Leonard Cohen - You Want it Darker (****)
...

You Want It Darker ligt stilistisch in het verlengde van voorgangers Old Ideas (2012) en Popular Problems (2014). Ook nu weer schreef Cohen de songs met vertrouwde partners als Sharon Robinson en Patrick Leonard en mijmert hij over een wereld waarin spiritualiteit steeds vaker wordt verdrongen door materialisme. Zo heeft hij het in Steer Your Way over 'the ruins of the Altar and the Mall', al beseft hij tegelijk dat de waarden van gisteren door de tijd zijn achterhaald:'Sounded like the truth/ But it's not the truth today.' Zelfs zijn libido lijkt te zijn ingeslapen. 'The wretched beast is tame', klinkt het berustend. Als oude, wijze man erkent Leonard Cohen zijn narcisme en ontmaskert hij zijn zelfbedrog. 'I'm so sorry for the ghost I made you be/ Only one of us was real, and that was me', vernemen we in Treaty, dat eigenlijk was bedacht voor I'm Your Man (1988), maar na veel schaafwerk nu in twee versies op de nieuwe cd voorkomt. Anno 2016 zingt de Canadees als een ouwe brombeer. Zijn verweerde stem zakt jaar na jaar een beetje dieper, alleen worden zijn vocale beperkingen nu minder vaak gecamoufleerd met dameskoortjes. Zoon Adam, de producer met dienst, doet niet aan nodeloze opsmuk, maar gaat voor sober en elegant. In Cohens parlando verdringt de poëzie haast altijd de melodie. Uitzonderingen zijn Traveling Light, fraai gestut door bouzouki en zigeunerviool, de door countrygospel bevruchte blues van On the Level, het naar sixtiespop neigende Leaving the Table en de orkestrale reprise van Treaty. Op zijn leeftijd legt Leonard Cohen zich neer bij het onvermijdelijke. 'I'm ready, my Lord', prevelt hij in You Want It Darker, met ruggensteun van de cantor en het koor van de synagoge van Québec. Maar ook al zijn de meeste tracks meer psalm dan song, in religie blijkt de zanger weinig troost te vinden. God is een dove klungelaar: 'A million candles burning/ For the help that never came.'You Want It Darker - veeleer een vaststelling dan een vraag - zit vol zwarte humor. Tongue-in-cheekregels als 'I was fighting with temptation / But I didn't want to win' zijn typisch Cohen. Welja, in de Tower of Song kan donker ook gewoon luchtig zijn. (Dirk Steenhaut)DOWNLOADTIPS: You Want It Darker / Treaty / Traveling Light