Bewezen: Korn maakt muziek voor bezetenen

© Wouter Van Vaerenbergh

De nu metal van het Amerikaanse Korn werd twintig jaar geleden denigrerend afgeserveerd als muziek voor psychisch gestoorden. Graspop bewees die stelling, want zowel frontman Jonathan Davis als het publiek gingen als bezetenen tekeer.

Korn

Mainstage 1

20.55u – 22.10u

(*** 1/2)

Bekijk de foto’s die fotograaf Wouter Van Vaerenbergh van Korn maakte

De headliners van zaterdag werden op basis van hun staat van dienst over de twee hoofdpodia verdeeld. Met maar twee decennia op hun teller – even lang als Graspop zelf, constateerde Davis – mocht Korn bijgevolg op het eerste hoofdpodium aantreden, net voor hun generatiegenoten Slipknot. Zij die zich per ongeluk van kant vergist hadden, liepen dus het risico bedolven te geraken onder (jeugdigere) crowdsurfers die al vanaf stevige binnenkomer Blind vlot naar boven borrelden.

Nadat het bij Alice Cooper vooral een kijk- en luisterspektakel was geweest, schudde Korn met hun baanvaste en snoeiharde set iedereen grondig door elkaar. Omdat het tempo van Korn zo hoog lag, had frontman Davis weinig tijd om het publiek toe te spreken maar dat was ook niet nodig. Het publiek wist verdomd goed wat van hen verwacht werd: door het lint gaan.

Nadat Davis zich van z’n geliefde Adidas-trainingsvest had ontdaan, ging hij terug naar de jaren 1990 met het geweldige Freak on a leash en Falling Away From Me, de twee tracks die voor vele millenials de definitieve overgang naar de dark side betekende. Uit het aantal koppels dat elkaar toen zoenden onder constante dreiging van crowdsurfers, bleek het naast een muzikaal ook een romantisch hoogtepunt te zijn.

Al mag nu metal al lang niet meer zo nieuw zijn als de naam doet vermoeden, Korn bewees op Graspop dat het nog altijd even fris en urgent klinkt als vijftien jaar geleden.

Johannes De Breuker