Dit is een uitgebreide versie van het interview met Erik Van Looy dat op 7/10 in Knack Focus verscheen.
...

Het deelnemersveld van dit dertiende seizoen van De slimste mens oogt alvast weer succulent. Deze keer staan ze niet op de blote bast van Erik Van Looy getatoeëerd, maar kregen de kandidaten allemaal hun hoogsteigen vintage platenhoes. Zuhal Demir is voor de gelegenheid uitgedost als Soeur Sourire. Kim Clijsters is vermomd als Sandra Kim, en Tom Waes - de enige kandidaat die voor de tweede keer op rij deelneemt - transformeerde in Ziggy Stardust. Alleen bij Margriet Hermans kwam er geen Photoshop aan te pas. ERIK VAN LOOY: Ja, die zit er zeker tussen. Maar zal hij of zij lang genoeg in die quiz zitten om een Adil te worden? Net als in het voetbal is het niet altijd de sterkste ploeg die wint. Elk jaar opnieuw staat of valt het programma met de kandidaten. Die cocktail van heel bekende, geestige mensen en geestige mensen die uit het niets lijken te komen, is echt nodig.VAN LOOY: Tja. Deelnemen aan De slimste mens kan je levenskwaliteit aanzienlijk verbeteren, zeg ik altijd. VAN LOOY: Nee. Maar Adil zal wel beseffen dat zijn deelname het Belgische succes van hun vorige film, Image, geen kwaad heeft gedaan. Grappig wel: ik woon in Borgerhout, en als ik incognito naar de stad wilde gaan, nam ik altijd tram 24, over de Turnhoutsebaan en de Carnotstraat. Dat was voor mij de anoniemste manier om te reizen. Tot vorig jaar. Sinds het succes van Adil word ik zelfs daar herkend. Selfies met gesluierde vrouwen, voor mij is het iets nieuws. Pas op, ik heb lang niet de heldenstatus van Adil El Arbi. Maar ik ben wel de man die hem op tv heeft gebracht, en dat vinden ze in Borgerhout blijkbaar heel plezant.VAN LOOY: We doen, in tegenstelling tot wat critici al eens durven te beweren, echt niet aan doorgestoken kaart. Er zijn te veel dingen in het verleden gebeurd die aangeven dat we dit niet onder controle hebben. Anders zou je Jan Mulder of Matthijs van Nieuwkerk er toch niet na één aflevering uit zwieren? VAN LOOY: Ik ben heel blij dat we hem hebben. Hij is hoogleraar, en is van heel wereldse en Vlaamse dingen op de hoogte. Maar door hem moesten we wel voor de eerste keer het opnameschema aanpassen. Ik was zo naïef om te denken dat de sabbat alleen op zaterdag valt, maar blijkbaar start die al op vrijdag. We hebben de opnames dan zo gepland dat de sabbat niet verstoord wordt.VAN LOOY: Nee, maar het vereist voor een politicus blijkbaar meer durf dan sommigen onder hen hebben. Met name CD&V blijkt heel bang van ons te zijn. Geen van hen durft zich in onze zetels te nestelen. VAN LOOY: Geert Hoste. Ik ben voor de tweede keer al met hem in een sterrenrestaurant gaan eten. Een zestal jaar geleden in Couvert Couvert in Leuven, één ster, nu in de Glorious in Antwerpen, ook één ster. Maar ik ben er nog steeds niet in geslaagd om hem in het programma te krijgen. Dat heeft ook te maken met de timing: als wij op antenne gaan, start zijn zaalshow. Mocht De slimste mens verhuizen naar een ander tijdstip, zoals de zomer, dan vind ik wel dat hij moet meedoen. En dan zal ik met hem gaan eten in een tweesterrenrestaurant, als het met één ster niet lukt (lacht). VAN LOOY: Was het maar zo. Zodra het programma loopt, sta ik ermee op en ga ik ermee slapen. Ik vrees dat ik in mijn vorig leven calvinist was. Niet alleen ben ik heel vaak kwaad op mezelf als ik iets verkeerd doe, als ik vijf minuten iets anders doe, zoals naar het voetbal kijken, dan voel ik mij al schuldig. Met filmen heb ik dat ook: het is het enige wat dan voor mij bestaat. Als ik ervan uitga dat het wel vanzelf zal gaan, zal het niet lukken.VAN LOOY: Ik ben trots dat ik het gedaan heb, maar niemand kan ontkennen dat het resultaat teleurstellend was. De recensies waren er wel zo over, dat ik dacht: ze zijn de film niet meer aan het bespreken, ze zijn de releaseperikelen aan het bespreken. Frustrerend. Zeker omdat ik The Loft in alle opzichten een betere film vond dan Loft. Los Angeles is altijd mijn lievelingsstad geweest. Ik ben er in totaal 200 keer geweest. Het is er altijd goed weer en alles ruikt naar film - een heel prettige geur. Maar ik heb het inderdaad gehad. Na de release van The Loft ben ik een laatste keer gaan eten in Le Petit Four op Sunset Plaza, mijn favoriete restaurant in LA. Ik dacht toen al: het gaat lang duren voor ik hier nog eens terug kom. Ik ben toch een beetje boos, ja. Woede voel ik niet kolken, maar ik wil terug naar België, terug naar de basis.VAN LOOY: Letterlijk: 'Het enige wat ze mij straks nog zullen aanbieden, is een actiefilm met Jason Statham.' De volgende dag belde een agent uit Amerika: of ik over drie weken een actiefilm met Statham wilde draaien, te beginnen in Bangkok. Ik wilde met The Loft de sprong naar straffere cinema maken. Dan liever terug naar België en een film maken die er werkelijk toe doet. VAN LOOY: Klopt. Daar werk ik intussen al zes jaar aan, en het gaat de goeie richting uit. De subsidies zijn er, en de cast is rond: met Koen De Bouw als premier, Veerle Baetens als first lady en Charlotte Vandermeersch als kabinetmedewerkster. VAN LOOY: Ja. Hij zal in elk geval spannend worden. Toen ik zes jaar geleden met die film begon, was het een terreurluwe periode. Nu heeft de film helaas aan actualiteitswaarde gewonnen. Niets is nog ongeloofwaardig. Het verhaal is: de premier van België wordt ontvoerd door terroristen en krijgt te horen dat hij die dag alleen zal overleven als hij de man die hij die middag ontmoet, vermoordt. En die man is de president van Amerika, die in België op bezoek is. Ik zie je glimlachen. Het is dát soort cinema. VAN LOOY: Klopt. Hij heeft zelfs extra tips gegeven. De premier moet bijvoorbeeld nooit door een metaaldetector. De film wil vooral geen politieke thriller zijn. Het is het soort thriller waarbij je op het einde zelfs nog niet weet tot welke partij de premier behoort. The Bourne Identity, maar dan op zijn Vlaams. En wel goed gedaan, hoop ik. VAN LOOY: Het gekke is: daar zijn ze nog altijd mee bezig. Het project zit nu bij de productiefirma van Morgan Freeman, Revelations Entertainment. Typisch Amerika: net zoals het in Hollywood heel lang duurt vooraleer een project leeft, duurt het ook heel lang tot een project echt dood is. Pacino en De Palma hebben het talent nog wel, maar hun bankability is niet meer wat ze geweest is. Je kunt nog lowbudgetfilms maken met Al Pacino. Maar een film met een budget van 30 miljoen dollar, wat De Zaak Alzheimer toch vereist, krijg je gewoon niet meer rond. Dan zou je al Brad Pitt moeten strikken voor de rol van Eric Vincke. Nu, het is wel plezierig dat Hollywoodgrootheden de film voldoende de moeite vinden om over die remake na te denken. Alleen, in essentie gaat het over een oude man, en films over oude mannen krijg je niet zo makkelijk verkocht. Eventjes is er wel interesse geweest van Jack Nicholson. Rudy Durand, de producent die zich ermee bezighield, is de beste vriend van Nicholson. Vandaar. VAN LOOY: Hij belde met die producent, en zei: 'Rudy, I've seen this movie three times. It's really strange. I saw it on dope, and I liked it. I saw it on cocaine, and I liked it too. I saw it sober, and I still liked it.'