Het heeft even geduurd, maar Apple heeft dinsdagavond eindelijk open kaart gespeeld over haar streamingdienst Apple TV+. Die wordt op 1 november in meer dan honderd landen gelanceerd, waaronder België, en pakt uit met een niet te groot, maar wel prestigieus aanbod. De paradepaardjes zijn The Morning Show, een reeks met Jennifer Aniston en Reese Witherspoon, en See, een postapocalyptisch drama met Jason Moama (Aquaman, Game of Thrones) in de hoofdrol. Die laatste reeks werd gedraaid met een budget van 15 miljoen dollar per aflevering. In totaal pompte Apple volgens Amerikaanse media al zo'n 6 miljard dollar in content. Ter vergelijking: Netflix zou op 15 miljard zitten, Disney op - hou u vast - 24 miljard.
...

Het heeft even geduurd, maar Apple heeft dinsdagavond eindelijk open kaart gespeeld over haar streamingdienst Apple TV+. Die wordt op 1 november in meer dan honderd landen gelanceerd, waaronder België, en pakt uit met een niet te groot, maar wel prestigieus aanbod. De paradepaardjes zijn The Morning Show, een reeks met Jennifer Aniston en Reese Witherspoon, en See, een postapocalyptisch drama met Jason Moama (Aquaman, Game of Thrones) in de hoofdrol. Die laatste reeks werd gedraaid met een budget van 15 miljoen dollar per aflevering. In totaal pompte Apple volgens Amerikaanse media al zo'n 6 miljard dollar in content. Ter vergelijking: Netflix zou op 15 miljard zitten, Disney op - hou u vast - 24 miljard. Maar ceo Tim Cook baarde nog het meeste opzien met de lage prijs van zijn nieuwe paradepaardje. Een familie-abonnement zal amper 4,99 dollar kosten, oftewel 5 euro bij ons. Dat is twee dollar minder dan Disney+, dat nog geen Belgische releasedatum heeft gekregen, en zes euro minder dan Netflix. Daarmee werpt Apple zich als prijsbreker in de streaming wars. Dat kan het alleen maar doen omdat het niet noodzakelijk veel winst hoeft te maken op Apple TV+, zegt communicatiewetenschapper Tom Evens (Imec-Mict-UGent), die zich in zijn onderzoek onder meer concentreert op het televisielandschap.TOM EVENS: We gooien nogal gemakkelijk Netflix, Disney+, Apple TV+, Play More en alle andere tv-aanbieders op een hoopje, maar vergeten daarbij dat diensten totaal verschillen qua businessmodel. Apple TV+ en Amazon Prime zijn poten van bedrijven die nog veel meer doen dan tv-programma's maken en aanbieden en inkomsten kunnen overhevele vanuit hun andere activiteien als de streamingdienst verlies maakt. Dat kan Netflix niet. Waarom werpt Apple zich op deze manier op de tv-markt?EVENS: Het is een bevestiging van wat iets wat we al langer weten, namelijk dat Apple het steeds minder moet hebben van zijn toestellen, die al lang niet meer zoveel opzien baren als vroeger, en steeds meer van zijn diensten. De iPhone wordt steeds minder populair en dat moet nu eenmaal opgevangen worden. Daarom lanceerde Apple de afgelopen jaren bijvoorbeeld een nieuwsplatform en een betaalkaart. Door iedereen die een Apple-toestel koopt ook een jaarabonnement op Apple TV+ mee te geven, proberen ze de klant in hun ecosysteem van apparaten en services te krijgen, maar vooral om hem daar te houden. Het wordt alleszins niet makkelijk om op te boksen tegen Netflix, dat zijn reputatie heeft versterkt door te focussen op originals, en Disney, dat niet alleen op een gigantisch archief aan content zit, maar ook nog eens een sterk merk heeft. Want geef toe, wie is er niet opgegroeid met Disney? Ik denk dat dat, nog meer dan Apple, dé concurrent zal worden voor Netflix. In november volgt de lancering van Disney+, onder meer in Nederland, en ik kijk nu al uit naar de studies van mijn collega's over de impact van Disney bij onze noorderburen. Wat betekent de intrede van Apple en Disney op de streamingmarkt voor de tv-kijker?EVENS: De strijd om goede content zal nog harder gevoerd worden en dat zal de kostprijs om series en films te kopen of te maken de hoogte in te jagen. Mogelijk heeft dat een impact op wat wij als gebruiker moeten betalen. Netflix is alleszins al aan het experimenteren met een prijsverhoging in de Verenigde Staten. Alles wordt duurder, dus dat zou niet abnormaal zijn, maar de vraag is of we daarin meegaan. Andermaal: wie naast zijn streamingdienst nog veel andere activiteiten heeft, zoals Apple en Amazon, staat in zo'n prijzenoorlog sterker. Volledig tegen de stroom in blijft de Vlaming trouw naar de klassieke tv-zenders kijken, schreef De Standaard eerder deze week. Bevestigt u die analyse? EVENS: Het klopt dat de populariteit van lineaire televisie in Vlaanderen minder snel daalt dan in de rest van Europa. Daarmee volgt tv de trend van muziekstreaming en andere technologieën: in België komen ze altijd wat trager van de grond. Het aanbod aan streamingdiensten is ook nog altijd vrij beperkt. Dus ja, de lineaire tv-zenders houden vrij goed stand in Vlaanderen, maar we stellen vast dat het publiek dat voor de buis zit wel steeds ouder wordt. Tieners vinden er moeilijk hun weg naar en bij pas afgestudeerden en jonge gezinnen zien we steeds meer cord-cutters, die geen tv-aansluiting meer nodig hebben. Dat sluit niet uit dat ze VRT NU of VTM GO gebruiken. Op dit moment is die tendens nog niet zichtbaar in de totale kijkcijfers, maar niets sluit uit dat het verval binnen vijf of tien jaar wel is ingezet.