How to Dress Well @ ABClub: intense slowmotionsoul

How To Dress Well is het muzikale alter ego van Tom Krell, een Amerikaanse elektro-soulartiest die op en neer pendelt tussen Brooklyn en Berlijn. In de AB kwam hij live bewijzen waarom zijn cd ‘Total Loss’ een van de meest prikkelende van het najaar is.

DA GIG: How to Dress Well in ABClub, Brussel op 19 oktober.

IN EEN ZIN: Een iets te korte maar intense set waarin, naast elegische piano- en vioolklanken en gruizige beats, vooral de bezielde falset van Tom Krell voor koude rillingen zorgde.

HOOGTEPUNTEN: ‘Cold Nites’, ‘Suicide Dream 1’ en ‘& It Was U’.

DIEPTEPUNTEN: geen.

BESTE QUOTE van Tom Krell, ter aankondiging van ‘& It Was U’: “Dit is een dansnummer. Zelf ben ik helaas een stijve hark, maar laat jullie daardoor vooral niet tegenhouden.”

Krell, een filosofiestudent die momenteel een doctoraal proefschrift voorbereidt, doet niet flauw over zijn invloeden. Hij put inspiratie uit het werk van Janet Jackson, Aaliyah, Mariah Carey en Justin Timberlake. Toch doet zijn eigen slaapkamervariant op het r&b-genre aanzienlijk minder populistisch aan.

Op zijn platen, het twee jaar oude ‘Love Remains’ en het in september verschenen ‘Total Loss’, staan krakende laptopgeluiden, wazige beats en etherische strijkers centraal. En belangrijker nog: zijn ijle, afwisselend naar Prince en Bon Iver verwijzende falsetstem.

De muziek van How to Dress Well klinkt zo gruizig en minimalistisch dat ze, wegens haar gesluierde productie, wel eens als ‘below-fi’ wordt omschreven. Qua sound en esthetiek vertoont ze dan weer opvallende raakpunten met die van Balam Acab en Holy Other, twee andere artiesten die onderdak vonden bij het stilaan befaamde Triangle-label. Maar ook liefhebbers van James Blake, Frank Ocean, Jamie Lidell en de verstilde introspectie van The XX zullen zich door Krells modernistische slowmotionsoul aangesproken voelen.

Geen feestje
In Brussel presenteerde How to Dress Well zich als een trio. Tom Krell nam op een indrukwekkende manier de zangpartijen voor zijn rekening en werd live in de rug gedekt door een toetsenspeler die af en toe op een elektronische drumpad mepte en een techneut die, wanneer hij niet aan allerlei knopjes morrelde, prachtige vioolbijdragen leverde.

De twee langspelers van How to Dress Well kwamen tijdens de set ongeveer gelijkmatig aan bod, maar de nadruk lag toch vooral op Krells meest autobiografische materiaal. Wie voor een feestje was gekomen, had zich van evenement vergist: ‘Total Loss’ is immers een werkstuk waarop eenzaamheid, verwarring en verlies als hoofdpersonages worden opgevoerd.

In de songs verwerkt Tom Krell niet alleen een relationele breuk, maar ook de dood van zijn oom en de zelfmoord van zijn beste vriend. Tegelijk gaat hij de confrontatie aan met zijn eigen tekortkomingen.

Het werd een sober optreden waarin de bezielde zang, de bevreemdende visuals, de elegische pianoklanken en de mijmerende vioolfrasen in ‘Suicide Dream 1’ , ‘Suicide Dream 2’ en het majestueuze ‘Cold Nites’ je al meteen koude rillingen bezorgden. Het is geen toeval dat een recensent van The Guardian ‘Total Loss’ onlangs als ‘a symphony of pain’ bestempelde.

Tom Krell, die gebruik maakte van twee microfoons, toonde zich een uiterst getalenteerde, zij het een ietwat schimmige soulzanger. Je zag duidelijk dat hij, tijdens zijn performance, in een parallel universum vertoefde. How to Dress Well kon gelukkig aan de aandrang weerstaan alle vakjes in te kleuren en net door de kale instrumentatie kwamen alle nuances in zijn stem prima tot hun recht.

Te kort
‘Say My Name or Say whatever’ werd ingeleid door een stemsample uit ‘Streetwise’, een oude documentaire over dakloze jongeren, en huisvestte een gespierde bassynth en dwarse helikoptergeluiden. ‘Running Back’ was van handclaps, keyboardloops en een herkenbaar ritme voorzien, terwijl in ‘Ready For The World’ de viool de dramatische aspecten van de song extra onderstreepte.

‘& It Was U’, over een romance die haar houdbaarheidsdatum had overschreden, begon traag en ijl, zodat het publiek tergend lang moest wachten op de bevrijdende beat. ‘Set It Right’, waarin Krell een inventaris opmaakte van alle mensen die hij recentelijk had verloren, balanceerde dan weer op een onkarakteristiek dikke wall of sound.

Met een set van nog geen uur, bissen inbegrepen, hield How to Dress Well het concert teleurstellend kort. Het a capella gebrachte ‘Decisions’ was weliswaar imposant, maar de intensiteit werd helaas verstoord door het gebeuk van The Vaccines die op hetzelfde moment in de benedenzaal speelden. Ondanks alles was het echter een boeiende kennismaking met een artiest die, als hij in de nabije toekomst niet wéér ten prooi valt aan een zware depressie, wellicht nog heel wat moois te bieden heeft.

Dirk Steenhaut

DE SETLIST: Suicide Dream 1 / Say My Name Or Say Whatever / Running Back / Cold Nites / ? (New Song) / Suicide Dream 2 / Ready For The World / & It Was U / Ocean Floor For Everything // Set It Right / Decisions.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content