Roméo Elvis, Caballero, Jean Jass, Damso, L'Or du Commun, Le 77, Le Dé en Peet. Het zijn namen uit de Begische rapscene, die steeds meer van zich laten spreken en bekender worden bij het grote publiek.
...

Roméo Elvis, Caballero, Jean Jass, Damso, L'Or du Commun, Le 77, Le Dé en Peet. Het zijn namen uit de Begische rapscene, die steeds meer van zich laten spreken en bekender worden bij het grote publiek. Toch zijn zij maar het topje van de ijsberg. Of heeft u al gehoord van Phasm, de man achter de muziek van Tu vas glisser van Roméo Elvis? Of van Morgan, de beatmaker van Le 77, zonder wie zijn Tourette nooit het daglicht zou hebben gezien? En ShunGu, die achter de knoppen zit voor internationale artiesten als Rejjie Snow? Ze spelen nochtans een even belangrijke rol in een track als de rappers die ze van muziek voorzien. 'Dat is nu eenmaal zo', zegt Morgan over het gebrek aan aandacht voor beatmakers. Maar de zaken zijn aan het keren. De publieke erkenning voor beatmakers blijft lachwekkend in verhouding met de aandacht voor rappers. Maar dat stoort niet per se alle producers. 'Het is belangrijk dat je credits krijgt, maar ik vind het niet erg dat dit een schaduwberoep is', zegt Phasm. Hij heeft weinig begrip voor de mensen die er wanhopig geld willen slaan uit hun tracks of prods. 'Dit is een passie. Je componeert in de eerste plaats voor je plezier. Als beatmaker ben ik ook niet geïnteresseerd in hoe goed ik bij het publiek ligt. Ons werk is vooral op de rappers gericht.' 'De beatsscene is veel meer ontwikkeld in Engeland en de VS, maar stilaan breekt ze ook hier door. Vlaanderen staat daarin voor op Brussel', vult Le Motel aan. 'Mijn label Tangram Records gaat volop mee in die trend en brengt beatmakers naar de voorgrond, bekend of niet.' Sommige rappers proberen hun producer ook zelf wat meer in het zonnetje zetten. Le Motel maakt de beats voor Roméo Elvis en vormt met hem op een gelijkwaardig duo, dat samen op de hoes van albums Morale en Morale 2 staat te prijken. 'Wij wisselen niet enkel beats uit, we werken echt samen. In dit milieu is het zeldzaam dat een beatmaker zo erkend wordt. Roméo helpt me vooruit en dat vind ik geweldig.' Beatmaking in België is nog lichtjaren verwijderd van de status die ze heeft in de VS. 'In Amerika kun je ervan leven als je reputatie eenmaal bevestigd is', zeg Phasm. 'Maar Amerikaanse producers offeren vaak hun creativiteit op om toch maar productief zijn. Vooral in Atlanta en Los Angeles is de concurrentie bikkelhard en is er alleen plaats voor hen die de meeste en de strafste beats maken.' De Belg ShunGu probeert het op zijn Amerikaans te doen en is een van de weinigen die van zijn passie kan leven. 'Maar het blijft een onstabiel beroep, waarin je je goed moet organiseren. Ga er maar van uit dat je soms krap bij kas zit.'Phasm ziet in België niet veel concurrentie. 'De goede én productieve beatmakers zijn vrij zeldzaam. Hier is beatmaker zijn meer een kwestie van passie en ideeën uitwisselen tussen kunstenaars. We pushen elkaar om uit te blinken.''We hebben allemaal ons kleine dingetje, onze signatuur', zegt Le Motel. 'Iedereen werkt in zijn eigen universum, maar dat houdt niemand tegen om samen te werken en een ander te inspireren. Aan de andere kant is de vraag naar beats hier veel lager dan in Amerika en is het veel moeilijker is om van je muziek te leven.' Tijdrovend, slecht betaald en weinig erkend, het leven van een beatmaker is geen lachertje. 'Als de inspiratie niet komt, heb ik een groot probleem', zegt Morgan. 'Ik kan steeds beter om gaan met dat gebrek, maar het blijft wisselvallig. Ik kan drie nummers op een dag opleveren, maar evengoed maak ik maandenlang zelfs geen klankje.' Voor Phasm is de communicatie met rappers af en toe een probleem. 'Je geeft een beat aan rappers, wacht dan drie of vier maanden en dan weet je nog steeds niet. Tijdens die periode kan ik het niet aanbieden aan andere artiesten. Goede afspraken zijn belangrijk.' Nauw samenwerken met de rapper zorgt ervoor dat je meer tijd hebt in de studio. 'Er is de hele fase van uitwisseling. Ik maak een prod, hij stuurt me een a capella, ik herwerk mijn muziek. Vervolgens mixen, masteren en al die andere zaken. Als je gewoon een track voor op SoundCloud maakt, gaat dat heel snel, maar vanaf het moment dat je een album of ep maakt, moet je rekening houden met dat communicatieaspect en je goed organiseren. Het nummer zelf maken duurt niet lang, al de rest kost wel tijd.'Je hebt een minimum aan reputatie nodig in de wereld van de beatmaking, of je nu de harten van het publiek of die van de rappers wil veroveren. Shungu bouwde zijn reputatie op via SoundCloud. 'De community is enorm. Toen ik echt begon muziek te maken, werkte ik er acht tot tien uur per dag aan. Ik dropte er veel muziek en dat zorgde voor wat buzz. Op die basis bouwde ik een fanbase en die groeit nog steeds.'Ook Phasm is een kind van het internet. Hij is de geestelijke vader van Freestyle 87, een YouTubeserie over beatmaking. 'Rappers komen naar mijn studio, nemen een plaatje mee of kiezen er een uit mijn selectie. Daar moest ik vervolgens een prod mee maken, waar zij op gingen rappen.' Internet zorgt niet alleen voor gratis reclame, maar laat de beatmakers ook toe om elkaar te ontmoeten, samen te werken en ideeën uit te wisselen. Het is daar dat ShunGu, Morgan en Le Motel leerden hoe muziek te maken op computers. 'Ik had al een idee hoe het werkte door goed te luisteren naar Madlib en J Dilla. Ik probeerde hun beats na te maken. Tools en tips op het internet leerden mij al de rest', zegt Shungu.Het web democratiseert ook. Compositiesoftware, samples en effecten zijn vlot illegaal te krijgen. Maar Morgan wil liever niet valsspelen: 'Ik koop liever mijn materiaal. Ervoor betalen zorgt ervoor dat ik vrij ben van zorgen en gemakkelijk alles kan updaten. Illegaal spul geeft die garantie niet.''Je hebt niet per se gigantische analoge machines nodig', besluit Motel. 'Met een kleine controller en een paar programma's ben je al aan het beatmaken.'