Na apparaten van wereldklasse wil Apple nu focussen op diensten van wereldklasse. Met dat nieuws opende Apple-CEO Tim Cook maandag zijn betoog. Lees: nu zowat iedereen die een iPhone wil en er zich een kan veroorloven er ook eentje heeft, moet de techreus het geld ergens anders zoeken.

Nieuwe services bij de vleet dus op het gehypete Apple Event. Cook kondigde onder meer een nieuwsplatform aan dat driehonderd media verenigt - Blendle in het groot, zeg maar -, een eigen kredietkaart en een update van de Apple TV-app, die de kijker een helder overzicht moet bieden van alle tv-abonnementen die hij heeft.

Toen moest het grootste nieuws nog komen: AppleTV+, het antwoord van Cook en co op de Netflixen van deze wereld en de aankondiging waarover veruit het meest werd gespeculeerd. Apple gooide er meteen een pak namen van shows en sterren tegenaan.

Jennifer Aniston, Reese Witherspoon en Steve Carell maken The Morning Show, een serie over spanningen op de set van een ochtendprogramma. Steven Spielberg zorgt met de reboot van zijn serie Amazing Stories voor een portie eightiesnostalgie. J.J. Abrams en zangeres Sara Bareilles bereiden een romcom voor, Jason Momoa (Aquaman) draagt het postapocalyptische drama See. Zelfs Big Bird van Sesame Street kwam even gedag zeggen om aan te kondigen dat de makers van het iconische kinderprogramma met Apple in zee gaan.

Het meest van al miste de voorstelling van AppleTV+ een inhoudelijke visie, op een vage notie van verbinding en diversiteit na dan.

En dan was er nog Oprah Winfrey, door Apple voorgesteld als een belangrijke stem in een steeds meer verdeelde wereld. Het talkshowicoon gaat twee documentaires maken voor AppleTV+, een over mentale gezondheid en een over slechte werkomstandigheden.

Naast de grote aankondigingen hintte Apple naar nog een pak andere figuren, van La La Land-regisseur Damien Chazelle tot Snoopy. De lawine aan namen kon niet verbergen dat het bedrijf wat betreft de technische kant van de zaak nogal op de vlakte bleef. Eigenlijk weten we niet meer dan dat AppleTV+ deze herfst in meer dan honderd landen wordt gelanceerd via de hernieuwde app van Apple TV en smart TV's. Dat betekent dus ook dat de kostprijs van de nieuwe streamingdienst nog niet bekend is. Nochtans een belangrijke factor in het versplinterde tv-landschap, waarin de vraag hoeveel abonnementen één huishouden kan of wil betalen steeds pertinenter wordt.

Verder is het van geen enkele serie duidelijk wanneer we ze exact kunnen verwachten. Misschien lanceert Apple alle programma's waar het maandag mee uitpakte meteen van in het begin, maar evengoed dropt ze haar paradepaardjes druppelsgewijs. Worden de reeksen van AppleTV+ aflevering per aflevering gelanceerd of jaagt de nieuwe streamingdienst de bingewatchers op? Niet te zien in het koffiedik van Tim Cook.

Het meest van al miste de voorstelling van AppleTV+ een inhoudelijke visie, op een vage notie van verbinding en diversiteit na dan. Niemand kan op basis van dit Apple Event zeggen wat voor soort reeksen Apple wil (laten) maken en, vooral, hoe ze from scratch een aanbod wil opbouwen dat niet verzuipt in een landschap waarin elke speler de grote rode N van Netflix als een zwaard van Damocles boven zijn hoofd voelt hangen. Uiteraard kan dat nog komen - nu al alles prijsgeven zou in deze snelle tijden commerciële zelfmoord zijn - maar van deze groots opgezette keynote was de gretige tv-kijker wellicht liever wat wijzer geworden.