Da gig: Skrillex @ Rock Werchter, donderdag 1:00, Pyramid Marquee In een zin: Het sneltreintempo van Sunny Moores set verloor na een halfuur steeds meer zijn effect, waardoor Skrillex @ Rock Werchter niet de voorspelde apotheose van de eerste Werchterdag werd.

Hoogtepunten: BOOM! SJKRIIIEEEEK! (na vijf minuten)

Laagtepunten: BOOM! SJKRIIIEEEEK! (na veertig minuten)

Beste quote: Met zijn jongensachtig stemmetje kirde Moore wel eens wat door een microfoon, maar verder dan 'show me your hands' of 'come on, Belgium' kwam hij niet.

Het aantal haters dat Sunny Moore (24) met zijn drilboordubstep en gek uiterlijk op de hals heeft gehaald sinds Deadmau5 hem aan een groter publiek voorstelde, mag dan wel groot wezen, aan de massa toeschouwers bij zijn set op Rock Werchter te zien, bleek dat hij minstens zoveel devote volgelingen heeft. Die waren klaar om de smerigste wobble-bassen naar het gezicht gesmeten te krijgen.

Een scherm achter de draaitafel dat van vijf minuten begon af te tellen, bouwde de spanning op. De laatste tien seconden brulde het publiek schuimbekkend mee. Et voilà, daar was ie dan: de eerste drop van... eerlijk, we zijn de tel kwijtgeraakt.

Toegegeven, Skrillex kan een stukje mixen. Bijzonder knap hoe hij zijn publiek tussen twee climaxen amper de tijd geeft om op adem te komen. Maar tegelijkertijd was dat hyperkinetische tempo ook de grote zwakte van de set. Na een halfuur begon zijn in-your-faceformule al aan kracht in te boeten. Toen hij dan ook nog eens van dubstep op electro overschakelde, werd de respons van het dansende publiek opmerkelijk kleiner.

Het grootste feest van de avond werd de set van Skrillex niet. Die onderscheiding gaat wel naar onze eigen Netsky, die met een perfect doordachte set de Pyramid Marquee simpel inpalmde.

Jesse Van Pée

Het aantal haters dat Sunny Moore (24) met zijn drilboordubstep en gek uiterlijk op de hals heeft gehaald sinds Deadmau5 hem aan een groter publiek voorstelde, mag dan wel groot wezen, aan de massa toeschouwers bij zijn set op Rock Werchter te zien, bleek dat hij minstens zoveel devote volgelingen heeft. Die waren klaar om de smerigste wobble-bassen naar het gezicht gesmeten te krijgen. Een scherm achter de draaitafel dat van vijf minuten begon af te tellen, bouwde de spanning op. De laatste tien seconden brulde het publiek schuimbekkend mee. Et voilà, daar was ie dan: de eerste drop van... eerlijk, we zijn de tel kwijtgeraakt. Toegegeven, Skrillex kan een stukje mixen. Bijzonder knap hoe hij zijn publiek tussen twee climaxen amper de tijd geeft om op adem te komen. Maar tegelijkertijd was dat hyperkinetische tempo ook de grote zwakte van de set. Na een halfuur begon zijn in-your-faceformule al aan kracht in te boeten. Toen hij dan ook nog eens van dubstep op electro overschakelde, werd de respons van het dansende publiek opmerkelijk kleiner. Het grootste feest van de avond werd de set van Skrillex niet. Die onderscheiding gaat wel naar onze eigen Netsky, die met een perfect doordachte set de Pyramid Marquee simpel inpalmde. Jesse Van Pée