Triggerfinger (vrijdag 17:20, Main Stage)

Werchter móest een triomfpassage worden voor Triggerfinger. Werchter wérd een triomfpassage voor Triggerfinger. ‘I’m coming for you!’

WHAT’S THE FUZZ?

Wie de buzz rond Triggerfinger niet begrijpt, heeft de drie heren hoogstwaarschijnlijk nog nooit live aan het werk gezien. Al jaren bouwen Block en de zijnen aan een fantastische livereputatie, die het afgelopen jaar leidde tot een platinum plaat – All This Dancin’ Around – en een reeks uitverkochte AB-concerten eind vorig jaar. Triggerfinger heeft al enige tijd zijn momentum te pakken, kortom. De Main Stage op Werchter moest daarvan het hoogtepunt worden. En werd dat ook.

TOCH NIET BETER DE TOOG OPGEZOCHT?

Enkel als u wat ademruimte wou: het publiek had zich namelijk headliner-achtig ver samengepakt. De verwachtingen van de wei waren hooggespannen, maar werden moeiteloos ingelost – tenminste, nadat de wat doffe sound van de eerste nummers was rechtgetrokken en Triggerfingers muur van geluid definitief overeind stond. Wat volgde was een geile set – niet in het minst door de hijgende bindteksten van Block – van het beste wat Triggerfinger te bieden heeft. Ze namen ook hun tijd: het broeierige My Baby’s Got a Gun of het uitgebreide instrumentale tussenstuk in All This Dancin’ Around: Triggerfinger heeft al aardig wat maturiteit op het podium, en dat was te merken. ‘We are cumming for you’, stond op een van de pancartes te lezen. Wij houden het bij ‘een vroeg hoogtepunt op de tweede dag’.

HET YOUTUBEMOMENT?

U kan kiezen. Block die het publiek vraagt om mee te klappen ’tot aan de ingang’ en daar ook in slaagt. Mario Goossens die zich in een minutenlange durende drumsolo smijt – doorgaans niet ons ding, maar deze konden wij wel appreciëren – terwijl Block op de trillende monitor achter hem staat te dansen. Of ‘de eerste keer dat een publiek op een bluesnummer jumpt’, aldus Block, in Is It.

(G.Z.)