Concertverslag: New York Dolls – 23/4 – Het Depot, Leuven

The Stooges it ain’t, maar toch moet elke rockfan de New York Dolls één keer gezien hebben.

Terwijl de kids samenstroomden op Groezrock in Meerhout voor de aldaar aantredende punkhelden uit de jaren tachtig en negentig, eerde Het Depot vrijdag de op 8 april overleden kunstenaar Malcolm McLaren met een concert van het Amerikaanse project van de oprichter van de Sex Pistols, de herenigde protopunkers van de New York Dolls.

Niemand dacht dat het lang zou duren toen de drie overlevende Dolls in 2004 op vraag van Morrissey plots weer opdoken op het Meltdown Festival in Londen, maar sinds het overlijden van bassist Arthur Kane namen zanger David Johansen en gitarist Sylvain Sylvain nog twee nieuwe platen op: het weinig veelbelovend betitelde ‘One Day It Will Please Us to Remember Even This’ in 2006, en vorig jaar ‘Cause I Sez So’, waarmee de band nog steeds op tour is.

‘Cause I Sez So’ klinkt alsof we een soort parodie op de New York Dolls mochten verwachten, maar gelukkig bleef het bij ongelukkig gespelde en weinig doordachte lyrics: de gitaren van Sylvain Sylvain en zijn jongere collega’s janken en kreunen nog even smerig als vroeger en ook de nieuwe drummer bleek het richting outro jagen van de als vanouds rammelende Dolls-songs perfect onder de knie te hebben.

‘When I say I’m in luv you best believe I’m in luv L.U.V.’, riep Johansen, en met die van de meidengroep The Shangri-La’s gejatte tagline begon ‘Looking for a Kiss’, één van de hoogtepunten uit het debuut van de Dolls. Het zou echter geen gratuite greatest-hitsperformance worden: slechts één song van ‘Too Much Too Soon’ vond zijn weg naar de setlist, en de helft van de songs kwam uit de laatste twee platen. Die konden helaas niet tippen aan de twee LP’s die de Dolls in de jaren zeventig op de mensheid loslieten, maar het illustreerde wel dat de band dat nieuwe werk nog ernstig neemt.

Uptempo songs als ‘Nobody’s Got No Bizness’ en het gimmicky ‘Dance Like a Monkey’ misten hun effect niet, maar toch staken de hooks van ‘Private World’ en ‘Who Are the Mystery Girls’ onaangenaam schril af tegen het soms tergend onnozele nieuwe materiaal. Erger was de cover van ‘You Can’t Put Your Arms Around a Memory’ van Johnny Thunders, dat in de handen van de nieuwe Dolls verwerd tot een ellendige classic-rockballad, en niets te vroeg uitmondde in het veel betere ‘Lonely Planet Boy’, dat het afsluitende rondje klassiekers aankondigde.

Eerst kwam ‘Pills’, een trashy cover van de Bo Diddley-song, gevolgd door het geweldige ‘Trash’, dat zijn Diddlyeske drums aan het einde inruilde voor een reggaeritme (nog zo’n weinig geslaagd experiment van de nieuwe plaat). Gelukkig mochten de toegestroomde oude rockers daarna hun luchtgitaar weer bovenhalen om zich in te beelden dat ze zelf de onsterfelijke riffs van ‘Jet Boy’ en ‘Personality Crisis’ uit hun bovenbeen konden kietelen.

In vergelijking met de explosieve concerten van die andere oerpunkers van The Stooges was dit concert van de New York Dolls een beetje aan de flauwe kant: het goedgemutste geginnegap van de bandleden deed soms wat af van de potentiële impact van hun beste songs, die toch een zekere pose vergen om helemaal geloofwaardig te zijn. Gelukkig was er Dave Johansen, wiens slonzige flair en laconieke zang een concert van de Dolls een essentiële ervaring maken voor elke liefhebber van hedendaagse alternatieve rock die graag naar wortels graaft. Of houdt van totaal onbegrijpelijke uiteenzettingen over het existentialisme.

Setlist

Looking for a Kiss – New York Dolls (1973)

‘Cause I Sez So – ‘Cause I Sez So (2009)