Waarom Blanche de nieuwe popsensatie kan worden

© AFP

Wat kan het alternatieve platenlabel [PIAS] nog aanvangen met de Belgische inzending voor Eurosong? Vanalles, zo blijkt: ‘Dit gaat verder dan Kiev.’

In de iTunes-top 10 van meer dan twintig landen. Een plekje tussen de 150 meest gestreamde nummers van het moment op Spotify. Meer dan 7,5 miljoen views op YouTube voor de videoclip van City Lights. Laat ons zeggen dat het hard gaat voor Blanche. Onze vaderlandse hoop moet van haar Eurosongconcurrenten enkel de Portugese winnaar Salvador Sobral laten voorgaan als het aankomt op online succes.

Ellie Delvaux, zoals Blanche voor de burgerlijke stand heet, is de laatste exponent van een interessante evolutie. Of viel het u nog niet op dat België de laatste jaren een ander soort acts naar het Eurovisiesongfestival sturen? In het eerste decennium van de 21ste eeuw lieten we ons onder meer vertegenwoordigen door folkgroepen die in verzonnen talen zongen (Urban Trad en Ishtar), brulboei Sergio en Elviskloon Copycat. We maakten meer heibel over de kleedjes van Xandee en Kate Ryan dan over hun nummers.

‘Een popsong die aan The xx of Lana Del Rey doet denken, en die positief opvalt tussen de deunen van het Songfestival.’

u003cemu003eBerliner Zeitungu003c/emu003e

De laatste jaren, grofweg sinds Tom Dices Me And My Guitar – hij maakte zijn laatste plaat trouwens met Andy Burrows van Razorlight – lijkt ons land het anders te willen aanpakken, met simpelere acts en betere, meer hedendaagse songs. Would You van Iris was een degelijke ballad, Loïc Nottet gaf ons land zijn eigen versie van Lordes Royalsram pam pam tonight! – en met Laura Tesoro stuurden we een onvervalste popprinses naar Zweden.

Met Blanche bleef België dit jaar dezelfde weg bewandelen, en met succes. ‘City Lights, vol synthesizerhints naar heden en verleden, is het poweryogaklasje op de braderie. Een nichehoek in de eerdergenoemde Eurovisie-contreien, maar wel het modernste en eigenzinnigste geluid dat erbij zit’, schreef De Volkskrant. Of nog, door Berliner Zeitung: ‘Een popsong die aan The xx of Lana Del Rey doet denken, en die positief opvalt tussen de deunen van het Songfestival.’

Aparte referenties om in een verslag van het Eurovisiesongfestival te steken, maar Blanche zal ze graag horen. In een interview met het Franse weekblad Moustique zei ze een fan te zijn van Alice On The Roof en Alt-J. In The Voice Belgique, de Waalse versie van The Voice van Vlaanderen, liet ze zich horen op de tonen van Adele, Radiohead en Beyoncé.

Het is daar dat Pierre Dumoulin, bezieler van de Luikse band Roscoe, op Blanche stuitte. ‘Ze zong Daydreamer van Adele en ik dacht meteen: ‘Ze heeft tranen in haar stem.’ Ze kwam als geroepen, want ik wilde net voor anderen muziek gaan schrijven’, zegt Dumoulin. ‘Ik nodigde haar uit in mijn studio en een paar dagen later was City Lights klaar.’ Werkte nog mee aan de track: Tim Bran, die eerder London Grammar en Birdy aan hits hielp.

Dumoulin stapte meteen naar zijn label [PIAS], waar Blanche prompt een contract aangeboden kreeg. ‘Wij hoorden een diepe stem en zagen een piepjonge dame met een verhaal waarop wij konden voortbouwen’, zegt Sander Graumans, digitale marketeer bij [PIAS].

Album kan wachten

Toen RTBF Blanche uitnodigde om voor België naar het Eurovisiesongfestival te gaan, moest haar label volgens Graumans ’toch wel even nadenken’. ‘Eurovisie draagt een stempel van kitsch en gimmicks, maar de laatste jaren hoor je dat er een nieuwe muzikale wind waait en er steeds meer alternatieve popartiesten worden gestuurd. De goede track record van RTBF, met onder andere Loïc Nottet, trok ons over de streep. En we mogen dan een alternatief label zijn, wij willen óók hits hebben.’

Na het hele avontuur is Dumoulin ervan overtuigd dat Eurosong een zegen is geweest. ‘De reacties zijn zo positief, ook uit de indiewereld. Het nummer wordt ontzettend veel gedraaid, ook op zenders als Studio Brussel. Eurosong is een springplank gebleken.’

Ik ben er zeker van dat 2018 goed gevuld zal zijn.

Pierre Dumoulin, muzikale partner Blanche

Zo ziet ook Blanche dat. ‘Mijn doelen reiken verder dan Kiev’, zegt ze in Moustique. Alexandre Pinchart, de agent van Alice On The Roof en Mustii, heeft zich alvast over haar ontfermd.

Ook [PIAS] ziet het groots, al wil het label niets forceren. ‘Nu moet ze zich concentreren op haar eindexamens’, zegt Graumans. ‘Daarna neemt ze een sabbatjaar en zal ze zich volledig aan de muziek wijden. Het is nu belangrijk om een sterke tweede en derde single op de radio en in de afspeellijsten van de grote streamingdiensten te krijgen. Een album kan wachten, muziek wordt vandaag toch nog amper in die vorm geconsumeerd.’ Dumoulin kan nog niet veel zeggen over nieuwe muziek: ‘Samen met City Lights schreven we nog twee nummers, maar we hebben nog geen idee of die ooit worden uitgebracht. Het is eigenlijk nog te vroeg om erover te praten. Binnen een paar dagen beginnen we er weer aan.’

En het buitenland? ‘We zitten in een luxepositie’, beseft Graumans. ‘Alle steun die we nodig hebben en zelfs maar konden hopen, is er. De volgende stap is een aantal landen uitkiezen waar het hard gaat, zoals Zweden, Frankrijk en Duitsland, en ons daar op concentreren.’

Optredens staan er nog niet gepland. Maar als The xx in een Eurosongreview kan belanden, is er dan ook plaats voor Blanche op onze festivalpodia en in ons clubcircuit? ‘Ik ben er zeker van dat 2018 goed gevuld zal zijn’, besluit Dumoulin.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content