Welke bands zitten vandaag nog te rammelen in vochtige kelders en cafés, maar zouden weleens sneller dan je denkt cultgroepen kunnen zijn? Op die vraag proberen Subbacultcha en de AB elk jaar een antwoord te geven met The Sound of the Belgian Underground. Staan dit jaar onder meer op het programma: Golin, het Brusselse antwoord op Grimes; Crowd of Chairs, een van de hipste exponenten van Gents almaar uitdijende noise-scene, en Vaal, een eeuwig pruttelend stoofpotje van droneklanken en begeesterde zang.
...

Welke bands zitten vandaag nog te rammelen in vochtige kelders en cafés, maar zouden weleens sneller dan je denkt cultgroepen kunnen zijn? Op die vraag proberen Subbacultcha en de AB elk jaar een antwoord te geven met The Sound of the Belgian Underground. Staan dit jaar onder meer op het programma: Golin, het Brusselse antwoord op Grimes; Crowd of Chairs, een van de hipste exponenten van Gents almaar uitdijende noise-scene, en Vaal, een eeuwig pruttelend stoofpotje van droneklanken en begeesterde zang. Maar de band op de affiche waar nu al het meeste buzz rond is, is zonder twijfel Le 77. Het kwartet speelt niet alleen in Niveau 4, de all star show van de Belgische hiphop, maar mocht ook al het voorprogramma van Roméo Elvis verzorgen en dollen met hun maatje Zwangere Guy op diens laatste plaat. De naam Le 77 verwijst naar het nummer van het huis in Laken waar Peet, Félé Flingue, Morgan en Rayan samenwonen én hun studio hebben. 'In welke straat zeggen we niet, anders pikken ze al onze apparatuur', vertelt Peet in een mix van Engels en Frans. Hij schetst de voorgeschiedenis van Le 77, hoe hij al lang muziek maakt met Morgan, terwijl Félé Flingue daarvoor actief was in L' or du commun, die andere gehypete Brusselse hiphopband. 'Eerst kwam onze vriendschap, dan ons huis en dan onze studio. Nu wordt Morgan 's ochtends wakker en begint hij aan beats te werken. Wat later wordt een van de anderen wakker en kijken we meteen wat we ermee kunnen doen.' En werken kunnen ze. Amper een jaar na hun gesmaakte debuut C'est le 77 laat de groep op 2 februari alweer een album los, Bawlers. 'In de hiphopscene zie ik veel groepen die ook zo snel werken als wij', zegt Peet. 'We zijn nu eenmaal heel productief op dit moment, hebben de energie voor deze levensstijl en dus moeten we het nu doen: werken in restaurants, thuiskomen, naar onze studio gaan en finish work.' Voor de leken: een bawler is, en we citeren Peet, 'een gast die er geen fuck om geeft. Een bawler doet wat hij graag doet, zelfs als iemand anders zegt dat hij dat niet kan maken. He got the balls, man.'Wie bij hiphopconnaisseurs vraagt wat de kracht van Le 77 is, zal het antwoord krijgen dat ze muzikaal ongelooflijk divers zijn. Beatmaker Morgan gooit invloeden uit chillhop, trap en zelfs drum-'n-bass samen tot beats die in veel gevallen zelfs niet op elkaar lijken. 'Alle muziek die ons hart beroert, kan ons beïnvloeden', legt Peet uit. 'En dat is meer dan rap. We luisteren ook naar Manu Chao en soul. We moeten het kunnen voelen. Vóél het gewoon.' 'Ze nemen het allemaal niet té au sérieux, en dat wordt stilaan een zeldzaamheid in de rapscene', zei Zwangere Guy onlangs nog over hen in Humo. Klopt, zegt Morgan, maar vraag hem niet hoe ze het doen. 'We leven gewoon zo. We zitten te diep in onze eigen shit om er vanop die afstand naar te kijken.' Hetzelfde vertelt hij wanneer we hem confronteren met schouderklopjes die de Brusselse hiphoppers hen geven in interviews: 'Leuk om te horen, maar wij horen en lezen al die dingen niet. We zijn zo into ons ding dat we niet naar onszelf kunnen kijken zoals jullie dat doen. Het enige waar we mee bezig zijn, is groot worden.'Hoort Le 77 dan wel thuis op een showcase voor undergroundbands? 'We zijn underground omdat we een ander soort beats maken dan de rest en niet in één vakje te stoppen zijn', zegt Morgan. 'En omdat onze fanbase nog niet zo groot is', vult Peet aan. 'Misschien zijn we binnen een jaar niet meer underground, maar dan heeft dat niks te maken met ons, wel met het publiek.'