Laundry Day haalt de was nu echt binnen. Het dancefestival maakt vanaf deze zomer plaats voor de grotere versie van Fire Is Gold, het festival in Vilvoorde dat de afgelopen twee jaar de hiphopcultuur in al zijn facetten naar Vilvoorde bracht.

Een logische stap voor wie het festivalwezen kent. Beide festivals delen dezelfde eigenaar, maar waar Fire is Gold boomt, als pionier in de almaar uitdijende hiphopscene, heeft Laundry Day het al jaren moeilijk om zijn eigen smoel te vinden. De afgelopen jaren evolueerde het festival van hippe kruising tussen muziek en fashion in de Kammenstraat naar uit de kluiten gewassen tienerfuif, die tig keren van locatie veranderde.

Eind 2016 probeerden Bart Roman en Wim Van der Borght, ook de eigenaars van Wecandance en Summerfestival, Laundry Day nog één keer te reanimeren op de Antwerpse Middenvijver, met een terrein in 'taartpunten' en op het programma een mengeling van hiphop en hardere dansmuziek. Maar ook dat concept bleek na twee edities niet aan te slaan. 'Het podium van het Nederlandse hiphoplabel Top Notch stond wél de hele dag vol', herinnert Bart Roman zich nog. 'Toen we die vaststelling naast het succes van Fire is Gold plaatsten, was het duidelijk wat ons te doen stond.'

Een nieuwe start voor Fire is Gold op de Middenvijver dus. Het wordt een breed urbanfestival met vier podia, die elk aan een bepaalde niche worden gewijd. Top Notch België schaart zich mee achter de programmatie, net als concertorganisator Faded, het Nederlandse feestconcept Vunzige Deuntjes. De VIP-ruimte is in handen van de Brusselse nachtclub Bloody Louis. Ook naast het podium blijft het al hiphop wat de klok slaat, met aandacht voor sport, mode en beeldende kunst.

Dat aanbod moet in augustus zo'n 10 000 mensen naar 't Stad lokken, minder dan de helft van de laatste Laundry Day-edities, maar bijna het dubbele van de vorige Fire is Gold. 'Dat doel is gebaseerd op het succes van de hiphopshows op Laundry Day vorig jaar', zegt Roman. 'De fans die er toen waren, bieden we een nieuw concept aan, dat helemaal binnen hun leefwereld past en waarvoor de kaarten maar 35 in plaats van 49 euro kosten. Voor het overwegend jonge hiphoppubliek is dat een belangrijk argument.'

Vor wie de opmars van urban ziet, is de bocht van Laundry Day goed te begrijpen, en dan gaat het bij ons nog niet zo hard als in Nederland. Daar lokt een festival als Woo Hah!, met een succulente line-up van Travis Scott tot Pusha-T, drie dagen na elkaar 32 500 man, naast concurrenten als Appelsap en Boogiedown.

In België had Fire is Gold als hiphopfestival tot nu toe geen concurrentie, maar daar komt dit jaar verandering in. In het laatste weekend van juni is er namelijk Vestiville, het nieuwe urbanfestival in Lommel dat in het weekend van Rock Werchter onder anderen Cardi B, Future en Migos heeft gestrikt. Ook de traditionele festivals volgen, en geen klein beetje. Les Ardentes, met onder meer Lil Uzi Vert en Booba op de affiche, is de laatste jaren een urbanwalhalla geworden. Ook Couleur Café, dat de nieuwe sterren van de Belgische hiphop verenigt onder de naam Niveau 4, en Dour zetten zwaar in op een brede waaier aan rapartiesten. Naar de grote namen - van Kendrick Lamar tot Asap Rocky - wordt druk gehengeld door mastodonten als Rock Werchter, Pukkelpop en zelfs Tomorrowland.

Niks waar Bart Roman zich zorgen maakt. 'Wij mikken niet op de grote namen, we hebben daar ook de budgetten niet voor. En als ik één ding van Herman Schueremans heb geleerd, dan is het wel de tijd nemen om rustig en op je eigen tempo door te groeien. Er is echt nog genoeg plek voor een festival dat diep verankerd zit in de hiphopcultuur' Voor wie nu al benieuwd is: op 3 april belooft Roman met de eerste lading namen af te komen.