Vandaag de dag kunnen liefhebbers van tv-series op verschillende manieren aan hun gerief geraken, van de klassieke tv-zenders over streamingdiensten à la Netflix tot illegale torrents. Wat tot voor kort niet kon in ons land, is digitale versies van series kopen zoals je een e-book of de mp3-file van een liedje koopt. De tv-afdeling van iTunes is er zo bijvoorbeeld no...

Vandaag de dag kunnen liefhebbers van tv-series op verschillende manieren aan hun gerief geraken, van de klassieke tv-zenders over streamingdiensten à la Netflix tot illegale torrents. Wat tot voor kort niet kon in ons land, is digitale versies van series kopen zoals je een e-book of de mp3-file van een liedje koopt. De tv-afdeling van iTunes is er zo bijvoorbeeld nooit gekomen in België.Lumière, de distributeur van series als The Team, The Fall, Gomorra en The Bridge, heeft daar verandering in gebracht. Via lumiereseries.com komen digitale versies van series in hoge kwaliteit online. Die zullen telkens tegelijkertijd met de fysieke dvd verschijnen. 'Dit is eigenlijk een verlengstuk van onze webshop, maar je moet er geen doosjes of schijfjes bij kopen', zegt Alexander Vandeputte van Lumière. 'Op die manier een reeks kopen kost minder dan wanneer je een dvd zou komen.'Echt downloaden kun je de reeksen voorlopig nog niet - die optie volgt nog - maar vanuit de cloud kun je een gekochte serie wel zo vaak streamen als je wil. 'We hoorden van steeds meer mensen dat ze onze series wilden kopen, maar geen dvd-speler hadden. Vergelijk het met een e-book van een boek.'De dvd-markt krimpt al jaren en is zelfs al even kleiner dan de streamingmarkt. Toch ziet Lumière lichtpunten. 'Onze webshop groeit volop', zegt Vandeputte, die geen details wil geven over de exacte verkoop. 'Vroeger was die shop iets dat je moest hebben voor de volledigheid. Nu is hij een van de tien beste klanten die we als distributeur hebben. In de retail krijgen dvd's steeds minder ruimte in de rekken en worden ze dan ook minder verkocht. Dat is een self-fulfilling prophecy.Concrete doelen wil Vandeputte niet stellen. 'Het is voor ons ook een interessant leerproces. Het wordt afwachten welk deel van de markt de omslag wil maken naar louter digitaal kijken.'