Film Wordt Yorgos Lanthimos politiek met ‘Bugonia’? ‘Uiteindelijk zijn we allemaal een soort complotdenkers’
Film Film Jeremy Allen White speelt The Boss: ‘Hoe kan ik meer op Bruce Springsteen lijken?’ Jeremy Allen White moest voor Springsteen: Deliver Me from Nowhere leren zingen, gitaar spelen én somberen als de jonge Bruce Springsteen. ‘Het zou raar zijn als hij er níét bij betrokken was.’
Reviews 3,5 / 5 Reviews ‘A House of Dynamite’ is kil efficiënt, maar mist morele lading Kathryn Bigelows nucleaire nagelbijter A House of Dynamite is als een militaire operatie: strak getimed, strak geleid, zonder ruimte voor gelul of sentiment.
Live Film Fest Gent 2025 Film Fest Gent 2025 Dit was Film Fest Gent 2025: herlees hier ons filmdagboek 09:49 Dit was Film Fest Gent 2025: herlees hier ons filmdagboek 09:47 Dit waren de 10 beste films van Film Fest Gent 2025 09:44 Film Fest Gent 2025, dag 12: We moeten films over cancelcultuur cancellen
Festivals Festivals Dit waren de 10 beste films van Film Fest Gent 2025 Onze reporter liep 12 dagen rond op Film Fest Gent en zag er in totaal 49 films. Dit waren zijn 10 favorieten.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 12: We moeten films over cancelcultuur cancellen Op onze laatste dag van Film Fest Gent 2025 sloeg Luca Guadagnino de bal mis met After the Hunt, maar wisten Nuestra Tierra en Omaha wel te overtuigen. En met Têtes Brûlées keken we op de valreep toch nog naar een Belgische film.
Film Film ‘The Voice of Hind Rajab’ van Kaouther Ben Hania wint de Grand Prix op Film Fest Gent The Voice of Hind Rajab van de Tunesische filmmaker Kaouther Ben Hania heeft de Grand Prix voor Beste Film gewonnen op de 52ste editie van Film Fest Gent. De Internationale Jury was diep geraakt door Ben Hania’s “oproep tot menselijkheid”. Grand Prix voor Beste Film Op zaterdagavond 18 oktober werd de Officiële Competitie van de 52ste …
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 11: Aftakelende hotelmanagers en mislukte fascisten Op zijn voorlaatste dag van Film Fest Gent amuseerde onze verslaggever zich met de satirische documentaire Fiume o Morte en met Willem Dafoe als hotelmanager in The Souffleur. Over Urchin, het regiedebuut Harris Dickinson, was hij iets minder enthousiast.
Festivals 3,5 / 5 Festivals Midori Hirano brengt mystiek minimalisme bij ‘The Juniper Tree’ In The Juniper Tree probeert een piepjonge Björk met magische visioenen te overleven in het barre IJsland. De Japanse artiest Midori Hirano componeerde er voor Videodroom minimalistische muziek bij, die de sfeer van de film mooi vatte.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 10: Moeten er nog zwart-witfilms zijn? Op dag 10 van Film Fest Gent waren het vooral het poëtische Queerpanorama en de metadocumentaire Unseen Pictures die overtuigden, al was ook Kontinental ’25, Radu Judes satirische aanklacht tegen onze behandeling van daklozen, een memorabele film.
Festivals 3,5 / 5 Festivals Milan W haalt de eenzaamheid naar boven in zeemeerminnenfilm Night Tide Dennis Hopper die in een strak matrozenpakje rondwandelt kreeg nog nooit zo’n tragische ondertoon als in Night Tide, waarvoor Milan W een nieuwe, mysterieuze soundtrack bracht in de Vooruit.
Festivals Festivals ‘Vleesdag’: hoe maak je de bloederigste nederhorror aller tijden? Waaghalzen kunnen op het Brugse filmfestival Razor Reel genieten van Vleesdag, de goorste Nederlandse horrorfilm ooit. Mét een lekker broodje spek erbij.
Film Film De dodelijke verbeelding van Kathryn Bigelow: ‘Hoe groter het scherm, hoe groter de angst’ Achttien minuten. Een kernraket. Een wereld die op de rand van de afgrond staat. Net als in The Hurt Locker en Zero Dark Thirty doet Kathryn Bigelow u in haar nieuwste thriller, A House of Dynamite, elke hartslag en zweetdruppel voelen. ‘We wonen allemaal in een huis van dynamiet.’
Film Film Idris Elba over zijn rol als president in ‘A House of Dynamite’ Hij trotseerde de straten van Baltimore als drugsbaas Stringer Bell in The Wire en die van Londen als de onverschrokken flik Luther. Nu moet Idris Elba het hoofd koel houden als Amerikaanse president in A House of Dynamite. ‘Ik voelde me vereerd.’Idris Elba speelt in A House of Dynamite de Amerikaanse president, een man die …
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 9: een bezeten stofzuiger is zo gek nog niet Blue Moon was een betere Linklater-biopic dan Nouvelle Vague, Dry Leaf bracht drie uur lang relaxatie, maar de leukste film op dag 9 van Film Fest Gent was A Useful Ghost over een spook in een stofzuiger.
Festivals 4 / 5 Festivals ‘Messiah of Evil’ werd nog akeliger dankzij Mabe Fratti’s nieuwe soundtrack Celliste Mabe Fratti en haar partner Hector Tosta mochten tijdens Videodroom een nieuwe soundtrack bij de horrorfilm Messiah of Evil brengen. Dat zagen ze als een kans om eens lekker dissonante muziek te schrijven.
Film Film En toen ging ‘La Petite Dernière’-regisseur Hafsia Herzi op de thee in de moskee van Parijs In Queer Palm-winnaar La petite dernière portretteert Hafsia Herzi een jonge moslima die haar geaardheid wil verzoenen met haar geloof. ‘De rector van de Grote Moskee van Parijs was meteen aan boord.’
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 8: Alle begrip voor de namiddagse snurker in de zaal Kelly Reichardt pakte minimalisme juist aan in The Mastermind, terwijl de film Last Night I Conquered the City of Thebes er wat in doorschoot en eerder slaapverwekkend werd. Gelukkig was er nog Resurrection, Bi Gans maximalistische ode aan de filmkunst.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 7: Hopelijk wint The Rock geen Oscar Opvallend veel biopics op dag 7 van Film Fest Gent: The Smashing Machine over een MMA-vechter, The Disappearance of Josef Mengele over de Engel des Doods en Roofman over een man die 45 keer in McDonalds inbrak.
Reviews 4 / 5 Reviews Het verstikkende ‘L’intérêt d’Adam’ bevestigt het talent van Laura Wandel In L’intérêt d’Adam verkent Laura Wandel in 82 beklemmende minuten de broze grenzen tussen liefde, plicht en zorg die verstikt.
Film Film En de Knack Focus Jo Röpcke Award gaat naar… Cato Kusters Talent kan niet vroeg genoeg worden aangemoedigd. Met de even empathische als geëngageerde liefdesfilm Julian zet twintiger Cato Kusters zichzelf op de kaart, goed voor de Jo Röpcke Award. ‘Een mooi eerbetoon aan de twee vrouwen in de film.’
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 6: AI-vampiers en veel penissen Radu Jude vermengde maatschappijkritiek met penisgrappen in zijn absurde epos Dracula en Richard Linklater bracht een gemakkelijke ode aan Jean-Luc Godard: dit was dag 6 van Film Fest Gent 2025.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 5: een intense antifilm uit de sloppenwijken en een pornopastiche Op dag 5 van Film Fest Gent maakte Barrio Triste de hoge verwachtingen waar, brak Memory of Princess Mumbi een hartverwarmende lans voor menselijke creativiteit en mengde Anything that Moves de horrorfilms van Dario Argento met absurde porno.
Film Film Oscar-winnares Diane Keaton (79) overleden De Amerikaanse actrice Diane Keaton is op 79-jarige leeftijd overleden. Dat meldt het Amerikaanse magazine People op basis van een woordvoerder van de familie. Meer details werden niet bekendgemaakt.
Film Film Cato Kusters wint Jo Röpcke Award met liefdesfilm 'Julian' Cato Kusters heeft de Jo Röpcke Award gewonnen, de jaarlijkse filmprijs van weekblad Knack. De prijs werd zaterdag overhandigd op het filmfestival van Gent.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 4: een belangrijke film is niet per se een goede Lynne Ramsay deelde een uppercut uit met Die, My Love, Yorgos Lanthimos deed met Bugonia wat we ondertussen van hem verwachten en The Voice of Hind Rajab was sterker als activisme dan als cinema: dit was de vierde dag van Film Fest Gent 2025.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 3: Kristen Stewart triomfeert ook achter de camera De derde dag van Film Fest Gent bracht een geslaagde groep films, met enkel de Italiaanse Inside Out-kopie Follemente die tegenviel. Verder was er de dromerige Shakespearehommage Ariel, het langzaam ontroerende The Love That Remains en het viscerale The Chronology of Water, het regiedebuut van Kristen Stewart.
Festivals 3,5 / 5 Festivals Upsammy bedenkt mooie muziek bij ‘Paris, Texas’, maar is er iets te zuinig mee Nu Film Fest Gent 2025 officieel geopend is, ging ook de concertreeks Videodroom van start. De spits werd afgebeten door de Nederlandse producer, die een nieuwe soundtrack bracht bij Wim Wenders’ klassieker Paris, Texas.
Film Film Joshua Oppenheimer over ‘The End’, zijn eerste fictiefilm (en musical) Joshua Oppenheimer maakte ophef met documentaires over de Indonesische genocide. The End, zijn eerste fictiefilm, is een volbloed musical met vrolijke melodieën én Tilda Swinton. Feestje? ‘We maken onszelf wijs dat morgen de zon weer schijnt.’
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 2: er bestaan zowaar goede gameverfilmingen Op dag 2 van Film Fest Gent 2025 moest het amusement niet van de voorspelbare coming-of-age drama’s Little Trouble Girls en La Petite Dernière komen. Gelukkig bewees Jim Jarmusch zijn Gouden Leeuw voor Father Mother Sister Brother te verdienen en zorgde de Japanse gameverfilming Exit 8 voor de verrassing van de dag.
Festivals Festivals Film Fest Gent 2025, dag 1: apocalyptische liefde en lauwe jazz Op de eerste dag van het Gentse filmfestival ging onze reporter kijken naar de romantische rampenfilm Peak Everything en de jazzparabel Köln 75. De mooiste film van de dag was Left-Handed Girl, waarvan het script mede door Sean Baker werd geschreven.
Film Film Tilda Swinton, de David Bowie van de cinema: ‘Ik wil mensen moed geven’ Van Marvel tot Chanel, van Jarman tot Jarmusch, van museum tot rode loper: Tilda Swinton lijkt overal. Meer dan ooit. Een gesprek met de Schotse sfinx naar aanleiding van Ongoing, de carrière-omspannende tentoonstelling die ze zelf cureerde voor filmmuseum Eye Amsterdam.
Reviews 2,5 / 5 Reviews ‘Tron: Ares’ verliest zichzelf in artificiële ernst Tron: Ares is niet half zo visionair als de sf-klassieker uit 1982 maar flitst wel voorbij. De muziek van Nine Inch Nails draagt daar meer toe bij dan het spel van Jared Leto.
Festivals Festivals Made in Belgium: 4 Belgen op Film Fest Gent Niet alleen Julian en L’intérêt d’Adam doen de Belgische tricolore straks wapperen in Gent. Ook deze vier films van Belgen tonen waar een klein landje groot in kan zijn.
Festivals Festivals Met ‘The Smashing Machine’ jaagt The Rock op een Oscar Met Benny Safdies The Smashing Machine gaat Dwayne ‘The Rock’ Johnson openlijk voor zijn eerste Oscar. Van blockbusterkoning naar indiedarling, in vier stappen.
Festivals Festivals 5 niet te missen filmconcerten tijdens Videodroom Wie na Xiu Xiu’s herinterpretatie droomt van nog meer videoconcerten, sturen we van harte naar deze vijf andere evenementen.
Festivals Festivals Cultband Xiu Xiu herwerkt ‘Eraserhead’: ‘Zonder David Lynch was ik nooit artiest geworden’ Videodroom is het muzikale luik van Film Fest Gent, waar cultfilms livemuziek ontmoeten. Jamie Stewart brengt er met hun band Xiu Xiu een speciale show rond Eraserhead, de debuutfilm van de betreurde David Lynch. ‘In tegenstelling tot onze Twin Peaks-covers wordt het geen directe hommage.’
Festivals Festivals Mabe Fratti en haar cello maken de soundtrack voor ‘Messiah of Evil’ meer rock & roll Belooft dit jaar één van de hoogtepunten van Videodroom te worden: Mabe Fratti’s nieuwe soundtrack bij de culthorror Messiah of Evil. ‘De film is koning, en als componist ben je een dienaar die de beelden naar een hoger niveau tilt.’
Festivals Festivals Kieswijzer voor Film Fest Gent 2025: 14 tips van de redactie Van woensdag 8 tot zondag 19.10 worden er meer dan 100 films vertoond op de 52e editie van Film Fest Gent. Knack Focus selecteert er 14 waarvan u geen spijt zult krijgen.
Festivals Festivals Harris Dickinson debuteert als regisseur: ‘Cinema mag er soms een tikje over gaan’ Hij was de hunk die Nicole Kidman een glas melk liet opdrinken in Babygirl. Nu imponeert Harris Dickinson ook achter de camera met Urchin, zijn regiedebuut over een outcast op de dool. Straks eregast en afsluiter van Film Fest Gent, nu al in Knack Focus. ‘Ik heb meestal nul verwachtingen als ik ergens aan begin.’
Festivals Festivals Anamaria Vartolomei, ster in ‘L’intérêt d’Adam’: ‘Hulp vragen vergt moed’ In Mickey 17 keek Anamaria Vartolomei Robert Pattinson in de ogen. In L’intérêt d’Adam, van de Belgische regisseur Laura Wandel, excelleert ze als moeder die bij haar ondervoede kind wordt weggerukt. ‘Cinema kan zowel doen dromen als confronteren met de harde realiteit. Dat is prachtig.’
Column | Tobias Cobbaert Column | Tobias Cobbaert ‘Tijdens Film Fest Gent beland ik altijd in een soort filmtrance’ Tobias Cobbaert schrijft wekelijks over wat hem wakker houdt. Of net niet.
Festivals Festivals Cato Kusters over haar debuutfilm ‘Julian’: ‘Het activisme komt voort uit de liefde’ Julian is het waargebeurde verhaal van twee vrouwen die elkaar zo graag zien dat ze op 22 verschillende plaatsen willen trouwen – wat tragisch genoeg niet lukt. Met haar debuut opent Cato Kusters het 52e Film Fest Gent. ‘Ondanks de thematiek mocht het geen donkere film worden.’
Reviews 3,5 / 5 Reviews In ‘It Was Just an Accident’ flirt Jafar Panahi af en toe met hysterie Gouden Palm-winnaar It was Just an Accident is niet Jafar Panahi’s beste, maar wel een gedreven wraakthriller over trauma’s door een repressief regime.
Festivals Festivals Nicolas Roeg, de meester-tovenaar die van David Bowie een alien maakte Met Nicolas Roeg belicht Film Fest Gent een van Engelands meest visionaire, virtuoze en verontrustende filmregisseurs. ‘Hij was zijn tijd vér vooruit.’