Justin Bieber in het Sportpaleis: het mysterie van de buikspreker

© Wouter Van Vaerenbergh

In de regio van het Sportpaleis is deze week bakvisniveau vier van kracht. Justin Bieber kwam, danste en vergat live te zingen.

Justin Bieber, het rebellerende tieneridool, is in het land. Dat merken de Antwerpse pizzakoeriers aan hun omzetcijfers, nu ze al enkele dagen tientallen fans bevoorraden die aan het Sportpaleis kamperen. Het geeft een idee van wat de bekende Bieber Fever inhoudt: gekke, onverantwoorde dingen doen, zoals spijbelen en verkleumen, om je idool vanop de eerste rij te kunnen zien. Yolo, weet u wel.

Bieber Fever: gekke, onverantwoorde dingen doen, zoals spijbelen en verkleumen, om je idool vanop de eerste rij te kunnen zien.

Ik viel, als vijfentwintigjarige man en verdoken belieber, uit de toon tussen de minderjarigen. In de tram blikte eerder al een puber vol enthousiasme vooruit naar het concert. “Ik zal zingen tot mijn stembanden het begeven.” Eenmaal het Sportpaleis binnen, nam de spanning alleen maar toe. “Straks moet de ziekenwagen uitrukken, als ze zo hysterisch blijven doen”, zuchtte een ouder bedenkelijk. En toen ging het licht van de zaal uit.

Levensles

Justin Bieber in het Sportpaleis: het mysterie van de buikspreker
© Wouter Van Vaerenbergh

Licht aan. Daar hing Bieber als een leeuw in een kooi, hoog boven het publiek. Het gegil van de duizenden tieners maakte het moeilijk om opener Mark My Words te herkennen, en de hysterie nam nog grotere proporties aan toen de intro van Where Are Ü Now begon. Het was de voorbode van een twee uur durende aanval op mijn trommelvliezen, en meteen een levensles: “Bescherm uw oren, anders kunt u nooit meer een nummer van Justin Bieber horen.”

Visueel ging de popster voor niets minder dan de perfectie. Where Are Ü Now was een lust voor het oog, met een indrukwekkende choreografie en dito uitvoering. Justin Bieber verwende het Sportpaleis met zwevende podia, een glimp van zijn torso, dansers, nog meer dansers en een spectaculaire lichtshow. Het waren stuk voor stuk slimme truken van zijn entourage om te verdoezelen dat Bibi slechts sporadisch zong.

Bieber is een lepe kerel. Hij is het type dat vroeger flippo’s stal op de speelplaats, maar altijd de juiste uitleg had en vervolgens ongestraft wegkwam. Zo iemand die u alles kan wijsmaken. Twee uur lang bekogelde de Canadees onschuldige harten met vooraf ingestudeerde – dwaze – bindteksten. “Ik mis mijn familie en vrienden, maar ik ben oprecht blij dat jullie mij gezelschap houden”, snikte hij, vooraleer toepasselijk Company in te zetten. Nul spontaniteit, maar de collectieve extase nam het tieneridool in dank aan.

Jommeke

Justin Bieber in het Sportpaleis: het mysterie van de buikspreker
© Wouter Van Vaerenbergh

Met Get Used To It en The Feeling bewees Biebz over hetzelfde unieke talent als Rihanna te beschikken: buikspreken. Het was indrukwekkend hoe de tweeëntwintigjarige alle noten raak schoot, zonder dat hij daarvoor z’n mond moest bewegen. “Daar moet je járen voor oefenen. Indrukwekkend!”, riep ik enthousiast naar mijn buurman. Toen hij mij op zijn beurt toevertrouwde dat Justin Bieber geen buikspreker, maar een valsspeler is, sloeg de teleurstelling toe.

Hij moffelt het playbacken ook niet weg. Dat je-m’enfoutisme staat ‘m beeldig, maar het is wel zonde dat de mensen die voor een concert komen geen concert krijgen. Dat Bieber kán zingen, bewees hij overigens met een akoestisch intermezzo. Het leek heel even terug 2008, toen hij met zijn moderne Jommekescoupe het internet veroverde. Cold Water en Love Yourself milderden de teleurstelling.

Duizenden hormonen draaiden overuren, woensdagavond. Elke achterwaartse salto, elke glimlach richting het publiek, elke scheet werd met luid gejuich onthaald. Van Boyfriend begonnen eierstokken spontaan te twerken, Been You was een verrassende publiekslieveling en niet veel later zette Love Yourself na een klein uur een punt achter het eerste deel van de show.

Antwerpse danseressen

Het gebeurt zelden dat een concert wordt onderbroken voor een pauze van een kwartier. Stiekem hoopte ik dat Bieber in de kleedkamer zijn stem zou vinden, zodat hij het tweede deel wél live zou zingen, maar helaas. Na As Long As You Love Me plande hij met een drumsolo een charmeoffensief, al scoorde hij vooral goede punten door tijdens Children vier jonge Antwerpse danseressen (vooraf geselecteerd, uiteraard) te laten proeven van het Sportpaleis.

Het blijft eigenaardig dat een popster, die door z’n stem bekend werd, zijn stem niet kan gebruiken.

“Was dit een opname van So You Think You Dance?”, sms’te iemand mij achteraf. ’t Is een terechte opmerking: Let Me Love You en What Do You Mean? waren choreografisch sterk, maar beperkten zich tot dans. En wanneer Bibi met klassieker Baby toch nog ‘ns probéérde te zingen, overheerste vooral de teleurstelling. Het blijft eigenaardig dat een popster, die door z’n stem bekend werd, zijn stem niet kan gebruiken.

Net voor het einde nam Justin Bieber uitgebreid afscheid met een moeilijk verstaanbare speech waarin hij jongeren vertelde over Het Leven. Maar het beste van de avond zat ‘m in de staart, met de excuses van Sorry. “Ben ik te laat om mij te excuseren?”, vroeg hij, terwijl hij onder een reusachtige douche stond. Ja, Justin, eigenlijk wel. Het is al laat en de treinen rijden maar tot middernacht. Doe volgende keer meer moeite en we zwijgen erover. Doei!

Elmo Lê van

(Boodschap van algemeen nut voor zij die vanavond naar Justin Bieber in het Sportpaleis gaan: oordoppen zijn ten zeerste aanbevolen. En sorry voor de spoiler!)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content