Het voorprogramma

Van alle interessante namen in de liner notes van Kendrick Lamars laatste album Damn, gestileerd als DAMN., was James Blake, die een pianoriff leverde aan het nummer Element, toch wel de opvallendste. Nu warmt onze favoriete elektronica-einzelgänger overal in Europa de arena's op voor K-Dot. Dat doet hij volgens NME met een intense set die hij regelmatig omgooit, maar waarin altijd ruimte is voor kleppers als Timeless, The Wilhelm Scream en zijn heerlijke Feistcover Limit To Your Love. Met een beetje geluk test Blake ook een paar van de nieuwe tracks uit die hij de afgelopen maanden heeft gelost.
...

Van alle interessante namen in de liner notes van Kendrick Lamars laatste album Damn, gestileerd als DAMN., was James Blake, die een pianoriff leverde aan het nummer Element, toch wel de opvallendste. Nu warmt onze favoriete elektronica-einzelgänger overal in Europa de arena's op voor K-Dot. Dat doet hij volgens NME met een intense set die hij regelmatig omgooit, maar waarin altijd ruimte is voor kleppers als Timeless, The Wilhelm Scream en zijn heerlijke Feistcover Limit To Your Love. Met een beetje geluk test Blake ook een paar van de nieuwe tracks uit die hij de afgelopen maanden heeft gelost. Tenzij Kendrick Lamar zijn setlist volledig omgooit voor ons - waar we niet van uitgaan - speelt hij in Antwerpen niets uit de soundtrack van Black Panther, die hij cureerde. Verder is het concert wel een dwarsdoorsnede van zijn carrière: uiteraard veel nummers uit Damn, aangevuld met de grootste hits en strafste tracks uit zijn doorbraakplaat Good Kid, M.A.A.D city en zijn meesterwerk To Pimp A Butterfly. Er is zelfs plaats voor een track uit Untitled Unmastered, de verzameling demo's die hij in 2016 uitbracht, en de features met zijn maatjes Schoolboy Q en Travis Scott. Echt ontbrekende must-hears bespeuren we in geen enkele setlist van The Damn Tour: van Swimming Pools (Drank) over King Kunta tot Humble, koning Kendrick weet heel goed wat zijn onderdanen willen.'De intro is pure Hollywood', vindt de reviewer van de Financial Times. Concreet betekent dat vlammenwerpers, rook, aanzwellende muziek en, te midden van dat alles, Lamar, knielend, seconden voor hij een verschroeiend DNA inzet. Zijn podiumkledij refereert aan de martial arts, denk aan het zwarte pak dat hij pas nog op de Grammy Awards droeg. De fans weten waarom: in de lyrics van DNA introduceerde Lamar Kung Fu Kenny, een alter ego dat hij baseerde op oosters geïnspireerde vechtfilms uit de jaren 70 en 80. Het personage wordt ook tijdens het concert verder uitgewerkt in een driedelige kortfilm. 'Nooit geweten dat een intermezzo tussen de nummers ooit zo leuk was', schrijft NME erover. 'Hij heeft geen fratsen meer nodig: aan een leeg podium heeft hij genoeg [...] met heel af en toe een danseres', staat te lezen in Trouw over zijn set in de Amsterdamse Ziggo Dome vorige week. Zelfs de driekoppige band, netjes weggemoffeld achteraan, zul je nauwelijks opmerken. Maar bóven Lamar zal straks wel een kolossaal led-scherm zweven, een ideetje dat hij misschien wel kreeg na de Glastonbury-performance van Kanye West in 2016, die ook met zo'n scherm pronkte. Al mag het ook af en toe intiemer: voor een paar nummers trekt hij naar een klein podium in het midden van de zaal. Die intermezzo's zullen nodig zijn, want voor de rest gaat het snel, zeggen alle recensenten eensgezind. Ze prijzen Lamars flow, zijn gebrek aan bindteksten en de naadloze overgangen, onder meer ondersteund door de grote schermen. In geen enkele review van Lamars Europese tournee wordt het publiek als minder dan uitzinning beschreven. 'Zelden krijgt een artiest de Ziggo Dome zó door het dolle', schrijft Trouw over de Nederlandse stop. Lamar doet op zijn eerste arenatournee ook moeite om de temperatuur op te poken, vooral tijdens die paar momenten waarop hij zichzelf wat rust gunt. 'Vergeet dit niet, als jullie straks buiten zijn, we doen dit met zijn allen', vertrouwde hij zijn Nederlandse fans toe. 'We got something special going on here...' klonk het dan weer in Londen. Ongetwijfeld zullen de smartphones in de lucht gaan bij de kungfufilmpjes en tijdens Lust en Money Trees op het kleine podium, maar geloof ons vrij dat Humble het hoogtepunt van het concert wordt. Avond na avond zingen tienduizenden fans de complexe lyrics van de eerste single op Damn woord voor woord mee. In Amsterdam begon Lamar onder impuls van zijn fans zelfs zeven keer aan het nummer. 'De koning van de hiphop liet deze onderdaan achter met gemengde gevoelens', schreef onze recensent drie jaar geleden over Lamars passage op Les Ardentes. Ook andere media schreven niet onverdeeld positief over zijn vorige tournees. Maar King Kendrick heeft bijgeleerd, als we de recensies mogen geloven. 'Een levendig spektakel, op maat van zijn geëngageerde tracks', vat Le Point het Parijse Luik van The Damn Tour samen. 'James Brown, David Bowie en Prince leven niet meer, maar we hebben Kendrick Lamar', orakelt De Volkskrant. 'Een zevenduizendkoppig koor viert de mis en Kendrick is de priester, ook voor de agnostici onder ons', schrijft Der Spiegel. The Guardian heeft enkele opmerkingen over de setlist en de neiging van Lamar om de crowd te pleasen, maar gooit er toch nog steeds vijf sterren tegenaan. Of onze man dat ook zal doen, leest u uiteraard woensdag op Focus.be, maar als Lamar de lijn van de laatste weken doortrekt, kan die alleen maar eindigen in een loodrechte pijl richting de legende.