Zeven muzikanten waaronder twee drummers annex djembéspelers en een springerige gitarist in oranje bretellen: Vampire Weekend, de indierockband rond posterboy Ezra Koenig die dit jaar ontwaakte uit een zes jaar lange winterslaap, telt live tegenwoordig even veel leden als de CD&V kandidaat-voorzitters. Al een geluk dat hun muziek nog altijd progressief klinkt - of toch op zijn minst gevarieerd.

Klimaatproblematiek

Er is dan ook wel wat veranderd in die zes jaar. Koenig verruilde New York voor LA, zette met Rashida 'Ann Perkins uit Parks and Rec' Jones een kind op de wereld, schreef mee aan Beyoncé's Lemonade (de zin 'Hold up, they don't love you like I loved you' vloeide uit zíjn pen) en bedacht een animatiereeks voor Netflix. Ook al oogt hij even forever young als toen hij nog aan de Columbia University in New York studeerde, Ezra Koenig is volwássen geworden.

En dus moest de met Afrikaanse ritmes geïnjecteerde, preppy pretpunk vanop Vampire Weekend (2008), Contra (2010) en Modern Vampires of the City (2013) op de dit voorjaar verschenen comebackplaat Father of the Bride wijken voor countrypop en southern rock, u niet alleen aangeboden door Koenig en co., maar ook door een impressionant gastenlijstje waarop onder meer Danielle Haim, Mark Ronson en Steve Lacy van The Internet prijkten.

© Getty Images

Om het een en ander live volledig tot zijn recht te laten komen, trommelde Ezra Koenig dus een minileger aan livemuzikanten op, en dat bewees maandagavond in de AB haar nut. Er gebeurde namelijk véél op het podium, dat voor de gelegenheid versierd was met een gigantische, opblaasbare en niet zelden hevig tollende wereldbol - een symbool voor de klimaatproblematiek die Koenig op Father of the Bride bezingt. Zo werd Sympathy opgesmukt met een geinig bongo-intermezzo en Bambina met Spaanse handclaps, en kreeg Sunflower - zonder Steve Lacy, die was een paar kilometer verderop het beste van zichzelf aan het geven in de Botanique - een gitaaroutro mee die naar hardrock en andere herrie neigde. Step luidde vervolgens een zijsprongetje richting hiphop in, Stranger (met achtergrondzangeres Greta Morgan in de rol van Danielle Haim) was Vampire Weekend op z'n soulvolst. En de ballad 2021 - live een pak langer én beter dan de halve interlude die het op plaat is, met dank aan vocoders en een wah-wahgitaar - maakte duidelijk dat vampieren behalve bloeddorstig ook gewoon beeldig kunnen zijn.

Seinfeld

Én gul, want op de geweldige, maar zelden live gespeelde Dylan-cover Jokerman volgde een bisronde die nagenoeg volledig samengesteld mocht worden door het publiek. Zo kwam M79 er op vraag van een man met een EU-vlag, en Diplomat's Son was het verzoeknummer van twee mensen die het hele concert lang met een regenboogvlag hadden staan zwaaien. Anderen vroegen én kregen de voor de film Nick and Norah's Infinite Playlist (2008) geschreven outtake Ottoman of een flard uit het themanummer van Seinfeld - Ezra Koenigs favoriete tv-reeks aller tijden, Rashida Jones zal lachen.

Leuk voor de groep en haar meest devote fans, die verzoeknummertjes, maar ze deden ook een zekere gezapigheid in het concert sluipen. Want het was toch vooral wanneer Vampire Weekend het toerental zélf de hoogte in jaagde, zoals tijdens meezinger van de avond Harmony Hall (die akoestische gitaarintro is waar de Duitsers het woord fingerspitzengefühl voor hebben uitgevonden) en het powertrio Diane Young, Cousins en A-Punk dat de sfeer er echt in kwam. 'Hey! Hey! Hey!' brulde de hele zaal als vanouds in het Ramones-achtige refrein van die laatste song. Vampire Weekend had maandagavond in de AB nog nét iets vaker op die manier zijn tanden mogen laten zien.

SETLIST: This Life / Unbelievers / Sympathy / Bambina / Finger Back / Cape Cod Kwassa Kwassa / Bryn / Run / Unbearably White / Step / Sunflower / White Sky / Stranger / Harmony Hall / Diane Young / Cousins / A-Punk / 2021 / California English / Jokerman // Big Blue / M79 / Diplomat's Son / Theme from Seinfeld / Mansard Roof / Ottoman / Walcott