hoofd programmatie van HBO, er volgens CNN nog over op een persconferentie. Stand-up maakt volgens hem maar 1 procent van het gebruik van HBO uitmaken. Hij wil dan ook pas meespelen met de grote jongens, Netflix dus, als dat voor een redelijke prijs kan.De kleppers die Netflix aantrekt - ook Amy Schumer, Ellen DeGeneres en Sarah Silverman hebben al specials gelost vandaag - zijn natuurlijk allemaal allang bezig. Maar Netflix investeert ook in de toekomst, en daarvoor kijkt het naar HBO. Zoals die betaalzender al jaren The Half Hour heeft, lanceerde Netflix pas nog The Stand-ups. Zes mannen, stuk voor stuk gevormd in het Amerikaanse talkshowcircuit en vaak al met een comedyspecial bij de concurrentie op zak, krijgen elk een minispecial van een half uur. Brian Volk-Weiss, die specials produceerde voor Aziz Ansari en Bill Burr, legt in Variety uit dat Netflix veel minder geld nodig heeft om de comedywereld te domineren dan om te heersen binnen de fictieseries. 'Zij hebben gezegd: laat ons iedereen van tafel vegen', vat Volk-Weiss het samen. In hetzelfde stuk geeft Netflixbaas Ted Sarandos, zelf een grote stand-upfan, aan dat er meer meespeelde. 'Ik vond het een grote kans om beter met de artiesten te werken en hen vlotter te verbinden met het publiek.' Daar komen de fameuze algoritmes in het spel, waarmee Netflix al zijn kijkers aan nieuwe content helpt waarvan het bijna zeker is dat ze die leuk zullen vinden. Doordat die elke komiek aan zijn ideale publiek kunnen helpen, is een passage op Netflix ook voor jonge lolbroeken een belangrijke én haalbare kans. Op die manier wil de streamingdienst niet alleen de mensen onder dak hebben die u vandaag doen lachen, maar ook hen die het u binnen vijf jaar doen bescheuren.