Xander De Rycke blijft in stijgende lijn gaan met ‘Houdt het voor bekeken’

© Jelle Vermeersch

In zijn derde conference over film en tv in Vlaanderen steekt Xander De Rycke andermaal de draak met de James Cookes van deze wereld, maar gaat hij tegelijk dieper dan ooit in op wat het kleine en het grote scherm teistert.

Wie de programmaboekjes van de culturele centra erop naslaat, moet stilaan vaststellen dat de Vlaamse comedian een nichediertje is geworden. Joost Van Hyfte doet aan culinaire comedy, Henk Rijckaert out zich in zijn shows en op YouTube als de geestigste doe-het-zelver van Vlaanderen en Lieven Scheire laat u in zijn nieuwe tournee lachen om de wetenschap.

Ook Xander De Rycke heeft zo zijn plekje onder de zon gevonden. Dezer dagen neemt hij alweer voor de derde keer Vlaamse films en televisie onder de loep in Houdt het voor bekeken. In het begin waarschuwde zijn toenmalige management – vandaag werkt de comedian met een andere entourage – hem nog dat het publiek te klein was voor twee Xander De Rycke-shows in een jaar, maar de Oost-Vlaming gaf alle criticasters lik op stuk. 24 shows heeft hij van nu tot begin december in zijn agenda staan, bijna allemaal uitverkocht.

De Rycke haalt ook grappen uit wat er buiten de programma’s gebeurt. Zelfs over Mediaminister Sven Gatz heeft hij fijne witzen in zijn mouw zitten.

De aanloop naar de voorstelling doet ons niet het beste vermoeden. ‘Wist je dat Sven De Ridder meer op tv te zien is dankzij langere stoelpoten?’, vraagt de getekende versie van Xander De Rycke op het scherm. Er volgen nog een paar matige als weetjes verpakte grappen, onder meer over de snor van Jeroom en de wenkbrauwen van Dany Verstraeten. Mocht De Rycke ze op Twitter gooien, zouden we ze zelfs niet liken.

Maar zo kinderachtig het ‘voorprogramma’, zo volwassen de show. Nog meer dan in zijn vorige twee HHVB’s kiest De Rycke voor onderbouwde inzichten in plaats van voor hapklare grappen. We krijgen een rant van tien minuten over hoe slecht de Vlaamse film zichzelf kan verkopen en een intelligente uitweiding over hoe Patser zich liet inspireren door superheldenfilms, naast frisse beschouwingen over fan favourites als De Buurtpolitie en FC De Kampioenen. Overigens, ook een heilig huisje als Matthias Schoenaerts wordt met evenveel branie gesloopt. De pitch voor een Vlaamse parodie op The Avengers waarmee De Rycke het filmgedeelte afsluit, is een van de hoogtepunten van de avond. Alleen al het affichebeeld deed ons zo hard lachen dat ons middenrif het voor bekeken hield.

Hij benoemt minder en analyseert meer. Of in referenties: minder Geert Hoste, meer John Oliver.

Denk groots en Amerikaans, zegt De Rycke tegen Vlaamse filmmakers. De tv-industrie wil hij dan weer wat minder over de grote plas zien kijken. De comedian legt netjes bloot hoe zenders de kijker ten koste van alles aan zich willen binden met langere afleveringen en aftershows, tot vervelens toe. Dat Niels Destadsbader en Lieven Van Gils tot aan hun nek mee in het bad getrokken worden, is stilaan traditie, maar De Ryckes klaagzangen snijden wel elk jaar meer hout. Want zeg nu zelf, een item over een dode peuter laten volgen door twee acteurs die The Time of My Life zingen, moest dat echt, Lieven?

De Rycke haalt ook grappen uit wat er buiten de programma’s gebeurt. Zelfs over Mediaminister Sven Gatz heeft hij fijne witzen in zijn mouw zitten. De #metoo-routine is dan weer een verplicht nummer, geeft hij zelf toe, maar over hoe de media zijn omgegaan met de zaak-De Pauw heeft hij toch nog iets zinnigs te zeggen. Dat ‘iets’ leidt onverwacht naar een dick pic van een bekende blonde sportjournalist. Een grappige én confronterende vondst.

Uiteraard moet De Rycke iets kwijt over James Cooke, de presentator die hij vorig jaar vergeleek met YouTube-fenomeen Grumpy Cat. Met massa’s screenshots illustreert hij hoe de kwaliteitspers de ‘saga’ tussen hem en Cooke wekenlang bleef voeden. Bij wijze van ode aan de klagers eindigt hij met een bloemlezing uit het klachtenrapport van de VRT, op z’n Toon Hermans dan nog wel.

In zijn derde Houdt het voor bekeken is Xander De Rycke diepgaander, scherper en creatiever dan in de twee vorige bij elkaar. Hij benoemt minder en analyseert meer. Of in referenties: minder Geert Hoste, meer John Oliver. Zijn tempo is genadeloos, zijn routines inventief en zijn research zo grondig dat we ons zorgen maken over hem. Kortom, met deze show staat zijn voet echt wel naast die van collega-conferencier Michael Van Peel.

Houdt het voor bekeken 2017-2018 is nog tot eind november te zien in heel Vlaanderen. Info en tickets vindt u hier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content