Wine Dierickx is dolende callgirl in ‘Helpdesk’ van Wunderbaum

Nieuwe voorstelling van Wunderbaum: Helpdesk. Vanuit haar hooggelegen callcenter kijkt Karen Vandeputte uit over de stad. Hier runt zij Caren’s Company: een helpdesk die voorziet in vrijwel alle diensten en producten. Een gesprek met ‘Caren’ is meer dan alleen maar een gesprek: het is een ervaring. Van en met Wine Dierickx, Matijs Jansen, Rosa Reuten © Fred Debrock
Guido Lauwaert
Guido Lauwaert Opiniemaker

Wunderbaums Helpdesk is een voorstelling die aangeprezen wordt als een kanon maar niet meer is dan een klappertjespistool.

De acteursgroep van Wunderbaum heeft zich voor Helpdesk geworpen op de wereld van de callcenters. De voorstelling is onderdeel van een trilogie waarin het, zoals uit de promotekst blijkt, het publiek nog dieper wil meenemen in ‘The New Forest, ons alsmaar uitdijend transitieproject.’ Het klinkt veelbelovend in deze modieuze bedrijfstaal, maar na de voorstelling blijkt dat je dit muziekje eerder hebt gehoord. Mocht er copyright bestaan op sociale problemen, de acteursgroep had geheid een proces aan zijn been.

Vanuit haar hooggelegen callcenter kijkt Caren [Wine Dierickx] uit over de stad. Zij runt een helpdesk voor allen die dreigen te verzuipen in hun eigen verzuurde vragen. Dat kan gaan van ‘hoe schil ik mijn eenzaamheid?’ tot ‘waarom is mijn partner een kurkentrekker?’ Ze blijkt een wonderkind in het antwoorden verzinnen die vals klinken. De klaagzanger, -zangeres aan de andere kant van de hulplijn ziet dat echter niet in, te diep is hij/zij gezonken in zijn eigen visbokaal waarvan het water al jaren niet meer is ververst, waardoor de verkleurde goudvis net boven het wateroppervlak op zoek is naar zijn laatste adem.

Net als de ‘callgirl’ hebben de toeschouwers een hoofdtelefoon met microfoon. Zij luistert en praat, de toeschouwer luistert en zwijgt. Hij mag wel lachen en dat gebeurt ook vaak. Omdat de vragen en antwoorden zo herkenbaar zijn. Het ruikt er sterk naar dat Wunderbaum héél goed gekeken heeft naar Outsourced, de Amerikaanse comedyserie uit 2010-2011, en daar uitgepikt heeft wat het beste leek om de lachers op de hand te krijgen en de gevoelige kijkers een stoornis van het hartritme te bezorgen.

In de verder lege ruimte liggen stapels schapenvellen, flink onder het stof. Na een kwartier vermoed de betere kijker tot wat die dienen. Na drie kwartier weet hij het zeker, als blijkt dat de ‘callgirl’ dieper in de imaginaire geestelijke stoornis zit, en als die niet imaginair is behoorlijk opgeblazen, dan de bellers. Zij is iemand die problemen van anderen zoekt wegens haar eigen zwak oriëntatie-vermogen. Zij vlucht niet weg van haar stoornissen op de lijn, maar kruipt er daarentegen dieper in.

Visueel wordt dit uitgebeeld in het opeenstapelen van de schapenvellen. Daar ploft ze op en wentelt zich er in. Wat al vermoed werd na een kwartier, nadien zekerheid blijkt na drie kwartier, werd bevestigd na vijf kwartier. Waarop nog een kwartier zelfbeklag volgt. De afronding gebeurt snel. Het bijeenschrapen van stukjes klevers op haar flessen, diep adem te halen en weer over te schakelen naar de cursus How te help a lunatic for 5 dollars in 10 seconds.

We krabben allemaal etiketten af. Ons hele leven lang. In de wereld waarvan we houden of walgen. Daar valt best een mooie productie over te maken. Wine Dierickx doet haar best maar dwaalt letterlijk en figuurlijk over het speelvlak. Het geheel is zo zwak dat zij de helft van haar kledij uittrekt op zoek naar een voyeursmoment. Daar wint men de sympathie mee van driekwart van de kijkers. Naakt raakt. Gebeurt de ontkleding van de mens echter zonder verwantschap met het inhoudelijke, wijzigt dat de toestand van de bloeddruk bij de toeschouwer niet.

Hopelijk blijft deze productie de enige uitschuiver van Wunderbaum, want het kan beter, sterker en harder uit de hoek komen. Helpdesk echter is een voorstelling die aangeprezen wordt als een kanon maar niet meer is dan een klappertjespistool.

Guido Lauwaert

HELPDESK – Wunderbaum – locatieproject – voorstellingen in Nederland en Vlaanderen tot eind dit seizoen – www.wunderbaum.nl