Pluspunten voor theatergroep WANG: zo sprak je onze taal nog nooit

© Wang
Jorik Leemans
Jorik Leemans Freelancejournalist

In ‘+’ scalperen, kauwen en herboetseren theatermakers Juicy Dune IJsselmuiden en Sascha Bornkamp onze taal tot alles even duidelijk dan wel onduidelijk is. Gelaagd theater zoals u dat zelden te zien krijgt.

De kennis die wij overhielden uit de lessen wiskunde op de middelbare school valt op een hand te tellen. Dat tellen lukt overigens net nog. Wat we leerden tijdens de nieuwste voorstelling van theatergroep WANG – het duo Juicy Dune IJsselmuiden en Sascha Bornkamp – is dat alles relatief is. Dat dat hele tellen in feite niet echt telt. Alles staat of valt immers bij één. Of net niet.

De alumni Woord- en Kleinkunst van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen zitten bij aanvang ijzig stil aan een grote tafel – een tafel waaraan ook het publiek uitgenodigd wordt om te gaan zitten. De Nederlandse makers turen indringend rond op zoek naar oogcontact. Een enkeling schuifelt geënerveerd op zijn stoel. ‘Aanwezig’, glimlachen de spelers, alsof ze hun tafelgasten willen wakker schudden op hun meeting. ‘Aanwezig.’

IJsselmuiden en Bornkamp scalperen, kauwen en herscheppen onze taal, tot alles even duidelijk dan wel onduidelijk is. Een impressionant associatiespel.

Toegegeven, het is in het begin moeilijk volgen waar IJsselmuiden en Bornkamp juist op doelen tijdens ‘+’, een stuk dat ze maakten voor het theaterfestival Love At First Sight. Wat op het eerste gezicht een gesprek lijkt tussen twee vriendinnen die elkaar onderweg verloren zijn, mondt uit in een filosofisch cafégesprek na enkele glazen goedkope wijn en halfzachte borrelnootjes, dan weer een discussie tussen vreemden.

Tijdens de dialoog die de twee afsteken voor hun tafelpubliek scalperen, kauwen en herscheppen IJsselmuiden en Bornkamp vervolgens onze taal, tot alles even duidelijk dan wel onduidelijk is. Met een impressionant associatiespel ontkoppelt en verbindt het duo woorden en hun betekenis en geven ze een draai aan de functies die onze taal kan vertalen. Daarbij verliezen ze hun worstelend publiek geen seconde uit het oog. Een blik zegt soms meer dan duizend woorden, zeker als je na een tijd over de betekenis van elk woord begint te twijfelen.

Een jong theaterduo verdient pluspunten als hun spel een dag later nog door je hoofd sluipt.

Een jong theaterduo verdient pluspunten als hun spel een dag later nog door je hoofd sluipt. ‘+’ is gelaagd theater zoals u dat zelden te zien krijgt. Gestript van alle theatertrucs met enkel een houten tafel en twee paar priemende, ontwapenende ogen doen IJsselmuiden en Bornkamp nadenken en stotteren over wat je wel en niet ziet. Over wat je zou kunnen zien. Tot je plots, naast een groep mensen die je niet kent, zit te malen aan tafel over maaltafels. En hoe liefde nooit op zichzelf kan staan. Of net wel.

Love at First Sight

Deze voorstelling werd vertoond tijdens de vierde editie van het festival Love at First Sight, en is nog te bekijken op zaterdag 28 September om 18.00 en 22.00 uur in theater Zuidpool. Verspreid over Antwerpen tonen jonge makers er wat ze in hun mars hebben. Het festival, waar het werk van jonge podiumkunstenaars centraal staat, wordt georganiseerd door een tijdelijke alliantie van Arenberg, De Singel, Zuidpool, Toneelhuis, De Studio, Kultuurfactorij Monty, d e t h e a t e r m a k e r, Troubleyn/Jan Fabre, Kavka en Rataplan.