‘De Terugkeer-Turk’ van Lizzy Timmers Groep vermaakt zonder te verrassen

© Bowie Verschuuren

De Terugkeer-Turk is goed gemaakt, met schwung verteld en stemmig muziektheater, maar weinig meer dan dat.

The Play = De Terugkeer-Turk

Gezelschap = De Lizzy Timmers Groep

In een zin = De Terugkeer-Turk is goed gemaakt, met schwung verteld en stemmig muziektheater dat echter een belangrijk ingrediënt mist: de verrassing.

Hoogtepunt = Yonina Spijker toont voor hoe een kappersbezoekje in Turkije een onwaarschijnlijk moment van pure (zelf)verwennerij is. Het (spel)plezier straalt van de scène en het publiek wordt, eindelijk eens, verrast.

Quote = ‘Ik denk dat mijn generatie zich minder op zijn gemak voelt in Nederland dan de generatie van mijn moeder, want van ons wordt verwacht dat we helemaal Nederlands worden. Mensen vragen ‘ben je Turks of Nederlands’? Ik wil niet kiezen. Ik wil het liefst er tussenin, maar dat gaat niet meer.’ (Atalay, een jurist die intussen in Turkije woont.)

De scène oogt uitnodigend, als een knus theehuis, maar zonder de te kneuterige toer op te gaan. Integendeel. Muzikanten Floris van Bergeijk en Ata Güner zitten op een lang, smal podiumpje dat in het midden van de scène staat. Helemaal vooraan op die voorts kale scène staat een klein tafeltje met een sierlijke theekan en drie theeglaasjes. Terwijl elke toeschouwer een zitje zoekt, ijsbeert Yonina Spijker over het podium. Intussen is ze druk in de weer met haar smartphone.

Dit is theater dat volledig ten dienste staat van de inhoud en vooral van een doel.

Spijker speelt de wetenschapper Maaike, die onderzoekt waarom steeds meer Turkse Nederlanders (en Belgen) naar Turkije trekken, hoewel ze in de Lage Landen geboren zijn. Spijker interviewde samen met regisseur Lizzy Timmers en dramaturg Anoek Nuyens vorig jaar verschillende Turkse Nederlanders en Belgen. Uit die gesprekken puurden ze deze voorstelling.

Die methoe wil de Lizzy Timmers Groep ook in de volgende voorstellingen – De Terugkeer-Turk is hun debuut – gebruiken. Timmers, naast regisseur ook artistiek leider, wil theater maken over maatschappelijke thema’s en met haar voorstellingen ‘de opwindende, schone maar ook de schrijnende en schurende kanten van het leven in deze tijd’ tonen.

In De Terugkeer-Turk focust ze, hoe raadt u het, op de getroebleerde relatie met de Turkse medemens. Spijker speelt alle medemensen met een heerlijke schwung. Als een kameleon schakelt zij moeiteloos tussen Maaike, een rebelse puber, een advocaat en een jonge, verliefde vrouw. Alle personages zijn ‘collages’ van personen die de makers spraken. Stuk voor stuk worstelen ze met de toenemende ‘angst voor de ander’. Maar Timmers laat ook andere, veel optimistischer stemmen aan het woord. Intussen zorgen van Bergeijk en Güner voor stemmige muziek die de scherpe scènes melancholisch toedekken.

Yonina Spijker speelt alle medemensen met een heerlijke schwung. Als een kameleon schakelt zij moeiteloos tussen een rebelse puber, een advocaat en een jonge, verliefde vrouw.

Dat klinkt goed, niet? Dat is het ook. Toch blijf je wat op je honger zitten. Zo doordacht de inhoud is, zo voorspelbaar is de vorm. Het sprankelende spel dient louter als ‘middel’ om de geïnterviewde personen te ensceneren en de muziek, hoe mooi ook is weinig meer dan een sfeermaker.

Dit is theater dat zich volledig – te volledig, misschien – ten dienste stelt van de wereldverbeterende inhoud. Dat is nobel, maar dat levert nog geen spits theater op dat iets aan het maatschappelijk debat – zoals het onder meer in de media gevoerd wordt – toevoegt. Theater dat voluit de documentaire kaart kiest en daarbij de vorm geheel ten dienste stelt van dat documentaire is fijn, maar het kan zoveel meer zijn.

Smaakmaker: