Culturele centra trekken meer volk dan ooit

© Belga

De shows van stand-upcomedians trekken veel kijklustigen. Dankzij de abonnementen ontdekken die ook minder evidente voorstellingen.

Een abonnement voor het plaatselijke cultuurcentrum is populairder dan ooit. De start van de verkoop zorgt overal in Vlaanderen voor een volkstoeloop. “De centra floreren dankzij comedy en bekende gezichten”, stelt het Agentschap Sociaal-Cultureel Werk.

Vorig weekend vormden zich onder meer in Eeklo, Herentals en Mechelen drie tot vier uur voor de start van de verkoop lange rijen aan de lokale cultuurtempels. Ook de Zomer van Antwerpen brak dit weekend records. Zaterdagochtend om 5 uur stonden er al mensen aan te schuiven aan het stadhuis. Resultaat: 20 procent meer verkochte tickets dan vorig jaar.

In 2006 trokken 2.407.406 mensen naar in totaal 10.327 podiumactiviteiten. In 2009 waren dat al 2.619.150 kijkers (+9 pct) voor 11.717 activiteiten (+13,5 pct). “Vorig jaar is dat aantal nog gestegen”, weet Andy Vandervoort van het Agentschap Sociaal-Cultureel Werk.

Gemeenschapsleven

De centra surfen onder meer mee op de golf van het succes van comedy. “Dankzij de tv-aandacht die de stand-upcomedians krijgen, is dat een echte hype. Als mensen die mannen dan in hun buurt live aan het werk kunnen zien, zijn ze enthousiast. Die namen zijn een echte publiekstrekker.”

Toch maakt amusement maar 8 pct uit van het totaalaanbod. “De abonnementen zorgen ervoor dat het publiek ook naar de minder evidente voorstellingen trekt.” De centra blijven ook een belangrijke pijler in het gemeenschapsleven. “De ene dag ga je er kijken naar een voorstelling van de muziekschool van je zoon, de andere dag speelt er een film of ga je naar een topvoorstelling.” (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content