Kiesza @ Ancienne Belgique: Tussen bescheidenheid en overmoed

Kiesza © Wim Denolf
Wim Denolf
Wim Denolf Wim Denolf is journalist bij Knack Weekend. Liefst schrijft hij elke week over een ander thema.

Het eerste Belgische concert van de Canadese dance-popsensatie werd geen onverdeeld succes.

DA GIG: Kiesza in de Ancienne Belgique, Brussel, op 5 februari.

IN EEN ZIN: Ondanks vocale hoogstandjes en prima luisterliedjes had Kiesza de grootste moeite om het Brusselse publiek bij de les te houden.

HOOGTEPUNTEN: Cut Me Loose

DIEPTEPUNTEN: Sound Of A Woman

BESTE QUOTE: geen

Een wereldwijde doorbraak met ‘Hideaway’, een nummer 1 en de snelst verkopende single van het jaar in Groot-Brittannië, vier nominaties op de jongste MTV European Music Awards, en voor haar debuutalbum Sound Of A Woman de hoogste stek in de Amerikaanse dance charts van Billboard: 2014 was een uitstekend jaar voor Kiesza.

Aan dat stormachtige succes ging een bochtig parcours vooraf. De 26-jarige Canadese met de rockabilly “victory rolls” op het hoofd is immers een voormalige ballerina die op haar vijftiende een knieblessure opliep. Vervolgens meldde Kiesa Rae Ellestad – de zangeres draagt de achternaam van haar Noorse grootvader – zich aan bij de Canadese zeemacht. Daar bleek ze niet alleen uit de voeten te kunnen met vuurwapens, maar ontpopte ze zich ook tot de primus van het koor, zodat de artistieke ambities uiteindelijk toch de bovenhand haalden. Kiesza trok naar Boston om zang en piano te studeren, en vervolgens naar New York – de stad waar ook haar idool Madonna naartoe was getrokken om naam te maken. Daar ontmoette ze DJ Rami Samir Afuni, die zijn protegé van het singer-songwriterpad haalde en in de richting van de dance-pop dreef – met de ondertussen bekende gevolgen.

Dansfeestje

Naar eigen zeggen hield Kiesza aan haar opleiding bij de marine een vechtersmentaliteit over – het doorzettingsvermogen dat haar nadien toeliet om de opnames van de clip van ‘Hideaway’ af te werken met een gebroken rib. Dat taai gestel kwam ook goed van pas in de Ancienne Belgique, waar een behoorlijk luidruchtig publiek niet meteen overstag ging.

Kiesza @ Ancienne Belgique: Tussen bescheidenheid en overmoed
© Wim Denolf

Van het rumoer in de zaal viel aanvankelijk weinig te merken. De roodharige zangeres en haar twee dansers gingen immers stevig van start met The Love en No Enemiesz, waarbij pompende basbeats een dansfeestje aankondigden en de acrobatische choreografie onvermijdelijk aan de Queen of Pop herinnerden. Zij het dan met één belangrijk verschil, want Kiesza’s longen raken nooit buiten adem en ze is ze een van de weinige zangeressen die ook tijdens intensieve dansroutines toonvast blijft zingen. Playbacken was dus niet nodig.

Ook een achtgrondkoortje viel nergens te bespeuren, want de bezetting bestond enkel uit een drummer, een DJ en, voor Kiesza zelf, een elektrische piano. Een sobere formule die wel eens de indruk wekte dat je alsnog naar een steriele studio-opname stond te luisteren, al is dat wellicht de aard van het beestje.

Onverstoord

“Toen Hideway uitkwam, waren jullie er als eerste bij”, zei de zangeres voor ze begon aan het met hip hop flirtende Losin’ My Mind – een van de nummers die verraden dat achter Kiesza’s nostalgische ninetiessound toch brede muzikale invloeden schuilen. Vietnam, over liefde en relaties als slagveld, illustreerde dan weer dat haar stem zelfs in deep house sensueel en soulvol uit de hoek kan komen.

Al was het maar de vraag of het publiek daarvoor gekomen was. What Is Love, haar niet onaardige cover van Haddaway’s hit uit 1993, werd in ieder geval flink ontsierd door het onophoudelijke geroezemoes in de zaal. De blikken van de bandleden en de roadies in de coulissen spraken boekdelen, terwijl Kiesza onverstoord verder speelde aan de piano. Hetzelfde lot wachtte ook haar doorleefde uitvoering van de bitterzoete ballad Cut Me Loose, al beloonden de hevigste fans de zangeres daarop wel met een oorverdovend applaus. Kiesza’s wangen kleurden er haast even rood van als haar kapsel.

Toch blijft het vreemd dat een deel van het publiek geen boodschap leek te hebben aan haar rustigere werk. Te meer omdat twee eerder geplande concerten in België geschrapt werden wegens agendaproblemen en Kiesza alle moeite van de wereld deed om contact te leggen met het publiek. Flirterige opmerkingen over een bink op het balkon, handjes schudden met de voorste rijen, een rondje om ter hardst schreeuwen, lovende woorden over Brussel en haar broertje Chase die de T-shirtstand aan de inkom beheerde: nagenoeg elke regel uit het boekje passeerde de revue.

Kiesza @ Ancienne Belgique: Tussen bescheidenheid en overmoed
© Wim Denolf

Uitschuivertjes

Het optreden in de Ancienne Belgique viel middenin een drukke en ongetwijfeld vermoeiende tournee. Misschien is dat de reden waarom Kiesza’s stem zich heel wat minder trefzeker toonde in power ballad Sound Of A Woman en dansvloerhit Giant In My Heart. Zoniet kan enkel overmoed verklaren waarom Kiesza in beide nummers de zanglijn aanpaste en zo bijna haar hand overspeelde. De uitschuivertjes werden snel rechtgetrokken, maar ze hadden perfect vermeden kunnen worden. Ook zonder extra vocaal stuntwerk zal immers niemand betwisten dat Kiesza lenige stembanden heeft.

Ook de eindspurt naar de hit waar iedereen zat op te wachten verliep niet vlekkeloos. Zo werd Take You There, een opzwepende samenwerking met Diplo en Skrillex, gevolgd door een schijnbaar geïmproviseerde uitvoering van Michael Jacksons Billie Jean. Ze leerde ons dat Kiesza niet onaardig kan moonwalken, maar verder was het niet helemaal duidelijk waarom plotseling een eerbetoon aan de King of Pop nodig was, behalve dan om een kort concert van amper 65 minuten op te rekken. Tijdens een optreden in Keulen twee maanden geleden deed Kiesza namelijk iets gelijkaardigs aan de hand van een “medley of influences”, genre CeCe Peniston, Robin S. en Crystal Waters. Van een nieuwkomer met slechts een volledig album vallen zulke uitstapjes naar andermans werk dan te begrijpen, die moeten wel een beetje geloofwaardig zijn.

SETLIST: The Love / No Enemiesz / Losin’ My Mind / Over Myself / Vietnam / What Is Love / Cut Me Loose / So Deep / Sound Of A Woman / Giant In My Heart / Take You There / Billie Jean (Michael Jackson cover) / Hideaway

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content