Els Van Steenberghe

Theater: He bites again

Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Anno 2014 zet ‘Dracula’ zijn tanden niet langer in sappige halsjes maar in gemoedsrust. De Tijd voert de gevolgen op in een decor dat het midden houdt tussen een designkasteel en een groentenwinkel.

The Play = Dracula

Gezelschap = De Tijd

In een zin = Dracula staat stijf van de poëtische zinnen vol levenswijsheid én Weltschmertz. Het stuk besluipt je zoals een vampier, brengt je in de war zoals een vampier en bijt pas op het einde. Bloedend verlaat je de zaal.

Hoogtepunt = Vandervosts personage vertelt hoe hij voor het eerst in zijn leven de haren van zijn moeder mag borstelen en hoe hij in haar huis het boek vindt dat hij zichzelf op zijn achttiende verjaardag schonk…

Score = * * *

Quote = ‘Ik kan het alleen nog maar over het einde hebben’

Hoe voelt een vampierenbeet? Die vraag beantwoordt Lucas Vandervost in Dracula. Hij trommelde zes acteurs en een muzikant op, vroeg hen Bram Stokers Dracula te lezen en te vertellen welke gedachten of gevoelens het boek losweekte. Met dat materiaal ging Freek Vielen aan de slag en schreef een betoverend mooie, filosofische tekst die op sommige momenten echter ontstellend star vertolkt wordt.

‘Wat een draak van een Dracula!‘, denk je tijdens die momenten. Er dolen personages over de scène die over hun angsten vertellen maar je krijgt er kop noch staart aan. Net wanneer je echt niet meer weet waar dit alles op slaat, kantelt de voorstelling en start Vandervosts personage – die vanaf de zijlijn toekeek naar wat zijn droombeelden bleken te zijn – een pakkende, subliem gecomponeerde monoloog waarin hij de jachtige, zure tijdsgeest haarscherp veroordeelt. Het is ’tijd om te huilen’, vindt hij. De bizarre personages zijn slachtoffers van die tijd. Hij identificeert hen als zijn vrouw, zijn kind en zichzelf. En vertelt vervolgens – met wat te veel woorden – over het zwaarste afscheid.

Deze Dracula besluipt je zoals een vampier, brengt je in de war zoals een vampier en bijt pas op het einde. Bloedend verlaat je de zaal.

Smaakmaker:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

DRACULA from Toneelproducties De Tijd on Vimeo.

EN

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Els Van Steenberghe

De volledige recensie lees je woensdag 19 februari 2014 in Knack Focus.

Meer info: www.detijd.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content