De kwaadaardige invasie van Evil Invaders op Graspop 2014

© .

Hoewel ze nog maar één EP uibrachten, mocht de Noord-Kempische speedmetalband Evil Invaders de nog redelijk rustige wei op de Belgische openingsdag van Graspop Metal Meeting binnenvallen. De piepjonge band met voorlopig maar één EP op hun naam liet zien waarom.

PLUS: Van het lokale jeugdhuis in Mol tot een hysterische massa Japanners entertainen en meespelen met de grote jongens op Graspop (en binnenkort Pukkelpop), de vier Kempenaren van Evil Invaders hebben het al ver geschopt. “Vorig jaar schooiden we nog bier tijdens de Graspop-afterparty’s, nu staan we er zelf op het podium. We maken vooruitgang denk ik,” zegt zanger/gitarist Joe. En dat terwijl ze nog maar één EP uithebben. Het publiek kon de groeiende groep alleszins smaken – zowel de oude EP-nummers als het nieuwe materiaal van het album dat eind dit jaar verschijnt. ‘Evil forces are coming your way’ werd gevolgd door een typische hoge trash/speedmetalkrijs en de invasie was begonnen. De eerste (drink-)hoorns en stagedivers gingen de lucht in, de eerste wall of death werd gelanceerd en er werd lustig geheadbangt. Ook de jongens zelf hadden er duidelijk zin. “Onze optredens zijn vrijwel altijd vol energie, maar ik denk dat het op Graspop nog wel iets harder gaat zijn. Het is ook nog eens voor eigen volk,” vertelt een enthousiaste Joe. De Noord-Kempenaren leverden dan ook een vrijwel foutloze en enorm strakke set. Het begin van ‘Driving Fast’ zorgde bij mening metalfanaat voor een kippenvelmomentje.

MIN: Evil Invaders doet weinig fout, maar erg speciaal zijn ze niet (en dat moet ook niet). Geslaagde, maar standaard speedmetal tegen 200 kilometer per uur. Alhoewel 200 per misschien nog net iets te veel is. De lange solo’s namen het strakke tempo bij momenten compleet weg en het ontbrak aan variatie, waardoor sommigen na een halfuur afknapten. (SR)