Dans: Anne Teresa De Keersmaeker analyseert zichzelf in uitmuntend boek

Choreograaf Anne Teresa De Keersmaeker en auteur / dansdramaturg Bojana Cvejic ontrafelen vier pionierscreaties in het boek ‘A Choreographer’s Score’.

“I am reviving my four early works [Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich (1982), Rosas danst Rosas (1983), Elena’s Aria (1984), and Bartók/Mikrokosmos (originally called Mikrokosmos, 1987)] in which I myself will dance for the last time. Is this an occasion to write these choreographies down?” vroeg Anne Teresa De Keersmaeker enkele jaren geleden aan Bojana Cvejic. Zo legde ze de eerste steen van het indrukwekkende boek A Choreographer’s Score.

Het boek is het zoveelste bewijs – na onder meer de oprichting van haar gerenommeerde dansschool P.A.R.T.S. (sinds 1995) en de indrukwekkende tentoonstelling en bijhorende publicatie Rosas XX (2003) – van De Keersmaekers aandacht voor (de overlevering van) repertoire.

Dit zorgvuldig samengestelde boek is mooi geïllustreerd en zoveel meer dan een salontafelboek. Het is een sober vormgegeven naslagwerk dat bulkt van de zo helder mogelijk geformuleerde informatie. Je leest het boek het best terwijl je de vier bijgeleverde dvd’s (een dvd per creatie) bekijkt. Zo ontvouwt de ogenschijnlijk erg danstechnische taal zich tot een revelerende kroniek van het denken over en creëren van vier dansmeesterwerken.

Cvejic opent het boek door de methodiek toe te lichten. Zij interviewde de choreograaf, dook de archieven in en reconstrueerde op die manier de ingenieuze ontstaansgeschiedenis van elke creatie. De Keersmaeker ‘doceerde’ tijdens die interviews urenlang – met krijtbord én het eigen dansende lichaam in de aanslag – over de werken en de totstandkoming daarvan. Het resultaat leest niet altijd even luchtig maar is desalniettemin verbluffende lectuur. Je wordt werkelijk meegenomen – door een vertellende (en op dvd dansende) De Keersmaeker – in het maakproces. De soms nogal technische gegevens over hoe een beweging ontstaat en gemonteerd wordt in een choreografisch geheel zijn taai doch revelerend. Het kijken naar (De Keersmaekers) dans wordt intens verrijkt.

Het boek – in een sterke, rustige letter gezet en met ondeugend kleurige details afgewerkt – belichaamt de taal en de attitude van De Keersmaeker: sober van vorm, rijk aan inhoud. Het is overigens niet alleen danstechnische, danshistorische en dansfilosofische inhoud. Tussen de regels door ontstaat het portret van een uiterst gedreven dame die talent aan nuchterheid en doortastendheid koppelt. Dit boek schetst het meisje, de vrouw, de meesterlijke choreografe, de explosieve danseres én de muze die De Keersmaeker is.

Een fragment uit het wereldberoemde Rosas danst Rosas:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Els Van Steenberghe

Op zondag 13 mei 2012 signeren beide auteurs het boek in PassaPorta Bookshop in Brussel van 17.00 u tot 18.00 u

Meer info: www.rosas.be , www.passaporta.be en www.mercatorfonds.be

A Choreographer’s Score. Fase, Rosas danst Rosas, Elena’s Aria, Bartók, Anne Teresa De Keersmaeker & Bojana Cvejic, Pagina’s: 256, Afmetingen: 27.5 x 19 cm, Softcover in geïllustreerd foedraal, Beschikbare talen: Français (ISBN 978 90 6153 538 6), English (ISBN 978 90 6153 541 6), 49,95 €.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content