Ontroerend Goed vat het leven in ‘pornoprachtigeperformancepoëzie’

© Sarah Eechaut
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Ontroerend Goed gaat morgen in première met Are we not drawn onward to new erA. Vorig jaar vierde het gezelschap zijn tienjarig bestaan met een boek – All Work and No Plays – dat geheel volgens de zwierige regels van het Ontroerend Goede huis met oog voor chaos, gevoel voor detail en liefde voor de poëzie des levens is samengesteld.

De Gentse performancegroep Ontroerend Goed begon medio jaren negentig aan de weg te timmeren door gedichten te verkopen aan de studenten van de Universiteit Gent. Het verkopen van gedichten ontaardde in het declameren van poëzie. En dat declameren escaleerde tot het brengen van een heuse ‘porror’ (poëzie en porno, of omgekeerd). Toen was het hek van de dam. Het resultaat van tien jaar escaleren, is gebundeld in All Word and No Plays.

VAN EXPERIMENT NAAR ENGAGEMENT

Spilfiguur is Alexander Devriendt. Hij ontpopte zich in de loop der jaren tot een sterke artistiek leider die gezwind de lijnen uitzet en zijn gezelschap langzaam uit de experimentele fase loodste en meer de geëngageerde richting uit stuurde. Zónder te verzaken aan de missie van het gezelschap: al dollend met het publiek en de (meta)theatrale codes een statement van formaat maken over het leven. Tijdens de eerste jaren waren dat vooral statements over het liefdesleven, de laatste jaren zijn dat (gelukkig) steeds vaker scherpe statements over het maatschappelijk leven.

Ontroerend Goed maakte zich een taal eigen waarin de acteurs zo subtiel acteren dat de toeschouwers denken dat ze als zichzelf op de scène staan. Die toeschouwers dénken overigens alleen maar dat ze toeschouwers zijn. In elke voorstelling van Ontroerend Goed is de toeschouwer een actieve participant. En minstens het voorwerp van (subtiele) manipulatie. Altijd speels maar ook altijd met een ondeugende, relevante link naar de realiteit. Zo speels als Ontroerend Goed zijn publiek manipuleert, zo meedogenloos doen machthebbers dat.

The black box of the theatre is our free space, where every form is possible. No other medium is as immediate as theatre. In our work, we cherish the direct communication between creator and visitor. For both performers and audiences, life goes on during performances’, klinkt het in het voorwoord van het lijvige boek All Work and No Play (een knipoog naar All work and no play makes Jack a dull boy maar evengoed de perfecte verwoording van de ‘Ontroerend Goede’ missie).

LEVE DE TEENAGERS

Die evolutie (haast transformatie) van een collectief dat performanceachtig stoeit met seks, drugs & rock-‘n-rollende poëzie naar een gedegen geleid, vernieuwend en internationaal gewaardeerd gezelschap dat de theatertaal (en zodoende de samenleving) binnenstebuiten keert, wordt scherp en schoon weergegeven in de publicatie. Het boek bundelt negen ‘Ontroerend Goede klassiekers’: The Personal Trilogy (The Smile Off Your Face, Internal, A Game Of You), The teenage Trilogy (Once And For All We’re Gonna Tell You Who We Are So Shut Up And Listen, Teenage Riot, All That is Wrong), A History of Everything, Audience en Fight Night. Het is voel- en leesbaar hoe, na The Personal Trilogy, The Teenage Trilogy voor een kentering in het denken zorgde. Ontroerend Goed boorde zich als een speleoloog in de ziel van de nieuwe generatie volwassenen en ontpopte zich tot woordvoerder van een generatie die moet opgroeien in een falende wereld. Dat levert rauwe, snoeiharde maar van levenslust zinderende performances (en dito teksten) op.

Die teksten worden afwisselend op knalgele, diepdonkere en sneeuwwitte pagina’s gedrukt. Het leven spat van de bladzijden. Deels door de dynamische taal waarin de teksten geschreven zijn: spreektaal wordt er poëzie (of seks, of beiden). Maar ook door de vormgeving die weelderig is en toch strak, uitbundig maar niet bombastisch, speels én nuchter. De lay-out oogt, net als de performances van Ontroerend Goed, sober, realistisch en zonder franjes maar de frivole details tillen het boek – net als de stukken – uit het pure naturalisme en maken de stukken (op de scène én op papier) tot realistische dromen over de toekomst.

ROCKENDE ODE AAN DE WERELD VAN MORGEN

Eigenlijk is dit boek een grafisch kunstwerk dat met foto’s, woorden, letters en kleurige pagina’s de lezer uit zijn passieve rol licht en hem laat dwalen over de pagina’s om zo zijn eigen stuk uit de stukken te maken, zijn eigen portret uit de portretten. Ontroerend Goed lezen is Ontroerend Goed beleven: door hun woorden zie je jezelf in de wereld. De rockende, sexy versie van jezelf en de wereld, weliswaar.

Els Van Steenberghe

Alle info: www.ontroerendgoed.be en www.oberonbooks.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content