Het was twee jaar geleden groot nieuws op gespecialiseerde blogs over elektronische muziek: Phara, een jonge Belgische producer, had enkele tracks gelost op het grote Britse technolabel Black Sun Records. Alleen wie met zijn neus ín het Belgische nachtleven zat, had tot dan toe van Robin De Wolf, zoals Phara echt heet, gehoord.
...

Het was twee jaar geleden groot nieuws op gespecialiseerde blogs over elektronische muziek: Phara, een jonge Belgische producer, had enkele tracks gelost op het grote Britse technolabel Black Sun Records. Alleen wie met zijn neus ín het Belgische nachtleven zat, had tot dan toe van Robin De Wolf, zoals Phara echt heet, gehoord. Om te weten hoe de 25-jarige Aalstenaar het punt bereikte waarop hij dansvloeren kon laten dampen van het zweet, moeten we een jaar of tien terug in de tijd én moet je weten dat vader De Wolf, al jaren platenruiter, zijn muziekpassie royaal doorgaf aan zijn zoon. 'Zondagnamiddag was een vast ritueel voor ons: mama deed de strijk en papa legde zijn plaatjes op van Vangelis en Klaus Schulze. Ooit kreeg ik voor mijn verjaardag een ticket voor een concert van Jean-Michel Jarre cadeau', lacht De Wolf. Toen een kameraad van zijn vader zijn platenspelers verkocht, begon De Wolf junior erop te oefenen. Onder de namen Robert D en Shin - die laatste nom de plume deelt hij met een vriend- bracht hij zijn eerste tracks uit op het label 9300 Records - de postcode van Aalst, jawel. Uiteindelijk schoof hij zelfs zijn studies klassiek slagwerk opzij om volop elektronische muziek te gaan maken.Niet dat hij daarmee de percussie helemaal achter zich liet, integendeel. 'Op den duur wilde ik ritmisch complexere dingen maken dan de drumloops uit mijn groovebox. Na wat prutsen met dat ding kwam er iets uit dat je techno zou kunnen noemen.' (lacht)Iets waar Black Sun Records dus tevreden mee was. Er volgden releases bij Stockholm Ltd., het label van Pär Grindvik, en bookings in de Berlijnse clubs Tresor en Herrensauna. Dat laatste is exact wat u ervan maakt, zelfs al is uw kennis van de taal van Goethe beperkt. 'Mijn eerste échte kennismaking met de undergroundscene. Het zweet liep er van de muren en als je niet oplet, bots je met je hoofd tegen het plafond. Niemand staat daar ook maar een seconde stil. De sfeer is er moeilijk te beschrijven, maar ik heb mij nooit zo hard geamuseerd op een feestje. Ik was precies in een film terecht gekomen. Welk soort film, dat laat ik in het midden.' (lacht)In de technoscene staat Phara bekend om zijn vrij harde repertoire. 'Mijn stijl is vrij basic, met veel ninetiesinvloeden. De anthems van de jaren 90 vind ik veel beter dan wat er vandaag uitkomt.'Ook over de huidige opkomst van techno als opkomend fenomeen, dat ook steeds meer zijn weg vindt naar de mainstream, is De Wolf sceptisch. 'Dat is veel marketing en sluit niet aan bij de boodschap die ik wil uitdragen. Ik besef dat ik mij hiermee op glad ijs begeef, maar ik heb gewoon het gevoel dat mooie foto's en video's op sociale media posten belangrijker is geworden dan de muziek op zich. Da's leuk voor anderen, maar laat mij maar gewoon mijn tracks maken.'