In 2017 is het honderd jaar geleden dat de Russische revolutie plaatsvond én wordt de Handelsbeurs vijftien jaar. Het Gentse muziekhuis besloot om de twee verjaardagen samen te voegen in een bijzonder programma. Overdag wordt de Handelsbeurs 'bestormd' onder leiding van CirQ, vooral bekend om zijn stunts op de Gentse Feesten.
...

In 2017 is het honderd jaar geleden dat de Russische revolutie plaatsvond én wordt de Handelsbeurs vijftien jaar. Het Gentse muziekhuis besloot om de twee verjaardagen samen te voegen in een bijzonder programma. Overdag wordt de Handelsbeurs 'bestormd' onder leiding van CirQ, vooral bekend om zijn stunts op de Gentse Feesten.Voor 's avonds stelde artistiek directeur Wim Wabbes een programma samen met het beste wat de Russische alternatieve muziek te bieden. Daarmee is hij niet aan zijn proefstuk toe. 'In 2005 organiseerde ik al iets soortgelijks in de Vooruit in het kader van Europalia Rusland. Sindsdien heb ik de Russische pop en rock leren kennen als een milieu met een heel lange traditie.' 'De belangrijkste kernwoorden binnen de Russische alternatieve muziek zijn melancholie en satire', analyseert Wabbes. 'Het zijn de middelen waarmee de muzikanten proberen om te gaan met het regime waaronder ze leven.'Enkel vlak na de perestrojka was er enige speelruimte voor eigenzinnige pop en rock in Rusland, zegt Vladimir Zherebov, docent in de slavistiek aan de KU Leuven. Vandaag is die volgens Wabbes zo goed als weg. De enige bands die worden gedoogd, zijn volgens Wabbes afkooksels van westerse groepen, die niets toevoegen. 'De Russische Oasis, of de Russische Coldplay. Acts met een eigen geluid hebben het heel moeilijk. Voor hen is er geen omkadering, ze kunnen enkel proberen om zoveel mogelijk te spelen voor heel lage gages.'Wabbes is trots op het programma. 'Glintshake is begonnen in het Engels, maar zingt vandaag weer in het Russisch. Ze leggen sterk tekstmateriaal naast weerbarstige ritmes en gitaren. Ze doen denken aan Sonic Youth, met frontvrouw Kate NV als de Kim Gordon van dienst.' NV maakt ook solo muziek, maar zoekt het daarvoor eerder in de elektronica.Wabbes kijkt ook uit naar Otava Yo, dat de clichés van de Russische balkanmuziek dik aanzet, zowel in hun muziek als in de klassieke witte hemden die ze dragen. 'Stuk voor stuk zijn het virtuoze muzikanten die meerdere instrumenten bespelen. Aan hun traditionele geluid voegen ze heerlijke grooves toe, waarmee ze de tent op zijn kop zetten.' Slavische folk met een extra punch is ook wat Iva Nova brengt. 'Een oude girlsband', vat Wabbes samen. 'Eerst verbonden ze volksmuziek en punk met elkaar, maar nu maken ze veel meer eigen nummers. Hun sound is stevig, hun vocale werk ronduit fantastisch.' Wabbes liet niet iedereen overkomen uit Rusland, hij vond ook een goede act in de Gentse straten. 'De heren van Urga zijn oorspronkelijk straatmuzikanten, maar ze luisteren vooral kleine events op. Stuk voor stuk geschoolde topmuzikanten.'