Een miljard views op YouTube voor al haar officiële clips samen. 32 miljoen luisteraars per maand op Spotify. Meer dan 13 miljoen volgers op Instagram. De online-aanhang van Billie Eilish Pirate Baird O'Connell is duizelingwekkend groot. Reken daar de shout-outs van onder meer Dave Grohl bij, die haar 'de nieuwe Kurt Cobain' noemde, en u weet: Billie Eilish is de meest gehypete tiener van het moment.

En toch boekte de 17-jarige Amerikaanse voor haar eerste Belgische concert van dit jaar - ze komt aanstaande zomer nog eens terug voor een headlineshow op Pukkelpop - een eerder kleine, maar uitgelezen zaal: La Madeleine in Brussel, met zijn capaciteit van 1.400 toeschouwers net iets compacter dan de AB. Gevolg: niet minder dan 12.000 mensen stonden in de wachtrij voor een ticket. Daar had ze zo ongeveer een Sportpaleis mee kunnen vullen.

Blauwe hairspray

Maar hoe exclusiever het event, hoe groter de buzz, natuurlijk. En die was hoe dan ook enorm. Voor aanvang van de show zagen we een niet gering aantal hardcorefans - doorgaans even jong en hip als Eilish zelf - zich de Billie-look aanmeten en hun haar met helblauwe verf bespuiten. Anderen hielden het bij de hoge plateauzolen, de baggy, hiphopachtige kledij en de weelderige kettingen die ook hun grote idool kenmerken. That's dedication.

My Boy gaf het startschot, en maakte meteen duidelijk dat Billie Eilish geen popsterretje is dat naar de pijpen van anderen danst.

Yep, en dat allemaal voor een artieste met nauwelijks één ep (Don't Smile At Me uit 2017) en een handvol extra singles (waaronder twee stuks op de soundtrack van de Netflix-hitreeks 13 Reasons Why) op haar palmares. Al zit haar eerste langspeler intussen op vinkenslag: When we all fall asleep, where do we go? verschijnt op 29 maart. Het zou ons niet verbazen mocht daar die vrijdag massaal voor gespijbeld worden.

Niet dat Eilish in La Madeleine al veel uit haar nakende plaat prijsgaf, want de set van maandag was gebouwd rond het materiaal dat al beschikbaar is op een streamingdienst en YouTube-kanaal near you. My Boy gaf het startschot, en maakte meteen duidelijk dat Billie Eilish geen popsterretje is dat naar de pijpen van anderen danst. 'If you want a good girl, then goodbye', zong ze vanop de kop van de ijzeren reuzenspin die ze over het podium had laten draperen. Het publiek gilde het, net als elke andere song die avond, woord voor woord mee. Massahysterie in La Madeleine, u zult het niet elke dag meemaken.

Net als het beest op haar backdrop toonde Billie Eilish - uitgedost in een oversized Gucci-shirt - zich in Brussel een muzikante met vele poten, één die met sprekend gemak schipperde tussen lichtvoetigere powerballads (Idontwannabeyouanymore), moderne ukelele-folk (Party Favor), opzwepende urbanvibes (You should see me in a crown) en weirde altpop. In die laatste categorie viel When I Was Older, een op het met drie Oscars bekroonde Roma geïnspireerde autotune-ballad met een knip-en-plakgroove zoals u die kent uit de hiphop. De zwartwitbeelden uit Alfonso Cuaróns meesterwerk moest u er zelf bij fantaseren.

Een drop van bij de orthodont

Bij Billie Eilish hoefde u trouwens op geen enkel moment goedkope medleys, overdreven lang uitgesponnen intermezzo's of andere megalomane popsterclichés te vrezen.

Jongste single Bury a Friend was nog zo'n song die onverwachte zijsprongetjes maakte. De drop die u in het midden hoort, is het geluid van de boor waarmee Eilish' orthodont haar gebit bewerkte. In dat nummer verpersoonlijkte Eilish het monster onder uw (en haar eigen) bed. 'I wanna, I wanna, I wanna end me', declameerde het publiek samen met haar in koor. Toegegeven: het had, vanwege die morbide tekst, iets wrangs, maar de onversneden punkattitude waarmee het gebracht werd, maakte veel goed. Geen wonder dat Dave Grohl haar met zijn gewezen Nirvana-ploegbaas vergeleek.

Bij Billie Eilish hoefde u trouwens op geen enkel moment goedkope medleys, overdreven lang uitgesponnen intermezzo's of andere megalomane popsterclichés te vrezen. Oké, in Lovely en &burn kwamen Khalid en Vince Staples even vanuit de taperecorder tevoorschijn, in Hostage moest multi-instrumentalist Finneas O'Connel (de broer van Billie, met wie ze op haar slaapkamer in LA al haar songs schrijft) zo nodig mee achter de microfoon, en in doorbraakhit Ocean Eyes en afsluiter Copycat werd u respectievelijk verzocht een wave in te zetten en te gaan neerzitten om bij het invallen van de bassen opnieuw op te veren. Maar voor het overige bracht Billie Eilish in La Madeleine gewoon steengoeie, compromisloze pop, maar dan met de swag van een hiphopper en het fuck you-gehalte van een punker.

Alles bij elkaar gaf Billie Eilish u méér dan 13 reasons why om straks voor haar naar Pukkelpop af te zakken. Vergeet uw blauwe haarspray niet.

SETLIST: My Boy / Idontwannabeyouanymore / Lovely / When I Was Older / Bored / Party Favor / Bitches Broken Heart / Six Feet Under / Watch - &burn / You Should See Me in a Crown / Hostage / Bury a Friend / Bellyache / When the Party's over / Ocean Eyes / Copycat