Amazon Prime Video profileert zich in de VS al langer als een te duchten concurrent van Netflix. Van prijswinnende series als Transparent en Mozart in the Jungle tot de Britse comedyparel Fleabag en The Grand Tour van Jeremy 'Top Gear' Clarkson: er zit voldoende lekkers in het snel groeiende aanbod van de streamingzender om tv-junkies orgastische vreugde te bezorgen. Minpuntje: het lokale aanbod kan nog niet tippen aan dat in de VS, en slechts een beperkt deel van de films en series hebben Nederlandstalige ondertitels.
...

Amazon Prime Video profileert zich in de VS al langer als een te duchten concurrent van Netflix. Van prijswinnende series als Transparent en Mozart in the Jungle tot de Britse comedyparel Fleabag en The Grand Tour van Jeremy 'Top Gear' Clarkson: er zit voldoende lekkers in het snel groeiende aanbod van de streamingzender om tv-junkies orgastische vreugde te bezorgen. Minpuntje: het lokale aanbod kan nog niet tippen aan dat in de VS, en slechts een beperkt deel van de films en series hebben Nederlandstalige ondertitels. Maar daar is wel de meest opmerkelijke nieuwe Amazon-titel bij: American Gods, naar het fantasy-epos van bestsellerauteur Neil Gaiman, bij stripliefhebbers ook bekend als de scenarist van The Sandman. Gaimans roman werd lang onverfilmbaar geacht, wegens te complex, te raar, te onfilmisch. Nadat het project lang bij HBO in de schuif had gelegen, belandde het in 2014 bij zender Starz en ging Bryan Fuller, het licht gestoorde brein achter Hannibal en Pushing Daisies, ermee aan de slag. Centraal in de serie staat de pas uit de gevangenis vrijgelaten Shadow Moon (Ricky Whittle). Hij wordt door de mysterieuze oplichter Mr. Wednesday (Ian 'Deadwood' McShane), die al snel een incarnatie van de noordse god Odin blijkt, ingelijfd als loopjongen in de strijd tussen de oude goden - zoals Anansi, Horus en Loki - en die van de moderne tijd. American Gods is ambitieus, bloederig, gestileerd en trippy as hell, zoals je mag verwachten van Fuller, die in Hannibal de kunst van de kannibalenkeuken naar nieuwe bloederige hoogtes voerde. De premisse mag er ook zijn: mythologische figuren van over de hele wereld hebben eeuwen geleden hun ankers uitgegooid voor de Amerikaanse kusten en zijn er sindsdien blijven wonen. Maar hun krachten zijn gaandeweg afgezwakt, en nu proberen ze zich staande te houden in een land waar nieuwe goden, ontstaan uit Amerika's obsessie met media en beroemdheid, de plak zwaaien. Zo is er Media (Gillian Anderson uit The X-Files en The Fall), de godin van televisie, die de vorm van gewezen Hollywoodiconen kan aannemen. De god Technical Boy is dan weer de verpersoonlijking van het internet. Gaiman schreef het boek rond de millenniumwisseling, tijdens een rondreis langs de Amerikaanse kusten. Van het verdeelde Amerika van president Trump en zijn visie op immigratie was toen nog geen sprake. 'Vroeger waren we trots op onze immigranten,' aldus coshowrunner Michael Green, 'nu verzetten we ons ertegen. De actualiteit heeft ons op een andere manier naar American Gods doen kijken.' 'De politiek relevantste serie van het moment', kopte Vanity Fair zelfs. Mag u namelijk ook verwachten in het eerste seizoen: wanhopige Mexicanen die naar het noorden proberen te vluchten, moslims die hun weg zoeken en een explosieve opstand van West-Afrikaanse slaven die op weg zijn naar de VS. Maar American Gods biedt vooral inventief en visueel verbluffend entertainment, met naast ontheemde goden ook veel pulp, bloed, seks, vuile praat en machismo. De eerste aflevering opent met een flashback naar een bloederig ritueel uit het Vikingtijdperk dat qua goorheid Game of Thrones doet verbleken. Verwacht een provocerende scène waarin de op seks beluste prostitueegodin Bilquis - de koningin van Seba - haar sekspartners vaginaal verorbert, en een memorabele stoeipartij met in de hoofdrol een islamitische koopman en allicht de eerste homoseksuele djinn uit de televisiegeschiedenis.