Lees ook: Ancienne Belgique wil Brusselser en intercultureler worden.
...

De AB organiseert al jaren de Feeërieën en Boterhammen in het Warandepark. Er waren ook al een uitstapje naar het Amerikaans Theater en samenwerkingen met onder andere Bozar, Beursschouwburg, Recyclart, Botanique en de KVS. Maar het optreden van Stars of the Lid van AB-vriend en naar Brussel uitgeweken Amerikaan Adam Wiltzie moet wel degelijk de start worden van een nieuw elan voor de AB, zo erkent artistiek directeur Kurt Overbergh.Valt die testcase mee dan komen er vanaf 2017 minstens twee keer per jaar concerten op unieke locaties in onze Belgische hoofdstad. "Maar ons enthousiasme kennende, zal dat snel evolueren tot veel meer", huppelt Overbergh nu al even richting toekomst. "De agent van Damien Jurado polste bijvoorbeeld al om volgend jaar in een kerk te kunnen optreden. En voor ons BRDCST-project, waarin we minder bekende artiesten een forum bieden, opent die aanpak ook perspectieven. Vorig jaar wilden we trouwens al een concert organiseren in het Archiefgebouw van de stad Brussel , maar door de aanslagen ging dat niet door. Maar ik denk ook aan een zaal als die van Madame Moustache (op de Vismarkt, nvdr), waar mooie avonden kunnen geprogrammeerd worden."Kurt Overbergh: Er zijn verschillende redenen om dit te doen. Ten eerste was er de vraag van de artiesten zelf. Zoals in dit geval de suggestie voor de Begijnhofkerk van Adam Wiltzie zelf kwam. Hij woont daar vlak naast en aangezien hij met Stars of the Lid een volledig eigen productie heeft, viel dat heel snel te organiseren. Wij moesten dan onderhandelen met de pastoor van de kerk, wat niet evident bleek aangezien de man over geen gsm beschikt. En dan komen we al meteen bij een tweede reden: het geeft ons als cultuurhuis een nieuwe drive. Nieuwe locaties zorgen voor nieuwe contacten en nieuwe ervaringen. Dat houdt je scherp. We merken nu al dat het ons allemaal bijzonder veel energie geeft om die band met Brussel aan te halen. Een bewuste strategie. Sinds de AB in 1996 heropende lag de focus op het internationale: de AB moest op de Europese kaart gezet worden. Daarin zijn we in geslaagd, maar nu voelen we de noodzaak om terug te keren naar onze roots: Brussel. Om als het ware iets terug te doen voor deze mooie stad die gezien de omstandigheden -de aanslagen, terreurniveau 4- een duwtje in de rug kan gebruiken.Nog een andere belangrijke reden is de veranderde filosofie van het publiek: tegenwoordig draait het bij concertgangers veel meer rond 'beleving'. Een speciale locatie draagt daar in grote mate tot bij. De ticketverkoop voor Stars of the Lid in de Begijnhofkerk bevestigt dat aanvoelen: we verkochten daar al 500 tickets voor, terwijl daar in de AB zelf wellicht 200 tickets voor verkocht zouden zijn. In die zin is deze test nu al een succes. Het enige wat we nu nog moeten afwachten is of zo een locatie geluidstechnisch onze kwaliteitsnormen haalt.Kurt Overbergh: Een terechte opmerking, maar in die zin is deze timing niet toevallig: wij hebben onze beleidsplannen moeten ontvouwen in functie van de nieuwe subsidieperiode 2017 tot 2021. De Vlaamse overheid stimuleert net die aandacht voor diversiteit en lokale verankering. Maar dat kan ook hand in hand gaan met internationale ambities, zoals ons engagement in Liveurope.Het voorbije jaar focusten we al veel meer op de Franstalige vleugel van ons landje. Zij het dan vooral via coproducties, want je moet niet pretenderen dat je als programmator alles kent of weet. In 2016 stonden hier bijvoorbeeld Julien Doré en La Smala, een Brusselse rapact, dingen waar de meeste Vlamingen nog nooit van gehoord hebben, maar wel shows die uitverkochten. AB zijnde boren we daarmee ook een nieuw publiek aan. Net zoals met onze Global Street Sounds-dag onlangs: je zag meteen dat daar een veel multicultureler publiek op afkwam. Mensen die we anders moeilijker bereiken.Het is iets waar de Belgische muzieksector al een tijdje mee worstelt: de allochtone bevolking is moeilijk naar concertzalen of festivals te lokken. Hoe denken jullie hen wel te bereiken?Kurt Overbergh: Door samenwerkingen. Zo gaan we samenwerken met het Vlaams-Marokkaans Huis dat hier vlak naast de AB ligt. Er is ook het voorbeeld van onze 'Gelukkig Zijn'-sessies in Huis 23, waarbij anderstaligen Nederlands leren aan de hand van het Nederlandstalige lied. Er wordt meegezongen met Urbanus en Stef Bos. Dat is een groot succes en het toont dat die integratieprojecten ook Vlaanderen ten goede komen.In 2017 willen we nog diverser programmeren, met nadruk op 'global sounds'. We gebruiken bewust die term, omdat wereldmuziek zo vreemd en ruim klinkt: alsof alles wat buiten België gemaakt wordt, plots wereldmuziek is. We zullen binnen onze programmatie meer aandacht besteden aan niet-Angelsaksische popmuziek, uit Arabische, Oosterse, Afrikaanse of Latijnse hoek. We vertrekken met een nieuwe mindset, waarbij het interculturele heel belangrijk wordt. Dat is een rol die we eigenlijk een beetje verwaarloosd hebben in het verleden en die we nu willen opnemen. Maar onze beweegredenen zijn muzikaal, niet politiek.Matthias Stockmans