Chemical Brothers @ Roundhouse, Londen

Ed en Tom herontdekken hun roots, verbluffen met hun visuals en laten en passant hun nieuwe plaat Further los op de Londense Roundhouse.

Een loeiharde mash-up van onder meer Hey Boy Hey Girl, Out of Control, Believe en een langgerekt Chemical Beats. Met het tweede deel van hun set – harder en agressiever dan we ze al gezien hadden – staken Chemical Brothers alsnog het feest in gang. Maar wie zich aan een hitfestijn had verwacht, kwam bedrogen uit, daar in de Camdense Roundhouse. Chemical Brothers, nochtans dé singlegroep uit de dancewereld bij uitstek, hadden aangekondigd hun nog te verschijnen plaat Further integraal te spelen, en dat deden ze ook. Een gedurfde keuze: op single Swoon en het vooruitgeschoven Escape Velocity na had niemand in de zaal al iets van de plaat gehoord. En wat we hoorden klonk als een verrassing. Het leek wel als de Brothers terug gingen naar hun roots in de Hacienda, met veel rave-invloeden, veel nadruk op synths en veel psychedelica. Veel eighties ook, wat over de set een tapijt van melancholie legde – leg het fantastische Swoon naast het oeuvre van My Bloody Valentine, en de gelijkenissen zijn duidelijk.

Nog een verrassing: Chemical Brothers hadden voor Further schijnbaar geen collaborators uitgenodigd. Geen nieuwe Gallagher, geen nieuwe Ashcroft, geen nieuwe Q-Tip: het leek wel alsof Ed en Tom hun back to the roots er nog wat dikker op wou leggen. In plaats daarvan werkten ze samen met regisseurs Adam Smith en Marcus Lyall, die bij elke track op de plaat een video mochten ontwerpen. En het moet gezegd: de heren hebben zich uitstekend van hun taak gekweten. Wat we vrijdag in de Roundhouse zagen, geprojecteerd op een dertig meter breed scherm, moeten zowat de meest indrukwekkende visuals geweest zijn die wij al hebben mogen aanschouwen. Simpel, bijna minimalistisch, maar tegelijk hypnotiserend, met Mad Men-achtige silhouetten die elkaar achtervolgden, dansende lucifermannetjes, in slow-motion zwemmende schoonheden en psychedelische paddobeelden. Tijdens K+D+B, de afsluiter van het eerste deel, hadden we zelfs even een Planet Earth-gevoel, terwijl reusachtige groepen eenden voorbijtrokken over het scherm.

Dat die visuals meer dan wat achtergrondvulling waren, werd nog extra in de verf gezet door Ed en Tom, die zich het hele optreden lang in het donker achter hun panelen verstopten. En die aanpak werkte. Eerlijk: we hebben geen flauw idee hoeveel ze live nog manipuleren aan hun nummers – de synchronisatie met de visuals was wel héél precies om echt live te zijn – maar het kon ons bijzonder weinig schelen: er was namelijk genoeg te zien op het podium – en dan zwijgen we nog over de lasershow en ronduit spectaculaire rookkanonnen. Dít was hoe je Further moest ervaren, was ons achteraf duidelijk.

Hun passage in de Roundhouse was dan ook vooral een schoon optreden, eerder dan een wild feest – iets wat we hen nog niet eerder hadden zien doen. Jup, jup, de Brothers hebben zichzelf nog maar eens uitgevonden.

Geert Zagers

Setlist:

1. Snow