Britse topchoreograaf Akram Khan te gast in Brugge

“De Belgische dansscene heeft het wereldniveau van de hedendaagse dans omhooggestuwd”, stelt Khan.

Na Anne Teresa De Keersmaeker en Sidi Larbi Cherkaoui wist het Brugse dansfestival December Dance de Brits-Bengaalse topchoreograaf Akram Khan als curator te strikken. Zowel zijn voorstelling ‘Desh’ als zijn voorstelling ‘Confluence’ beleven tijdens het festival hun Belgische première. Knack.be sprak met hem.

Waarom heb je de opdracht als curator van December Dance aanvaard?

Akram Khan: “Eigenlijk had de organisatie het me enkele jaren geleden al gevraagd, maar toen had ik geen tijd. Daarom heb ik nu de kans gegrepen om de artiesten die ik bewonder en respecteer uit te nodigen. Het is voor mij een gelegenheid om de mensen te laten kennismaken met mijn artistieke smaak. Ik heb voor deze editie dan ook gefocust op traditie, want voor mij wordt dat thema in onze geglobaliseerde wereld steeds prominenter.”

Waarom hecht je zoveel belang aan die traditie?

Khan: “Doordat de globalisering zo snel evolueert, weten we amper nog in welke cultuur of traditie we leven. Daar maak ik me een beetje zorgen over. Vooral de snelheid van de globalisering maakt me zenuwachtig. Ik hoop dat we een balans tussen traditie en globalisering kunnen vinden.”

Integreer je die traditie dan ook in je eigen werk?

Khan: “Ik ben gevormd in de Kathak, een Noord-Indiase dansvorm. Die opleiding vormt het fundament van alles wat ik doe in dans, ook al zien mijn choreografieën er meestal erg hedendaags uit. Ik heb dan ook een groot respect voor mensen zoals Sanjukta Sinha, een uitzonderlijk getalenteerde Kathak-danseres van mijn eigen generatie die tijdens December Dance op de planken staat.”

Kathak betekent letterlijk ‘een verhaal vertellen’. Tracht u dat ook te doen?

Khan: “Afhankelijk van het project en wat je denkt en voelt, kan je op allerlei manieren verhalen vertellen. In de voorstelling ‘Desh’ bijvoorbeeld gebruik ik verschillende kunstvormen, zoals tekst, dans en animatie, om het verhaal te vertellen. Het maakt van de voorstelling bijna een opera.”

Beschouwt u uzelf als een bruggenbouwer tussen culturen? Of tussen tijdperken?

Khan: “Ik zie mezelf niet zozeer als een bruggenbouwer, maar ik ga wel op zoek naar linken tussen oost en west. Al gebeurt dat eigenlijk erg natuurlijk, het is onlosmakelijk verbonden met de dingen die ik doe. Zo benadruk ik in de voorstelling ‘Confluence’ vooral hoe verschillend we zijn. En hoe moeilijk dat soms is.”

Voor ‘Zero Degrees’ werkte u samen met Sidi Larbi Cherkaoui. Wat bewondert u zo aan hem?

Khan: “Sidi is een bijzonder belangrijke figuur in de hedendaagse danswereld. Ik hou van zijn nieuwsgierigheid naar andere culturen, zijn openheid voor de wereld. Hij behandelt alle culturen gelijkwaardig, hij maakt geen onderscheid. We zijn dan ook erg goede vrienden en hebben een diep respect voor elkaars werk.”

Wat vindt u van de rest van de Belgische, hedendaagse dansscene?

Khan: “Ik heb zelf ooit deelgenomen aan het X-project, het choreografische laboratorium van Anne Teresa De Keersmaeker. De voorbije 25 jaar was de Belgische dansscene ongelooflijk invloedrijk en machtig. Ze heeft de hedendaagse dans op wereldschaal vooruit gestuwd. Momenteel heb ik het gevoel dat dans zowel in België als Frankrijk als iets eenvoudig, iets vanzelfsprekend wordt beschouwd. Dat het geloof in dans als intellectueel concept is afgenomen. Daar maak ik me zorgen over, want dans is iets heel serieus. Beweging is de meest gesofisticeerde kunstvorm die er bestaat. Al wil ik niet in termen van hoge en lage kunst spreken. Dans is iets visueel, het is veel meer dan louter beweging en energie.”

Werkt u daarom samen met kunstenaars als Anish Kapoor en Antony Gormley? Khan: “Zij beschouwen hun sculpturen als lichamen. Ik vind het fascinerend om te zien hoe zij een idee visualiseren. Hoe ze een visuele metafoor scheppen met hun beelden. Die samenwerkingen geven me de kans om het lichaam via de verschillende kunstvormen te leren kennen.”

Elien Haentjens

December Dance, nog tot 11 december in Brugge.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content