Ook 100e Bayreuth Festival roept controverse op

© EPA

Dat een Israëlisch orkest een werk van de antisemitische Wagner opvoert, zorgt voor de nodige heibel.

Met een nieuwe enscenering van ‘Tannhäuser’ zijn in Bayreuth de honderdste Richard-Wagner-Festspiele geopend. Regisseur Sebastian Baumgarten focust in zijn interpretatie van de Wagner-opera uit 1845 in op het innerlijke conflict bij de titelheld, de kunstenaar Tannhaüser, tussen de zinnelijke wereld van liefdesgodin Venus en de religieuze ratio, belichaamd door Elisabeth.

‘Tannhaüser’ was de lievelingsopera van de “gekke” Beierse koning Ludwig II, die de zaal in de Wartburg – waar het hoogtepunt van het muziektheater zich afspeelt – in het kasteel Neuschwanstein liet nabouwen.

Bij de opening van de jubileumeditie van het gerenommeerde operafestival schreden weer heel wat beroemdheden over de rode loper. Behalve bondskanselier Angela Merkel (CDU) en minister-president Horst Seehofer (CSU) van Beieren vielen onder anderen ook voorzitter Jean-Claude Trichet van de Europese Centrale Bank, actrice Maria Furtwängler en uit het prinsessenrijk Gloria von Thurn und Taxis te bewonderen.

Controverse

Zoals steeds ontsnapt ook deze jubileumeditie niet aan enige controverse. Dit keer draait de heibel om het optreden van een Israëlisch orkest, dat onder andere de ‘Idylle van Siegfried’ uit der Ring des Nibelungen zal spelen. En dat terwijl Richard Wagner (1813-1883) bekend staat als een notoire antisemiet en als de lievelingscomponist van de nazi’s.

Het Kamerorkest werd uitgenodigd ter gelegenheid van de tweehonderdste verjaardag van componist Franz Liszt. Hoewel die zelf geen antisemiet was, was zijn dochter Cosima – en tevens de tweede echtgenote van Wagner- dat wel.

In Israël is het ministerie van Cultuur tussenbeide moeten komen om te verhinderen dat de subsidies voor het Kamerorkest werden ingetrokken. (Belga/EH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content