Rihanna op Pukkelpop: buiksprekerspop

© Wouter Van Vaerenbergh
Jonas Boel
Jonas Boel Jonas Boel is medewerker van Knack Focus

Het wordt stilaan traditie: de voorbije jaren is er altijd wel één popartiest op het hoofdpodium die het moet ontgelden bij de harde kern Pukkelpoppers. Dit jaar was die eer aan Rihanna, popdiva, hitmachine en bad girl.

What’s the fuss?

Zij-die-iets-minder-hot-is-dan-Beyoncé vormde dit jaar het mikpunt van de zij-die-vinden-dat-zulke-poppemiekes-niet-thuishoren-op-het-podium-van-Pukkelpop. Maar wie zijn wij om neen te zeggen tegen de seksbom uit Barbados? De zelfverklaarde bad girl heeft dit jaar met Anti trouwens een best te genieten album uit, en wanneer de wind juist zit, is RiRi altijd goed voor wat drama en/of controverse. Zo zou er in de trailer achter haar tourbus een badkamer huizen, wegens al veel buiten gezet door hotels, en beschikt ze in de backstage over haar persoonlijke wificonnectie.

Toch niet beter de toog opgezocht?

Hebben we ook gedaan, voor een natje en een droogje, ergens halverwege de bijna 50 minuten dat Rihanna in totaal op zich liet wachten.

Omstreeks 23u07 – 27 minuten over tijd – sloeg het gemor in het publiek voor het eerst om in boegeroep. Uiteindelijk wandelde mevrouw de diva pas om 23u28, bijna vijftig minuten te laat, in haar dijhoge witte laarzen het hoofdpodium op. Niet om het startschot van een spetterend feest te geven, maar met de ballade Stay, uit het vier jaar oude album Unapologetic. Verontschuldigingen voor haar late verschijning kwamen er evenmin. Een vertimmerde versie van het één jaar oudere Birthday Cake volgde, en al snel kan je er niet naast kijken of luisteren: Rihanna kan buikspreken. Of ze blijkt toch in staat te zingen zonder haar lippen te bewegen. Straf.

En dan hoeft het eigenlijk niet meer. Hits als Bitch Better Have My Money, Umbrella uiteraard, Man Down, een streepje All of The Lights van Kanye West, Work… bij de tieners op de wei gingen ze er in als zoete koek, maar met een opgefokte sound en ongeïnspireerde danspasjes dek je geen playbackshow toe. Zelfs niet naar het einde, wanneer ze haar cover van Tame Impala’s New Person, Same Old Mistakes en de in meeslepende sixtiesarrangementen gedrapeerde trage Higher – allebei uit Anti – in de strijd werpt. Het had een stomende party kunnen worden, maar het werd een lauwe bedoening. En zo krijgen de haters toch gelijk.

Materiaal voor uw Snapchatverhaal?

Een selfie met haar recente topless foto op de cover van het Franse blootblad Lui?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content