Na drie seizoenen van Rappers Versus Dichters op de zolderkamer van de Mechelse werkplek H30, breidt de taalstrijd zich uit. Niet drie, maar vier duo's van rappers en dichters bewapenen zich deze vrijdag met een microfoon. Net zoals de vorige edities herwerken ze elkaars werken tot nieuwe creaties, maar dit keer is het Cultuurcentrum van Mechelen the place to be. Zo brengt woordkunstenaar Esohe Weyden de rap van Identity in haar wereld van poetry slam en zet dichter Yannick Moyse de scherpe lyrics van rapper Pita naar zijn hand. Ook schrijver Christophe Vekeman, bekend om zijn proza en romans als Hotel Rozenstok (2015), verwerkt zijn melancholisch karakter in de creaties van Tiewai, de Genkse hiphopper die jaren geleden nog op Pukkelpop stond.
...

Na drie seizoenen van Rappers Versus Dichters op de zolderkamer van de Mechelse werkplek H30, breidt de taalstrijd zich uit. Niet drie, maar vier duo's van rappers en dichters bewapenen zich deze vrijdag met een microfoon. Net zoals de vorige edities herwerken ze elkaars werken tot nieuwe creaties, maar dit keer is het Cultuurcentrum van Mechelen the place to be. Zo brengt woordkunstenaar Esohe Weyden de rap van Identity in haar wereld van poetry slam en zet dichter Yannick Moyse de scherpe lyrics van rapper Pita naar zijn hand. Ook schrijver Christophe Vekeman, bekend om zijn proza en romans als Hotel Rozenstok (2015), verwerkt zijn melancholisch karakter in de creaties van Tiewai, de Genkse hiphopper die jaren geleden nog op Pukkelpop stond. Hoewel Tiewai vier jaar van de radar verdween, maakte hij begin dit jaar zijn comeback met Focus. De emotionele geladenheid, maar vooral de muzikale vorm van zijn single inspireerde Vekeman om een gedicht te schrijven. Vekeman: 'Tiewai vertelt in Focus over hoe de prioriteiten in zijn leven anders liggen nu hij opgegroeid en zelfs vader is. Het is niet dat ik de verlegging van zijn focus niet begrijp, maar ik heb zelf geen kinderen en kan er nu eenmaal minder over meespreken. Daarom kies ik ervoor om niet de inhoud, maar de muzikale opbouw van het nummer over te nemen in mijn gedicht.' Terwijl Tiewai in Focus van een rustige parlando overschakelt naar opzwepende rap, wisselt Vekeman met leestempo en volume af om diezelfde muzikale structuur na te bootsen. 'Vormelijk vertoont het gedicht grote gelijkenissen met het originele werk, maar dichten over Tiewai's dochter doe ik niet', lacht Vekeman. 'Wel leg ik de eenzaamheid bloot die mensen voelen, zelfs tijdens een conversatie. Dat idee ontstond toen een kennis me aan de telefoon vertelde dat ze me graag wilde bellen, als ze haar telefoon maar vond. Inhoudelijk mikte ik eerder op vrolijke lichtvoetigheid, maar uiteindelijk werd het toch weer een getormenteerde en zelfs absurdistische creatie.' CountryfascinatieVoor de herwerking van Gemini, een nummer op Tiewai's debuutalbum Ilawo (2012), blijft Vekeman zijn melancholische blik op het leven trouw. Sterker nog, met zinnen als 'het is niet dat ik dood wil gaan, nee, ik wil nooit zijn geboren' waant de weemoedige dichter zich voor zijn versie volledig in het pessimisme. 'Maar daar gaat Gemini ook gewoon over', zegt Vekeman. 'Het nummer schetst het moment wanneer je, met pizza en whisky op de zetel, jezelf afvraagt wat het leven in hemelsnaam te bieden heeft. Omdat ik me succesvol kan verplaatsen in die sfeer, moést ik daar wel verder op bouwen.'Door de ontdekking van de gedichten We waren en De cowboy en het meisje met de liefde en haar lijf, kan Tiewai bevestigen dat Vekeman toch niet enkel weemoed kent. 'Beide prozateksten van Vekeman zijn een ode aan de liefde', zegt Tiewai. 'Zo verwerkt hij zowat alle bestaande werkwoorden in We waren om de liefde te omschrijven. Zijn liefde en fascinatie voor country sluipt dan weer in het speelse gedicht over de cowboy. Proza waarin Vekeman zichzelf zou herkennen is des te leuker om te herwerken.'Hart op de tong Toch was het geen makkelijke opgave voor Tiewai om zijn rap met de poëzie van Vekeman te verenigen. Tiewai: 'Toen Vekeman zijn proza aan mij voordroeg, struikelde ik meteen over zijn snelheid. Het was een moeilijke opgave om geschikte beats te vinden voor de gedichten. Uiteindelijk, met wat hulp van mijn dj, vond ik het juiste instrumentaal. Zo heb ik Lone Ranger toegevoegd aan het gedicht over de cowboy, de tekst wat verkort en, hopelijk, een mooie samenvloeiing gecreëerd van hiphop en poëzie.'Verschillen tussen de twee expressievormen bleven voor Vekeman ook niet onopgemerkt. 'Rappers als Tiewai hebben niet veel woorden nodig om hun gevoelens te uiten, maar ik ben eerder het omzwachtelende type', lacht Vekeman. 'Zo omschrijf ik mezelf in Gemini als een dronken monnik. Dat is een metafoor voor eenzaamheid, maar ook een uitdrukking dat Tiewai nooit zou gebruiken. Die draagt meer zijn hart op de tong.'Wat de twee woordkunstenaars van elkaars herwerkte versies zullen vinden, komen ze pas tijdens het optreden zelf te weten. Wel is zeker dat rapper Tiewai zijn best zal doen om indruk te maken op prozaschrijver Vekeman. 'Als hij zijn gedichten voordraagt, zit hij meestal op een stoel met zijn boekje. Daarom zal ook ik vanavond rappen op een barkrukje met de tekst in de hand. Het is een keer iets anders, en ik denk dat het iedereen wel zal bevallen', lacht Tiewai.