Eén jaar geleden overleed Lil Peep, de man die emo en rap had kunnen verzoenen

© .

Met Lil Peep, overleden op 21-jarige leeftijd, verloor het internet een jaar geleden een uniek fenomeen, dat nooit de kans kreeg om zijn volledige potentieel te laten zien.

Eind 2015 leert de wereld Lil Peep kennen door LiL PEEP PART ONE, zijn eerste plaat die hij uitbrengt via Bandcamp. Gestaag verovert hij via Soundcloudtracks, mixtapes en YouTubeclips dat ene plekje in het muzieklandschap waar emo en hiphop elkaar ontmoeten. Zijn muziek flirt met rock en trap, zijn teksten gaan over seks, drugs, depressie en zelfmoord. I used to wanna kill myself / Came up, still wanna kill myself / My life is going nowhere / I want everyone to know that I don’t care’ zong hij bijvoorbeeld in OMFG uit de mixtape Hellboy.

Zijn muziek deed al snel de ronde op grote, invloedrijke blogs als Noisey en Pitchfork, dat hem ‘de toekomst van emo’ noemde. ‘Ik denk niet dat dit emo vervangt’, zei hij dit jaar nog in een interview met Pitchfork. ‘Het is gewoon een nieuwe sound, waar mensen naar luisteren wanneer ze in de wagen springen. We geven rap gewoon een emodraai.’

Dat leverde hem een trouwe schare fans op, die hem onder meer 920.000 Instagramvolgers opleverde. De hiphopgemeenschap nam hem de cross-over niet in dank af, vertelt Benjamin Beutels. Zijn concertorganisatie Faded haalde Lil Peep twee keer naar België. ‘Hiphopfans zijn vaak nogal elitair in hun idee over wat hiphop moet zijn en schoten de muziek van Lil Peep af. Tijdens zijn concerten hing ook een totaal andere vibe dan bij onze andere shows. Dat zagen we ook bij Yung Lean, die net als Lil Peep oprechte, harde teksten brengt.’

‘Ik wil gewoon niet opstaan’

Lil Peep werd niet enkel geminacht om zijn mix van emo en hiphop, ook zijn excentrieke uiterlijk speelde een rol. Zo staat onder meer het woord ‘daddy’ in gotische letters op zijn borstkas, naast een wietblad, en liet hij het woord crybaby op zijn voorhoofd tatoeëren.

In hoeverre hij daar zelf een rol in speelde, is niet duidelijk. In een interview met Pitchfork zei hij dat iedereen in de muziekbusiness een personage moet spelen: ‘Je moet ervoor zorgen dat je shit origineel genoeg is, anders wil niemand met je fucken.’

‘Hij is een van de liefste en meest oprechte mensen die ik ooit over de vloer heb gehad.’

Benjamin Beutels (Concertorganisatie Faded)

Knack Focus-journalist Geert Zagers, die het fenomeen onder de loep nam voor onze Instant Expert-rubriek, ziet dat ook zo: ‘Ik denk dat hij zichzelf ook promootte als gehaat.’

Dat neemt niet weg dat Lil Peep wel degelijk met demonen worstelde. ‘Ik ben een depressieve junkie en ik sta dicht bij mijn breekpunt’, tweette hij in februari. ‘Alles waar ik van hou, is aan het verdwijnen.’ ‘Er zijn dagen dat ik wakker word en denk: ‘Fuck, ik wil gewoon niet opstaan’, antwoordde hij op de vraag van een Pitchforkjournalist of hij suïcidaal was.

De haat rond zijn persoon had hij niet verdiend, vertelt Benjamin Beutels van concertorganisatie Faded. ‘Hij is een van de liefste en meest oprechte mensen die ik ooit over de vloer heb gehad. Je voelde dat hij ook nog artistiek had kunnen groeien. Voor zijn fanbase geldt hetzelfde. Hij verkocht zonder veel moeite alle 550 kaartjes voor zijn show in de Trix, wat voor alternatieve hiphop zeker geen evidentie is. Op termijn zag ik hem een plekje krijgen op de affiche van Pukkelpop of Dour.’

Twee pillen

In augustus 2017 vertelde Peep op Twitter aan zijn fans dat hij biseksueel was, iets dat in de hiphopscene niet evident is. Verschillende fans prijzen hem op sociale media daarom als een rolmodel voor de LGBT-gemeenschap.

Wie in de dagen voor zijn dood de socialmediakanalen van Lil Peep volgde, zag dat het niet goed ging met de 21-jarige rapper. Enkele dagen voor zijn overlijden postte hij op Instagram: ‘When I die you’ll love me.’ In de uren voor zijn dood volgde een foto waarop hij twee pillen leek te gaan slikken.

1.0🐣👅fucc itlilpeephttps://www.instagram.com/lilpeep4005500701648639478993262931_400550070Instagramhttps://www.instagram.comrich658

🐣👅fucc it

A post shared by @lilpeep on

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/23507957_1237874086312074_7783268218310754304_n.jpg640640

Artiesten als Post Malone, Marshmello en Ty Dolla $ign, net als Lil Peep hiphoppers van de internetgeneratie, bewezen op sociale media al de laatste eer aan hem. ‘Peep was de liefste man wanneer je tijd met hem doorbracht en met hem over muziek praatte. Iedereen zal je missen, man.’

Op social media maakten velen al de vergelijking met Kurt Cobain, die zijn zwarte gedachten ook in zijn muziek uitte en op jonge leeftijd overleed. ‘Lil Peep herwerkt Kurt Cobain voor dagboekschrijvers die meer van rap houden dan van gitaren’, schreef The Guardian. Of Lil Peep, net als Cobain dat in zijn Seattle kreeg, ergens een standbeeld zal krijgen, is hoogst twijfelachtig, maar wat vaststaat, is dat het van beide heren spijtig is dat we nooit zullen weten wat ze nog in zich hadden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content