The Play = De Fuut
...

Bastiaan Vandendriessche (1990) behaalde een Master Internationale Politiek aan de Universiteit van Gent. In 2013 vatte hij de opleiding Drama/Kleinkunst aan het Conservatorium in Antwerpen aan en in 2017 studeert hij af. Afgelopen zomer sleepte de prijs voor 'Best International Performance' in de wacht tijdens Amsterdam Fringe met zijn voorstelling 'De Fuut'. Vandendriessche kon zijn voorstelling laten rijpen bij het open modulair theaterhuis Zuidpool, dat elk seizoen residentieruimte en podium biedt aan jonge makers. Tijdens Love at first Sight II werd het stuk opnieuw opgevoerd bij Zuidpool. Bijzonder aan de informatie over het stuk is dat er drie acteurs staan opgetekend, ook al gaat het om een monoloog. Ook Emma en Leda, zijn lendenvuren, krijgen een plaatsje op de speellijst. Vandendriessche vertelt zijn verhaal vanuit de ik-persoon én vanuit zijn eigen naam. Wat het na minuut een al een persvers kantje geeft, want in 'De Fuut' kruipt de jonge maker in de huid van een charmante pedofiel. Met niets anders om het lijf dan een soepjurk en zwart geverfde wimpers spreekt hij zijn publiek toe. 'Ik heb mij altijd goed kunnen inbeelden hoe mensen er naakt uitzien. Ook kinderen.' Maar met inbeelden doe je toch niets verkeerd? Net zoals bij Humbert Humbert uit Nabokovs roman Lolita brandt het vuur van Bas' lendenen voor minderjarige meisjes. Tijdens een innemende monoloog probeert hij zijn publiek ervan te overtuigen dat hij alleen maar lief wil zijn en de meisjes uit zijn fantasie nooit zal proberen te verleiden. Niet zoals andere viespeuken, die prille pubers schaamteloos veroveren. Waar Bas uit 'De Fuut' naar verlangt is een toevluchtsoord waar hij met zijn oogappels naartoe kan varen. 'Het allerliefste wat ik zou willen is met Leda en Emma naar een verlaten eiland gaan, of wegvaren met de potvis. We liggen op het dek in onze badkleding en ik vertel hen verhalen over de ondergang van de wereld over de doelloosheid van het bestaan', klinken zijn zeemzoete eerste woorden. Als een volwassen versie van Peter Pan wil hij naar Nooitgedachtland, waar onze vervelende westerse moraal niet bestaat en hij en zijn twee nimfen in vrede samen kunnen leven.'En ik zou ze nooit pijn doen ik zou enkel heel lief zijn en zij ook', gaat hij verder. Nu, het is maar wat je verstaat onder 'lief' zijn en 'pijn' doen, natuurlijk. Want van straf pluk je later de vruchten, vindt Scoutsleider Bas. Tijdens zijn jaren bij de Zeescouts genoot hij met volle teugen van zijn machtspositie. Dat hij meermaals de Machtige Sachem mocht zijn tijdens de totemisatie verschaft hem jaren later nog steeds plezier.Zeilen vond hij niet eens leuk, maar met de kindjes omgaan des te meer. Hij liet hen spelletjes zoals 'tactisch muilen' spelen, liet zich met plezier masseren en verzon het 'Spel der Schaamte', wat eigenlijk een grote verleidingsdans is. 'Mensen misleiden doe ik al heel mijn leven', biecht hij op. En zo ook zijn publiek. Hebben zijn Emma en Leda echt hun ogen gesloten, zoals Hollywood hen leerde? Deze voorstelling, met een sterke theatertekst en manipulatieve verteller, bespeelt haar publiek tot in de puntjes. Een aanrader voor iedereen die zich graag laat meeslepen, een verleden bij een jeugdbeweging heeft gekend of geïntrigeerd is door perverse verleiders. We waarschuwen je alvast: Achteraf voel je je misschien een beetje vies omdat je met sommige scènes gelachen hebt.