‘The Beatles staan nog steeds voor jeugdigheid’

© Reuters

Een opmerkelijke uitspraak van het Europees Hof zegt dat ‘The Beatles’ nog steeds een erg positief beeld van vrijheid en jeugdigheid uitstralen.

Een Nederlandse producent van elektrische rolstoelen mag zijn producten niet de merknaam ‘Beatle’ geven. Dat heeft het Europees Hof van Justitie geoordeeld. In een stevig gefundeerd arrest zegt het Hof dat de merknaam misbruik zou maken van de bekendheid van de Beatles, de overbekende muziekgroep.

“Zelfs na 50 jaar staan de Beatles nog altijd voor jeugdigheid en een bepaalde tegencultuur van de jaren zestig”, luidt het. Mocht het Nederlandse You-Q zijn ‘Beatle’ commercialiseren, dan zou het door de imago-overdracht van de Beatles zijn eigen merk “op de markt brengen zonder zich aan grote risico’s bloot te stellen en zonder dat het de lanceringskosten van een pas gecreëerd merk, zoals de reclamekosten, hoeft te dragen”, argumenteert het Hof.

Van de naam ‘(The) Beatles’ gaat nog steeds een erg positief beeld van vrijheid, jeugdigheid en mobiliteit uit dat het doelpubliek van You-Q – mensen met een handicap -“bijzonder zou aantrekken”, staat in het arrest te lezen. Temeer omdat dat publiek “gedeeltelijk behoort tot de generatie die producten van de Beatles in de jaren zestig heeft gekend”.

Met zijn arrest verwerpt het Hof van Justitie het beroep van You-Q tegen de beslissing van gemeenschapsmerkenbureau BHIM, dat precies om dezelfde redenen de merknaam ‘Beatle’ voor een rolstoel had geweigerd. (Belga/RDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content